تبیان، دستیار زندگی
جواد شرافت معتقد است: شعر باید با خلاقیت همراه باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاعران مقلد موفق نمی‌شوند

جواد شرافت معتقد است: شعر باید با خلاقیت همراه باشد.

بخش ادبیات تبیان
شاعران مقلد موفق نمی‌شوند

جواد شرافت، شاعر با اشاره به اینكه هنر با خلاقیت گره خورده است، اظهار كرد: هنری كه از خلاقیت خالی باشد، در واقع از هنر خالی است. شعر نیز همچون دیگر هنرها باید با خلاقیت همراه باشد.

وی ادامه داد: درست است كه عاشورا موضوعی واحد دارد؛ اما از موضوع واحد می‌توان با تعابیر و مضامین مختلف یاد كرد و هنر شاعر هم این است كه موضوعی را از زاویه نو  و بدیع نگاه كند. شعر عاشورایی هم همین‌گونه است و از دیگر شعرها مستثنا نیست.

شرافت همچنین گفت: اگر بیش از یك هزار سال است كه شاعران و ادیبان از عاشورا می گویند و هنوز این مضمون دچار كلیشه نشده است، به این دلیل است كه هنرمندان همیشه ابعادی تازه از عاشورا را دیده اند. شاعرانی كه مقلد هستند و به دنبال شاعران پیش از خود می روند، نمی توانند موفق باشند و آثار شاعری دیده می شود، كه نگاهی تازه را ارائه كند.

این شاعر كشور با تاكید بر اینكه حادثه عاشورا به لحاظ مضمون بسیار پر و پیمان است، عنوان كرد: حوادث بسیاری در دل حادثه عاشورا جا دارد و زندگی هر كدام از شهدا و اهل بیت (ع) و حواشی این رخداد عظیم تاریخی می‌تواند دست‌مایه كار شاعران و ادیبان باشد. متاسفانه به درستی و با نگاه علمی و تاریخی به سراغ این واقعه نرفته ایم و به همین دلیل هم گاهی دچار تكرار شده ایم. البته هنر شاعر در این است كه موضوعات تكراری را با بیانی تازه برای مخاطبش بازگو كند. شاعران درباره «جون» غلام سیاه امام حسین (ع) اشعار بسیاری سروده اند و هر كدام سیاهی این غلام را به گونه‌ای در زبان شعری خود آورده اند.

وی افزود: محمدكاظم كاظمی درباره اشعار دینی گفته است كه برخی اشعار موضوع دینی دارند و برخی دیگر هم موضع دینی دارند و بر همین مبنا نیز ممكن است شعری موضوع دینی داشته باشد، اما موضع اش ضد دین باشد. محمدعلی مجاهدی نیز معتقد است برخی شعر عاشورا می سرایند و برخی اشعار هم عاشورایی هستند. به طور مثال، ممكن است شاعری اثری برای مدافعان حرم بسراید و در آن سخنی از عاشورا به میان نیاورد، اما شعرش عاشورایی باشد.

شرافت تصریح كرد: امیدوارم در مبحث شعر دینی و آیینی شاعران هم به شعریت بها دهند و هم در بحث محتوایی نگاه عیق و خلاقانه‌ای داشته باشند.


منبع: حوزه هنری