تبیان، دستیار زندگی
به نظر، داشتن یک مجتمع در هر شهر ضروری است. مجتمعی که به طور کلی نیازهای یک جامعه را برآورده کند. هدف کلی گروه از طراحی این مجتمع کنار هم گذاشتن چندین امکان برای یک خرید مناسب است؛ به طوری که یک طبقه به طور کامل به وسایل ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی مجتمع چند منظوره اطلس دستاورد تقدیری دوره اول فرزانگان 4

طراحی مجتمع چند منظوره اطلس  دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 4


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: طراحی مجتمع چند منظوره اطلس
نام مدرسه: فرزانگان 4
نام استاد: خانم سپیده ربیع پور
دانش آموزان: نگار فاطمی، فاطمه رنجبر

چکیده:

به نظر، داشتن یک مجتمع در هر شهر ضروری است. مجتمعی که به طور کلی نیازهای یک جامعه را برآورده کند. هدف کلی گروه از طراحی این مجتمع کنار هم گذاشتن چندین امکان برای یک خرید مناسب است؛ به طوری که یک طبقه به طور کامل به وسایل ورزشی اختصاص داده شود و یا بام این مجتمع مخصوص زمین های بازی شود . در این صورت است که مشتری جستجو می کند و با توجه به نیاز خود، تنوع یک محصول و محدودیت ها (قیمت، شکل، جنس و رنگ) کالای مورد نظر خود را خریداری می کند.

دغدغه دیگر گروه برای طراحی این مجتمع حفظ محیط زیست است که باز هم برای انجام این کار نیاز به ایده های فراوانی است که یکی از آن ها می تواند استفاده از صفحات خورشیدی باشد. از آنجایی که این مجتمع بخش اداری هم دارد یکی دیگر از هدف ها طراحی دکوراستیون داخلی و محل کاری ایده آل است که نیاز های کارمندان را فراهم کند و محیطی پر از آرامش برای کارمندان به ارمغان بیاورد.

بخش فرهنگی هم که همانطور مانند نامش اختصاص داده شده به کارهای فرهنگی است. به طور مثال کلاس های آموزشی در این مجتمع برگزار می شود؛ و یا آمفی تئاتر و کتابخانه که جزو یک مجتمع فرهنگی به حساب آورده می شوند.
در مورد مجتمع آموزشی هم چندین ستان موجود است. سالن هایی مثل سالن بدنسازی، استخر مخصوص مسابقات و ...
قصد این است که مصرف انرژی های تجدید ناپذیر به حداقل و مصرف انرژی های تجدیدپذیر به حداکثر رسانده شود. نیازهای اساسی جامعه را برطرف کند و از گذشته و آینده ایده گرفته شود و در عین حال مکانی با آرامش و دلپذیر برای مردم به ارمغان آوررد. مجتمع های چند منظوره باید نمای زیبا و مفهومی داشته باشند.

طراحی مجتمع چند منظوره اطلس  دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 4

نتیجه گیری
نتیجه کلی این پروژه را می توان به صورتی نوشت که ما برای طراحی این مجتمع به ایده های نو و ایده های قدیمی نیاز است ایده های قدیمی مثل سیستم سلول خورشیدی، تصفیه آب در هنگام زلزله و ایده های جدیدی مثل... تا توانست به شیوه ای مناسب دو نوع معماری با هم ترکیب شوند، ترکیبی که دلپذیر و در عین حال جذاب باشد و روحیه به افراد خسته و سالخورده ببخشد.

برای این کار از کنار هم قرار گرفتن چند وسیله ساده، ساختمان مجتمع را طراحی شده و برای موج دادن و زیباتر کردن آن از موج دریا الهام گرفته شده.
گروه تصمیم گرفت که پلان پارکینگ را به شکل برگ طراحی شود. اینگونه با پارک کردن ماشین، مردم به هدف اصلی پروژه ما پی می برند.

پروژه قسمتی را هم به حفاظت از محیط زیست در حیطه اختصاصی خود داده است به صورتی که می توان ایده های پلان پارکینگ، سلول خورشیدی، فضای سبز متناسب با شکل ساختمان، امواج آب دریا در شکل ساختمان، سیستم تصفیه آب در هنگام زلزنه، ذخیره آب باران و... اشاره کرد که همه و همه برای حفظ محیط زیست تعبیه شده اند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی