تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبلی با نکاتی در رابطه با آمادگی برای کنکور آشنا شدید، در این بخش با ادامه آن همراه شما هستیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود را چگونه برای کنکور آماده کنیم؟(بخش پایانی)

در مطلب قبلی با نکاتی در رابطه با آمادگی برای کنکور آشنا شدید، در این بخش با ادامه آن همراه شما هستیم....

خود را چگونه برای کنکور آماده کنیم؟(بخش پایانی)
خود را چگونه برای کنکور آماده کنیم؟(بخش پایانی)  اعتماد به نفس داشته باشید
بسیاری از دانش‌آموزان، از آنجایی که برعکس سایر داوطلبان پشت کنکوری، کنکور را برای اولین بار تجربه می‌کنند، نگران هستند و با کوچکترین موضوعی (مثلاً اشتباه زدن چند تست پیاپی یا ندانستن چند مطلب در یک درس) بلافاصله ناامید شده و احساس می‌کنند که در آزمون اصلی هم موفقیتی کسب نخواهند کرد.
در چنین شرایطی، مانند همه مدتی که می‌خواهید کنکور بدهید، داشتن اعتماد به نفس، یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین مسایل است. همه داوطلبان، حتماً باید به خاطر داشته باشند که نتیجه نهایی هر داوطلب، فقط و فقط بعد از کنکور مشخص می‌شود و نه قبل از آن و بر اساس حدس و گمان؛ پس با داشتن یک اعتماد به نفس قوی و بالا، به هدف خود فکر کنید و اجازه ندهید تا مشکلات کوچک یا سخنان ناامید و دلسرد کننده دیگران، بر روند آمادگی شما در کنکور تاثیر منفی گذارد و باعث شکست شما گردد. 
خود را چگونه برای کنکور آماده کنیم؟(بخش پایانی)کتاب درسی، مهم‌ترین مرجع کنکور
یکی از نگرانی‌هایی که بیشتر داوطلبان دانش‌آموز دارند، این است که در وقت کمتری که آنان نسبت به سایر داوطلبان پشت کنکوری دارند، نمی‌توانند کتاب‌های کمک درسی یا کتاب‌های تست زیادی را مطالعه کنند و به این صورت احساس می‌کنند که از سایرین عقب خواهند ماند. باید اشاره کنیم که کتاب درسی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرجع همه سؤالات کنکور است، و اگر شما عزیزان، این کتاب‌ها را بخوبی مطالعه کنید، براحتی می‌توانید به سؤالات آزمون سراسری پاسخ داده و رتبه خوبی را کسب کنید؛ پس نگران وقت کم برای مطالعه و مطالعه نکردن کتاب‌های کمک آموزشی نباشید و تمرکز خود را فقط روی کتاب‌های درسی خود بگذارید. ضمناً برای تست‌زنی هم به سراغ تست‌های آزمون سراسری بروید.
خود را چگونه برای کنکور آماده کنیم؟(بخش پایانی) استفاده بهینه از کلاس درس
یکی از کارهای بسیار مهمی که شما دانش‌آموز داوطلب کنکور باید انجام دهید این است که در سر کلاس درس، همه حواس خود را روی درسی که معلم می‌دهد، متمرکز کنید. این موضوع، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا، چه بخواهید و چه نخواهید، بخشی از وقت شما در کلاس درس می گذرد. در واقع شما مجبور هستید که در کلاس حضور داشته باشید؛ پس خوب به صحبت‌های معلم خود گوش دهید تا همه چیز را به خاطر بسپارید. شاید مطالبی که معلم شما می‌گوید باعث شود تا شما وقت کمتری را به مطالعه مجدد آن درس اختصاص دهید و از طرف دیگر به تست‌های آن بحث در کنکور بخوبی پاسخ دهید.
نکته دیگری که شما دانش‌آموزان عزیز باید به آن توجه داشته باشید، این است که باید علاوه بر تمرکز دقیق و کامل در کلاس درس، در حل مسایل و بحث‌ها فعال نیز باشید و با معلم خود همراهی کنید. انجام این کار باعث می‌شود تا بحث‌هایی که شما در آن شرکت می‌کنید، بیشتر در ذهنتان بماند و بخوبی در جلسه آزمون سراسری به خاطرتان آید.
خود را چگونه برای کنکور آماده کنیم؟(بخش پایانی)مدیریت خوب دروس پیش‌دانشگاهی
شما مجبورید که بخشی از زمان خود را به مطالعه دروس پیش‌دانشگاهی اختصاص دهید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که با توجه به وقت و زمان و نیز میزان دانسته‌ها و اطلاعاتتان و نیز نقاط ضعف و قوتتان در هر درس، زمان مشخصی را به دروس پیش‌دانشگاهی و سال‌های قبل اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که فقط و فقط این شما هستید که با توجه به شرایط درسی خود تصمیم بگیرید که چه زمانی، صرف چه درسی شود.
در هنگام مطالعه دروس پیش‌دانشگاهی، دقت کنید که هیچ مساله مهمی را از قلم نیندازید و به گونه‌ای درس بخوانید که بار دیگر مجبور نباشید همه مطالب را دوباره به طور کامل بخوانید؛ بلکه مطالعه‌‌تان به گونه‌ای باید باشد که شما در مرحله بعد، فقط مطالب مهم را مرور نمایید. برای انجام این کار، زیر موارد مهم را خط بکشید، مطالب را خلاصه‌نویسی کنید و حتی به جدول‌ها و اشکال هم خوب دقت کنید.

خود را چگونه برای کنکور آماده کنیم؟(بخش پایانی)خود را چگونه برای کنکور آماده کنیم؟(بخش پایانی)تفریح ممنوع
سال کنکور برای همه داوطلبان آزمون سراسری، از جمله دانش‌آموزان عزیز، سال مهمی است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری که باید در این سال صورت گیرد، تدوین یک برنامه‌ریزی خوب برای موفقیت در کنکور است. شما دانش‌آموزان، چون مجبور هستید که بخشی از وقت خود را نیز به مدرسه و انجام تکالیف اختصاص دهید، سعی کنید که از انجام تفریحات متعدد و صرف وقت برای پرداختن به کارهای غیر ضرور جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که شما وقت زیادی برای تفریح دارید و امسال را که سال کنکور شماست، فقط باید صرف مطالعه و آمادگی برای شرکت در این آزمون کنید.
با این همه، حتماً وقتی را در برنامه درسی نیز برای استراحت خود در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که مغز شما به دلیل کار فکری گسترده، نیاز به استراحت و آرامش دارد؛ در غیر این صورت، نمی‌تواند مطالب خوانده شده را مرتب در خاطر نگه دارد؛ پس مثل برخی از داوطلبان، افراطی عمل نکنید که فقط به مطالعه فکر می‌کنند و از خواب و استراحت خود می‌زنند؛ بلکه تعادل داشته باشید و همه نکات را با هم رعایت کنید؛ در ضمن، شما عزیزان می‌توانید وقت کمی را هم به ورزش اختصاص دهید. ورزش می‌تواند توان ذهنی شما را برای یادگیری بالا برده و انرژی و نیروی جسمی شما را دو چندان نماید.

مرکز یادگیری تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله