تبیان، دستیار زندگی
قطعی شدن سهمیه 2+2 ایران در لیگ قهرمانان آسیا، 2 تیم پرسپولیس و استقلال برای حضور در این مرحله باید از مراحل پلی آف و مقدماتی عبور کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژاوی با السد میهمان پرسپولیس

قطعی شدن سهمیه 2+2 ایران در لیگ قهرمانان آسیا، 2 تیم پرسپولیس و استقلال برای حضور در این مرحله باید از مراحل پلی آف و مقدماتی عبور کنند.

بخش ورزشی تبیان - رضا رستگاری

پرسپولیس

پس از مدت ها حرف و حدیث درباره سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا سرانجام AFC رنکینگ نهایی کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال قاره کهن را بر اساس عملکرد تیم های باشگاهی و ملی اعلام کرد که در این رده بندی تیم ایران رتبه چهارم را در اختیار گرفته است.

در سالهای گذشته عملکرد ضعیف نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا باعث شده است تا فوتبال ایران در رده باشگاهی نسبت به کشور های کره جنوبی، امارات، ژاپن، قطر، چین و عربستان سعودی امتیازات کمتری جمع کرده است و مساله ای که باعث شده است تا فوتبال ایران سقوط بیشتری نداشته باشد و بتواند چهار سهمیه خود را حفظ کند نتایج درخشان تیم ملی ایران در سال گذشته است که توانسته است به جمع 30 تیم برتر جهان صعود کند و ماه های متعددی به عنوان قدرت اول آسیا شناخته شود .

سهمیه ایران 2+2

ایران در سالهای گذشته تلاش فراوانی انجام داد تا در رده سوم باقی بماند و از سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف استفاده کند اما این بار یگ پله سقوط کرد تا سهمیه ایران دچار تغییرات شود .

کسب رتبه چهارم اما چه تاثیری در سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا دارد؟ 4 تیم نخست رنکینگ کشورهای صاحب فوتبال در AFC چهار سهمیه خود در لیگ قهرمانان را حفظ می کنند اما با یک تفاوت عمده.

در دوره های قبلی ایران 3 سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف داشت که امسال این سهمیه به دو مستقیم و دو پلی آف تغییر می کند. این تغییر با توجه به سقوط یک پله ای ایران در رنکینگ کلی حاصل شده است.

بر این اساس تیم های ذوب آهن اصفهان و استقلال خوزستان به عنوان قهرمان های حذفی و لیگ برتر سال گذشته به صورت مستقیم راهی لیگ قهرمانان آسیا می شوند و پرسپولیس و استقلال راهی پلی آف خواهند شد. پرسپولیس به عنوان نایب قهرمان لیگ با یک پیروزی در پلی آف راهی لیگ قهرمانان می شود اما استقلال برای رسیدن به مرحله گروهی مسابقات باید دو بازی را پشت سر بگذارد.

استقلال 2 بازی پرسپولیس یک بازی

تیم های ایرانی اولین بازی خود را در دومین مرحله مقدماتی انجام خواهند داد و تیم فوتبال استقلال در 12 بهمن میزبان حریف خود خواهد بود و در صورت برتری در مرحله سوم مهمان خواهد بود . مرحله سوم در تاریخ 19 بهمن ماه برگزار خواد شد و تیم پرسپولیس نیز از این مرحله وارد بازی های لیگ قهرمانان آسیا می شود با این تفاوت که برای صعود نهایی به مرحله گروهی تنها با یک بازی در خانه می تواند جواز صعود نهایی را کسب کند در حالیکه استقلال یک بازی میزبان و یک بازی مهمان خواهد بود.

ژاوی با السد میهمان پرسپولیس

4 تیم حاضر در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان (الوحده، الفتح، پرسپولیس و الجیش) در تاریخ 19بهمن ماه میزبان تیم های راه یافته از مرحله دوم مقدماتی خواهند بود و تیم های پیروز راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان 2017 خواهند شد.

در مرحله پلی آف استقلال ایران در صورت صعود از مرحله دوم مقدماتی به عنوان تیم رنک نخست این مرحله میهمان تیم رنک آخر پلی آف یعنی الجیش قطر خواهد بود و پرسپولیس به عنوان تیم رنک سوم پلی آف (با توجه به حضور ایران پشت سر امارات و عربستان در رنکینگ فنی ماه نوامبر AFC با تیم رنک دوم مرحله دوم مقدماتی السد قطر (در صورت صعود السد که کاملا محتمل به نظر می رسد) روبه رو خواهد شد.

به این ترتیب استقلال در صورت صعود به پلی آف 19 بهمن میهمان الجیش قطر در دوحه می شود و پرسپولیس در همین مرحله و در همین روز در صورت صعود السد از مرحله دوم مقدماتی میزبان این تیم قطری در تهران خواهد بود.