تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام سرلک معتقد است: اگر شعر در خدمت بیان حقیقت عاشورا نباشد، طبیعتا دزد قلوب مردم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعر عاشورایی دزد قلوب مردم نباشد

حجت الاسلام سرلک معتقد است: اگر شعر در خدمت بیان حقیقت عاشورا نباشد، طبیعتا دزد قلوب مردم است.

بخش ادبیات تبیان

علی سرلک

حجت الاسلام علی سرلک، کارشناس صدا و سیما و محقق در پاسخ به این سوال که مداحان در انتخاب اشعار باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشند گفت : شعر رسانه است. شعر فرصت ارتباط عاطفی و احساسی با مخاطب است.   در حقیقت شعر رستاخیز کلام است. ما در شعر به واقع در نهان لایه های شخصیت افراد نفوذ می کنیم. طبیعتا وقتی پنجره احساس دیگران از طریق شعر به سوی ما باز می شود، اجازه نداریم هر نگاهی و هر معرفتی را با مخاطب خود در میان بگذاریم

حجت الاسلام سرلک انتخاب شعر برای مداحی را کار خطرناک و دشواری دانست و افزود: شاعر در سرودن اشعار عاشورایی وظیفه بزرگی دارد. اگر شعر در خدمت بیان حقیقت عاشورا و حقیقت اهداف ابا عبدالله الحسین (ع) نباشد، طبیعتا دزد قلوب مردم است و از طریق این پنجره سرقت کرده است. لذا شعر عاشورایی حقیقتا مثل روایت باید مستند، دقیق و متناسب با اهداف عاشورا و ابا عبدالله الحسین (ع) باشد.

این کارشناس صدا و سیما تصریح کرد: خداوند این ظرفیت بزرگ را در اختیار شعرا قرار داده است که با عواطف و احساسات مردم روبرو و رخ به رخ بشود. لذا شعرا باید مواظب و بلکه نگران این مسئولیت و جایگاه خطیر خود باشند. باید شعری را بگویند که این شعر اولا صادق باشد یعنی جعل، کذب، گزافه گویی و مبالغه در آن نباشد. ثانیا در مخاطب ایجاد مسئولیت و طرح ماموریت کند.

این محقق و کارشناس مذهبی با بیان اینکه شاعر باید شهروند ملکوت باشد، اظهار داشت: مخاطب شعر مثل مخاطب کلام باید بعد از شنیدن شعر، خودش را در انجام یک مأموریت بداند. شاعر طبیعتا باید اول خودش بهره ببرد.شاعر باید خودش از شعر دریافت هایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شعر فقط بازی با واژگان نیست، بیان کرد: شعر فقط چیدن کلمات قشنگ و قافیه و ردیف درست کردن نیست. شعر یعنی بیان یک مسئولیت و یک تعهد. وقتی شاعران آیینی به مجموعه این موارد توجه کنند یک شعر برساخته مذهبی دینی و عاشورایی خلق می شود و بدین ترتیب شاعر می تواند ماموریت خود را انجام دهد و شعر نیز اثرگذار است.

نماینده اسبق مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی شاعران به تعبیر قرآن مجید در همه وادی ها حرکت می کنند و متاسفانه گاهی به مسایل و مشکلات اضافه کرده اند. شعر اگر در مسیر و مدار خود باشد، کار بزرگی کرده است و تاثیر بسیاری به جا می گذارد.


منبع: شبستان