تبیان، دستیار زندگی
عمرو بن خالد اسدی صیداوی از شهدای کربلا و از اشراف کوفه است که پیش از واقعه کربلا با مسلم بن عقیل بیعت کرد و پس از شهادت مسلم، به کاروان امام حسین(علیه السلام) پیوست و روز عاشورا به شهادت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمرو بن خالد اسدی صیداوی، که بود؟!

عمرو بن خالد اسدی صیداوی از شهدای کربلا و از  اشراف کوفه است  که پیش از  واقعه کربلا با مسلم بن عقیل بیعت کرد و پس از شهادت مسلم، به کاروان امام حسین(علیه السلام) پیوست و روز عاشورا به شهادت رسید.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
م

تاریخ نام برخی از شهدای کربلا را نسبت به سایر شهدا در جنگ های دیگر مسلمانان، با وضوح و اهمیت بیشتری یاد می کند. از این میان هستند برخی از بزرگان دین اسلام که آوازه ای بیشتر از سایرین دارند.
در بعضی از منابع عناوین عمرو بن خالد ازدی و عمرو (عمر) خالد اسدی وارد شده است، که احتمالا یک نفر باشند چون، اولا، در منابع قدیم مثل تاریخ طبری و زیارت ناحیه مقدسه  فقط عمر بن خالد صیداوی ثبت شده است و ثانیا، قاموس الرجال و معجم رجال الحدیث یک نفر بودن این دو را تقویت کرده اند. علامه شوشتری اضافه می کند که اسدی بر اثر اشتباه در نگارش نسخه ها و یا بر اثر تحریف «ازدی» ثبت شده ا است.
از نظر سوابق اجتماعی سیاسی و فضایل، بنا به نقل کتاب تنقیح المقال از مقتل  ابومخنف، عمرو بن خالد از شخصیت های بزرگوار و شریف و از مخلصین در ولایت اهل البیت علیه السلام و از یاران مسلم بن عقیل در کوفه بوده است تا اینکه کوفیان بر مسلم خیانت کردند و برای عمرو بن خالد چاره ای جز اختفا نماند، آنگاه که خبر شهادت قیس بن مسهر و رسیدن امام علیه السلام را به منطقه «عذیب الهجانات» و «حاجز» را شنید به همراهی غلامش سعد و بنا به قولی پسرش خالد، و مجمع بن عبدالله عائذی و عائذ بن مجمع و جنادة بن حارث سلمانی ازدی و غلام جنادة، به راهنمایی طرماح بن عدی به خدمت امام حسین رسیدند. همچنین نقل است که عمرو، در واقعه کربلا، به همراه غلام خود سعد، مجمع بن عبدالله عائذی و نافع بن هلال از کوفه خارج شد و با راهنمایی طِرِمّاح در منزلگاه عُذَیبُ الهِجانات به کاروان امام حسین(علیه السلام) پیوستند. حرّ قصد دستگیر کردن یا بازگرداندن آنان را داشت، اما امام مانع شد. در برخی منابع به جای نافع بن هلال از جابر بن حارث سلمانی یاد شده است

در مقابل لشکر حُرّ

عمرو بن خالد اسدی صیداوی از شهدای کربلا و از اشراف کوفه است که پیش از واقعه کربلا با مسلم بن عقیل بیعت کرد و پس از شهادت مسلم، به کاروان امام حسین(علیه السلام) پیوست و روز عاشورا به شهادت رسید.

وقتی که به اردوی امام علیه السلام می رسیدند حر ریاحی خواست آنها را از ملحق شدن به امام علیه السلام منع کند که امام علیه السلام فرمود، اینها یاران من هستند، دست از آنها بازدار وگرنه کار ما به جنگ خواهد کشید، حر منصرف شد.
حضرت از آنها سؤال کرد که از مردم کوفه چه خبر دارید؟ مجمع بن عبدالله گفت: اما اشراف و رؤسای کوفه رشوه های بزرگ دریافته و هماهنگ به جنگ با تو برخاسته اند. باقی مردم اگر چه دلهای آنان با توست، و لیکن فرداست که بر روی تو شمشیر خواهند کشید.
عمرو بن خالد روز عاشورا خدمت امام علیه السلام رسیده و عرض کرد: یا اباعبدالله فدایت شوم، قصد کرده ام که به شهدا از اصحاب تو ملحق شوم و کراهت دارم از آنکه زنده بمانم و تو را تنها و کشته شده ببینم، اکنون رخصتم فرما. حضرت او را اجازه داد و فرمود: ما هم ساعتی بعد به تو ملحق خواهیم شد. او در روز عاشورا به همراه چهار نفری که به راهنمایی طرماح در عذیب هجانات به امام حسین(علیه السلام) پیوسته بودند، به لشکر عمرو بن سعد حمله بردند، سپاهیان عمر سعد آنها را محاصره کردند. عباس بن علی بر سپاه عمر سعد حمله برد، و آنان را نجات داد، آنان بار دیگر حمله کردند و جنگیدند تا همگی در یک مکان به شهادت رسیدند. مقبره وی در مقبره جمعی یاران امام حسین علیه السلام در حرم آن حضرت است.


منابع:
(1).دانشنامه امام حسین علیه السلام
(2).دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
(3).دانشنامه عاشورا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.