تبیان، دستیار زندگی
به همه دستور داده شد که بر انسان سجده کنند، شیطان سرپیچی کرد. خداوند به خاطر کِبر و سرپیچی اش، او را از بهشت بیرون راند. شیطان مهلت خواست. خداوند تا روزی معین به او مهلت داد. شیطان قسم خورد که بر سر راهِ راست در کمین بندگان خدا خواهم نشست و از پیش رو و پ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنوز مهلت شیطان تمام نشده است

شیطان مهلت خواست. خداوند تا روزی معین به او مهلت داد. شیطان قسم خورد که بر سر راهِ راست در کمین بندگان خدا خواهم نشست و  از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان خواهم تاخت [تا آنان را دچار وسوسه و اغواگرى كنم]

لیلا علیخواه- کارشناس ارشد علوم قرآن / بخش قرآن تبیان

شیطان، فریب، مکار

جنگ هیچ گاه تمام نمی شود

هنوز مهلت شیطان به اتمام نرسیده است و او هنوز بر سر سوگند خود، دست و پا می زند. شیطان از همان ابتدا به سراغ تنها انسانهای روی زمین رفت و تاکنون نیز دست از سر انسان بر نداشته است. پس تا شیطان مهلتش به اتمام نرسیده و تا آدم، آدم است جنگ و نزاع بین حق و باطل وجود خواهد داشت؛ هر چند در هر عرصه و دوره ای شکل و رنگ و ظاهری متفاوت به خود بگیرد. روزی با دانه ای گندم و روزی با سلاح های شیمیایی و اتمی. روزی بین دو برادر (هابیل و قابیل) و روزی بین خبیث ترین فرد روزگار مانند یزید و معصوم ترین خلق خدا مانند حسین علیه السلام.
اوج این نزاع در سرزمین کربلا، سال 61 هجری، خودنمایی کرد. از یک سو گروهی اندک اما مقرب درگاه خدا، با صدای رسای حق و حق طلبی، و از سوی دیگر گروهی کثیر، پر هیمنه و هیاهو و با انبوهی از گمراه ترین و خبیث ترین افراد روزگار خویش.

به فرموده ی کلام الهی مومنین کسانی هستند که همواره در راه خدا در حال جنگ با کفر باشند « الَّذِینَ آمَنُوا یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ »[نساء/76]

جنگی که سال ها پیش با قسم خوردن شیطان شروع شده بود، با بستن آب بر روی یاران حق ادامه یافت و با ریختن خون خدا بر زمین به جایی رسید که آسمان و ملائکش بر آن گریستند.
شیطان به خیال خام خود، جنگ را به آخر رسانده و پیروز میدان شده، اما حسین علیه السلام می دانست خون او بر زمین، شجره اسلام را آبیاری می کند و حق را به ثمر می رساند و پوزه شیطان را به لجن می کشاند.
دنباله آن جنگ، امروز به ما رسیده است. جنگ امروز زمان و مکان را در نوردیده و همه انسانها را درگیر خود کرده است؛ آن روز جنگ بین دو مدعی اسلام بود. اسلامی که با هوس های یزیدی معرفی شده بود و اسلامی که با هدایت های حسینی، محمدی شده بود. امروز نیز جنگ بین حکومت اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله و حاکمان جورِ اسلام امریکایی و انگلیسی تمام جهان را بهم ریخته و درگیر کرده است.
امروز روز ماست تا در برابر سلاح جنگی نرم و سخت شیطان که توسط ایادی اش بر سر ما ریخته می شود، حسینی بودن خود را ثابت کنیم. زیرا به فرموده ی کلام الهی مومنین کسانی هستند که همواره در راه خدا در حال جنگ با کفر باشند « الَّذِینَ آمَنُوا یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ »[نساء/76]

چند گام برای مبارزه با دشمن

برای این مبارزه چند گام اساسی باید برداشت:
گام اول این است که بدانیم همیشه در حال نبرد با کفر و شیطان هستیم. شیطان قسم خورده با ایادی اش همیشه بیدار و هوشیار هستند. پس لحظه ای غفلت موجب پیشروی بیش از حد آنها خواهد شد. اینکه فرض کنیم می توان با یزیدیانی مانند آمریکا و انگلیس و آل سعود و ...  راهی به غیر از جنگ در پیش گرفت، یعنی غفلت از قسم خوردگی شیطان.
 گام دوم این است که شیطان زمان خود را خوب بشناسیم که اگر درست نشناسیم، فریب خورده و به اشتباه، ناحق او حق فرض می کنیم و این یعنی شکست زود هنگام.

دشمن امروز هم به سلاح های سخت افزار جنگی مجهز است هم یکه تاز سلاح های نرم تبلیغاتی و فرهنگی است. او هم کلام سفسطه را خوب می داند هم هنر مغاطله را به نهایت رسانده. او به نماز تو حساس نیست اگر نمازت را کنج خانه بخوانی و با خواندن زیارت عاشورا تزئینش نکنی. اما به حجاب زنان این جامعه حساس است، به عزاداری های حسینی این جامعه حساس است. زیرا حجاب زن، فاطمه و زینب سلام الله علیهما را در جامعه زنده نگه می دارد و عزاداری حسینی، فریاد ظلم ستیزی را به گوش همه جهانیان می رساند.

چگونه ممکن است آمریکا یا انگلیس حرفی بزنند یا عملی انجام دهند که ذره ای، حتی ذره ای نفع ما در آن باشد؟! آنها خود بارها اعلام کرده اند که به آنچه در آن نفع خودشان است عمل می کنند. نفع آنها در این است که حکومت اسلامی در کار نباشد، نفع آنها در این است که اسلام حسینی در هیچ جای عالم نباشد، چون فقط اسلام حسینی برای رفع ظلم، جان نثار می کند. نفع آنها در این است که اسلام محمدی را به اسلامی آمریکایی و بدون خاصیت ظلم ستیزی تبدیل کنند. پس هرگز حرف و عملکرد آنها به نفع ما نخواهد بود.
گام بعد این است که از توانایی های دشمن آگاه باشیم و ضعف ها و حساسیت های او را نیز خوب بشناسیم. دشمن امروز هم به سلاح های سخت افزار جنگی مجهز است هم یکه تاز سلاح های نرم تبلیغاتی و فرهنگی است. او هم کلام سفسطه را خوب می داند هم هنر مغاطله را به نهایت رسانده. او به نماز تو حساس نیست اگر نمازت را کنج خانه بخوانی و با خواندن زیارت عاشورا تزئینش نکنی. اما به حجاب زنان این جامعه حساس است، به عزاداری های حسینی این جامعه حساس است. زیرا حجاب زن، فاطمه و زینب سلام الله علیهما را در جامعه زنده نگه می دارد و عزاداری حسینی، فریاد ظلم ستیزی را به گوش همه جهانیان می رساند.
یکی از دلایلی که عزاداری و نفرین قاتلان امام حسین علیه السلام ادای تکلیف تولی و تبری برای ما به حساب می آید همین است که در برابر دشمنان حق، قوی شویم. این جمله امام خمینی رحمة الله که فرمود: «محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشت» عصاره این سخنان است.