تبیان، دستیار زندگی
بررسى ها نشان مى دهد که نوجوانان، اوّلین قدم هاى انحراف و تباهى را به کمک دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبى سقوط قرار گرفته اند. آلودگى و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت مى کند و چشم چرانى از این قاعده مستثنا نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش شهوت را خاموش کن!

بررسى ها نشان مى دهد که نوجوانان، اوّلین قدم هاى انحراف و تباهى را به کمک دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبى سقوط قرار گرفته اند. آلودگى و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت مى کند و چشم چرانى از این قاعده مستثنا نیست.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان
انحراف جنسی

از دیدگاه دین مبین اسلام، رعایت عفت عمومی برای زن و مرد، ضروری است. یکی از مصادیق عفت، کنترل نگاه است. قران كریم درباره حفظ چشم از نگاه به نامحرم می فرماید: «قُلْ لِلْمُوْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ (نور آیه 30) به مومنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ كنند این براى آنان پاكیزه تر است خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است!».

آتش شهوت را خاموش کردن

از امیرمومنان علی علیه السلام سوال كردند: به كمك چه چیزی می توان چشم از نامحرم پوشید؟ پاسخ داد: با خاموش كردن آتش شهوت، زیر نظر قدرتمندی كه بر مخفیگاهت آگاه است.

عفیف بودن

چشم چرانی نوعی تجاوز به حریم دیگران محسوب میشود. امام صادق علیه السلام فرمود: در زمان حضرت موسی علیه السلام مردی با زنی زنا كرد وقتی به خانه خویش آمد، مردی را با زن خود دید، آن مرد را نزد حضرت موسی آورد و از او شكایت كرد.

«از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکی را از طبع آنها دریافت می کند.»

در آن لحظه جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و گفت: هر كس به ناموس دیگران تجاوز كند به ناموس اش تجاوز كنند. حضرت موسی به آن دو فرمود: با عفت باشید تا ناموستان محفوظ بماند. بنابراین، مومن با غیرت هرگز به ناموس دیگران نگاه حرام نمی كند، چرا كه نمی خواهد كسی به ناموسش نظر بد داشته باشد.

شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا نگاه كردن به پشت سر زنهایی كه عبور می كنند جایز است؟ حضرت پاسخ داد: اگر به ناموس شما این گونه نگاه كنند، خوشنود می شوید؟! آنگاه فرمود: برای مردم همان را بخواهید كه برای خود می خواهید.

با نامحرم خلوت نکردن

یكی دیگر از راه های پیشگیری از چشم چرانی این است که مومن با نامحرم در جای خلوت اجتماع نكند، چرا كه دور از چشم مردم، زمینه لغزش و انحراف فراوان است.

امیرمومنان علی علیه السلام فرمود: هیچ مردی با زنی(نامحرم) خلوت نكند. اگر مردی با زن بیگانه ای خلوت كند، سوّمی آن دو شیطان است.

امیر مومنان علی علیه السلام برای گریز از خطر آلوده شدن و رهایی از دام شیطان هنگام رو به رو شدن با نامحرم، این گونه رهنمود می دهد: اگر یكی از شما زنی را دید و خوشش آمد، چشم از او برداشته، نزد همسر خود رود كه آنچه او دیده است، همسرش نیز دارد و مواظب باشد كه شیطان را بر دل خویش راه ندهد و آن كه متأهل نیست، دو ركعت نماز بخواند و خدا را زیاد سپاس گوید و صلوات بر پیامبر و خاندانش فرستد، آنگاه از فضل خدا بخواهد و خدا نیز با رحمت خویش او را از راه مباح بی نیاز می گرداند.

برای کنترل نگاه، باید اندیشه را از نفوذ افکار شیطانی دور نگه داشت، زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن دربازه آن است

دور کردن افکار شیطانى

براى کنترل نگاه، باید اندیشه را از نفوذ افکار شیطانى دور نگه داشت، زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن درباره آن است. امام على علیه السلام مى فرماید: کسى که در باره گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد.

پرهیز از عوامل تحریک کننده

تخیّلات تحریک کننده، رفت و آمد در جاهایى که نامحرم است، گفت و گو با نامحرم، دیدن فیلم ها و عکس هاى مبتذل، زمینه را براى چشم چرانى فراهم مى کند.

دقت در دوست یابى

بررسى ها نشان مى دهد که نوجوانان، اوّلین قدم هاى انحراف و تباهى را به کمک دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبى سقوط قرار گرفته اند.

آلودگى و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت مى کند و چشم چرانى از این قاعده مستثنا نیست. همان گونه كه امام على(علیه السلام) مى فرماید: از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکى را از طبع آن ها دریافت مى کند.

کلام پایانی

یکی از شاگردان علامه طباطبایی(ره)، به نقل از ایشان، درباره راه درمان چشم چرانی می گوید: راه حل اصلی برای درمان چنین رذیلت های اخلاقی، توجه به تقواست.


منابع:
- ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 272.
- بحارالانوار، ج 101، ص 411.
- فروع كافی، ج 5، ص 553.
- تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 586.
- غررالحکم و دررالکلم، ج 5، ص 321.
- محمد على سادات، راهنماى پدران و مادران، ج 1، ص 99.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.