تبیان، دستیار زندگی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از راه اندازی دهکده صنایع دستی تهران در کنار دو شهر شیراز و قم خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی دهکده صنایع دستی تهران بعد از شیراز و قم

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از راه اندازی دهکده صنایع دستی تهران در کنار دو شهر شیراز و قم خبر داد.

بخش هنری تبیان

بهمن نامور مطلق

بهمن نامورمطلق درباره این که آیا پروژه دهکده های صنایع دستی به سوغات زیارتی ارتباط دارد، توضیح داد: شاید بحث دهکده صنایع دستی بتواند به بخش سوغات زیارتی کمک کند، اما ربطی به پروژه سوغات زیارتی ندارد. قرار است ما در سه شهر، بحث سوغات زیارتی را داشته باشیم که با وجود پیگیری ما، این بحث به کندی پیش می رود.

او ادامه داد: مشهد، قم و شیراز سه نقطه ای هستند که قرار است این پروژه در آن ها عملی شود. این پروژه در مشهد راه اندازی شده و امیدواریم از این الگو در قم و شیراز هم استفاده کنیم تا سرعت این کار را در دو شهر دیگر بالا ببریم.

وی گفت: بحث دهکده های صنایع دستی یک پروژه مجزاست و قرار است این کار در تهران هم انجام شود. برنامه دهکده صنایع دستی در شیراز جلوتر است. بخش خصوصی برای انجام این کار، اعلام آمادگی و جایی را برای آن مشخص کرد. اکنون این پروژه در حال پیش روی است. در تهران هم با معاونت مناطق محروم و روستایی مذاکره کردیم، نامه ای نوشتیم و آن ها متعهد شدند که این موضوع را پیگیری کنند، امیدوارم بتوانیم در تهران یک دهکده بزرگ صنایع دستی با تاکید به صنایع دستی روستایی راه اندازی کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی درباره دلیل راه اندازی دهکده صنایع دستی در قم، اظهار کرد: طلاب ده ها کشور در قم حضور دارند و این یک قابلیت ویژه است. ما از حضور این طلاب فقط در موضوع احکام، اندیشه اسلامی و آموزش استفاده کرده ایم. حدود 200 هزار نفر از خانواده طلاب در این شهر حضور دارند. ما پیشنها کردیم که از این قابلیت در بخش هنری استفاده شود. مفهوم توسعه، یعنی استفاده از قابلیت و ظرفیت هایی که وجود دارد، اما تا کنون فقط از یک بُعد آموزش در این بخش استفاده شده است. بنابراین تصمیم گرفتیم این بُعد را به بخش هنری و صنایع دستی هم گسترش دهیم، به این معنا که فضایی تهیه کنیم تا صنایع دستی کشورهای گوناگون که طلاب آن ها در قم حضور دارند توسط خودشان به نمایش گذاشته شود.

نامور مطلق افزود: قصد داریم با این اتفاق کم کم به طلاب یادآوری کنیم که تبلیغ فقط با زبان انجام نمی شود، بلکه بخش بزرگی از آن با هنر و صنایع دستی انجام می شود. ما تحت تاثیر معماری داخلی و دکوراسیون منزل و محل کارمان هستیم و اگر می خواهیم تاثیرگذاری کلام ما بیشتر شود، لازم است فضا را هم با خود همراه کنیم. به طور قطع استفاده از صنایع دستی در محیط کار و منزل، تاثیرات بسیاری را در ذهن و احساسات ما می گذارد.

او گفت: برخی از سجاده های ما، از کشورهای غیراسلامی وارد می شود و ماشینی است و حس آن، نسبت به سجاده ای که یک مسلمان معمولا با وضو آن را تهیه می کند، متفاوت است. می خواهیم از طلابی که در قم هستند استفاده کنیم تا وقتی که به کشور خودشان برمی گردند فقط به تبلیغ زبانی اکتفا نکنند، بلکه از داشته های کشورهای دیگر هم استفاده کنند و از صنایع دستی و هنرهای سنتی در مساجد و اماکن مذهبی بهره مند شوند، زیرا ایران در این زمینه حرف های بسیاری برای گفتن دارد تا موجب ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی و گردش مالی در این بخش شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: این موضوع به خودی خود می تواند موجب جذب گردشگری، ترویج و آشنایی با هنرهای سنتی و صنایع دستی شود. ما با شهرداری قم جلسه داشتیم که در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. به تازگی نیز با امام جمعه موقت قم و رئیس جامعه المصطفی دیدار داشتیم که آن ها نیز از این موضوع استقبال کرده اند و چون بیشتر طلاب به کشورشان برمی گردند، استقبال آن ها می تواند بسیار موثر باشد.

او بیان کرد: شهرداری برای در اختیار گذاشتن فضای این کار، اعلام آمادگی کرده است. احتمالا در بین الحرمین، بین حرم حضرت معصومه (س) و جمکران یا در جاده قم و تهران که بیشترین تردد را دارد، فضایی برای این کار اختصاص دهند. اکنون نیز در حال رایزنی برای شروع کار هستیم تا بتوانیم منابع مادی آن را تامین و افرادی را که می توانند در این زمینه با ما همکاری کنند، شناسایی کنیم.

نامورمطلق درباره زمان عملی شدن این کار تا پایان دولت یازدهم، گفت: مهم نیست که این کار تا پایان این دولت انجام شود، مهم این است که این کار عملی شود. امیدواریم تا پایان این دولت مباحث انجام این کار فراهم و این طرح مصوب شود.


منبع: ایسنا