تبیان، دستیار زندگی
کلاله از جمله شهرهایی است که طبیعت و تاریخ را یکجا تقدیمتان می کند. اگر از جاده های شمالی عازم سفر مشهد مقدس هستید ، می توانید سر راهتان سری هم به کلاله بزنید و ازدیدن این همه زیبایی لذت ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاله ؛ طبیعت،تاریخ،زیارت!

کلاله از جمله شهرهایی است که طبیعت و تاریخ را یکجا تقدیمتان می کند. اگر از جاده های شمالی عازم سفر مشهد مقدس هستید ، می توانید سر راهتان سری هم به کلاله بزنید و ازدیدن این همه زیبایی لذت ببرید.

فرآوری: علیرضا عابدینی - بخش گردشگری تبیان
کلاله

در این نوشتار تلاش می کنیم شما را با گوشه هایی از دیدنی های بکر این شهرستان آشنا کنیم:

آرامگاه خالد نبی

برفراز تپه های شانه تخم مرغی ارتفاعات «گوگجه داغ» دهستان «تمر قره قوزی» این شهرستان آرامگاه «خالد بن سنان» معروف به آرامگاه «خالد نبی» قرار دارد ، که یکی از اولیا و انبیاء الهی و آخرین مبلغ دین مسیح بوده است. منظره این آرامگاه بر بالای ثپه های سبزی که مانند شانه تخم مرغ در کنار هم قرار دارند ، بسیار دیدنی است.

گورستان خالد نبی

کمی آن طرف تر از آرامگاه خالد نبی گورستانی باستان با سنگ قبرهای منحصر به فرد و بی نظیر که تا 5 متر ارتفاع دارند و هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست،قرار دارد. سنگ مزارهای گورستان «خالد نبی» با قطری بیش از 50 سانتیمتر و وزنی بالغ بر2 تن به صورت ایستاده از سنگ یکپارچه حجاری و تراشیده شده است و تعداد آنها به حدود 600 عدد می رسد و و منظره ای رازآلود را به تصویر کشیده اند.

بقعه چوپان آتا و عالم بابا

در اطراف مقبره خالد نبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی یکی متعلق به «چوپان آتا» از یاران خالد نبی و دیگری متعلق به «عالم بابا» پدر همسر خالد نبی(ع) است. در برابر در ورودی بقعه عالم بابا درخت کوچکی وجود داره که زائرین برای برآورده شدن حاجات خود به آن دخیل می بندند.

کلاله

مسجد و مدرسه کریم ایشان

این مسجد و مدرسه در روستای کریم ایشان واقع شده و از آثاردوره قاجار است. ساختمان آجری مسجد شامل یک شبستان با سردر ورودی است که سقف آن با 4 گنبد پوشیده شده است. مدرسه آجری و نمای خارجی سردر ورودی آن با کاشی تزئین شده است. درِ ورودی مدرسه که فاقد ظرافت هنری است حاوی یک بیت شعر است که تاریخ ساخت این مدرسه را که سال 1328 قمری است روشن می کند. حیاط مدرسه چهارضلعی است که در یکی از اضلاع آن حجره‌هایی ساخته‌اند و در زوایای اضلاع خارجی مدرسه برج‌های آجری و نیم دایره با آثار مناره‌های آجری به چشم می‌خورد.

روستای آق امام

این روستا یکی از روستاهای سرسبز شهرستان است که جنگل های آن معروف می باشد . همچنین این روستا یکی ازرویش گاه های گیاه ثعلب می باشد که در سال های اخیر جمع آوری آن به یکی از مشاغل فصلی مردم تبدیل شده است.

کلاله

چشمه آق سو

در شمال شرقی شهرستان کلاله جنگل آق سو قرار دارد که دردل این جنگل چشمه بزرگ و گوارای آق سو قرار دارد که آب آشامیدنی این شهرستان از طریق آن تامین می شود.

چشمه زاو

چشمه « زاو » در روستای زاو و در فاصله 45 کیلو متری شهر کلاله واقع شده است . این چشمه با آبدهی بسیار زیبا و چشم اندازهای زیبا و در میان یک محوطه جنگلی مصفا قرار گرفته است .متاسفانه مسیر دسترسی مناسبی ندارد و امکانات رفاهی و خدماتی نظیر سرویس های بهداشتی ، نمازخانه، فروشگاه ، آلاجیق ، سطل زباله و... ندارد . مسیر دسترسی فاصله روستای زاو بالا تا چشمه زاو بسیار نامناسب و جاده خاکی بین مزارع و جنگلی است . یک کیلو متر راه داخل روستا شوسه و 2 کیلو متر نیز زیر سازی شده است .



منابع: کلاله خبر،سیری درایران، همگردی