تبیان، دستیار زندگی
نخستین خبر، مربوط به ماجرای نپرداختن تنها 30 هزار تومان بابت حق ثبت نام بود که منجر به شلاق خوردن دانش آموزان شده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت‌پرده تنبیه دانش‌آموزان

 تنبیه دانش‌آموزان

نخستین خبر، مربوط به ماجرای نپرداختن تنها 30 هزار تومان بابت حق ثبت‌نام بود که منجر به شلاق خوردن دانش‌آموزان شده بود. ابتدا یکی از رسانه‌ها گزارش داد که مدیر مدرسه روستای مختارآباد شهر رودبار جنوب کرمان،  یک نفر از دانش‌آموزانش را به دلیل نپرداختن سی ‌هزار تومان حق ثبت‌نام، شلاق زده و از مدرسه اخراج کرده است؛ خبری که پس از انتشار گسترده، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان آن را تکذیب و اداره آموزش‌وپرورش کرمان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد فیلم منتشر شده تنبیه بدنی و اخراج دانش‌آموزان شهرستان رودبار جنوب در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، کذب محض و مغرضانه است.
تنبیه بدنی در پایتخت
خبر دیگر مربوط به تنبیه بدنی دانش‌آموز پایه نهم متوسطه در مدرسه‌ای در منطقه ٩ تهران بود که هفته گذشته توسط معلم خود تنبیه شد. ماجرا از این قرار است که معلم، این دانش‌آموز را هل داده و باعث برخورد وی به چارچوب در کلاس، شکستگی سر و بخیه خوردن محل آسیب و شکستگی شده است؛ اتفاقی که این دانش‌آموز در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها آن را تایید کرده است. البته روستای خیرآباد بمپور در ایرانشهر استان سیستان‌و‌بلوچستان خبرساز‌ترین مکان در هفته گذشته بود. تنبیه بدنی دانش‌آموز توسط معلم در مدرسه این روستا و انتشار عکسی از چشمان آسیب‌دیده وی، افکار عمومی را به خود جلب کرد. این حادثه در ‌‌‌نهایت منجر به این شد که رئیس آموزش‌وپرورش بمپور استعفا دهد و مدیر مدرسه هم تعلیق شود. ضمن اینکه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان هم از مردم و دانش‌آموزان استان عذرخواهی کرد.
آنطور که در رسانه‌ها آمده این دانش‌آموز درباره ماجرای تنبیه گفته است: «مصدوم‌ شدن من یک حادثه بود، زیرا من و یکی از همکلاسی‌هایم با هم درگیر شدیم که معلم دخالت کرد و گفت؛ چرا دعوا می‌کنید. معلم برای ترساندن من شلنگی را در هوا تکان می‌داد که به صورت اتفاقی با حرکت سر من این شلنگ به چشمم برخورد کرد و این حادثه رخ داد». در حالی که همچنان این اخبار در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن بود و آموزش‌وپرورش مشغول رسیدگی به ابعاد ماجرا بود، باز هم خبر تنبیه بدنی دانش‌آموزان این‌بار در مدرسه‌ای در شهر «کلاله» استان گلستان به گوش رسید. این بار یکی از معلمان مدرسه، دانش‌آموزان را پای تخته مورد ضرب و شتم قرار داده است. سرپرست آموزش‌وپرورش کلاله با تایید این موضوع گفته است به دنبال این حادثه، پدر ٢ نفر از دانش‌آموزان، فرزندان خود را با مراجعه به پزشک تحت معاینات اولیه قرار داده‌اند و گزارش ماجرا را هم به صورت کتبی در اختیار حراست مدیریت آموزش‌وپرورش کلاله گذاشته‌اند.
پرونده قطور شکایات تنبیه بدنی
در همین حال رحیم میرشاه‌ولد، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش آماری از تنبیه بدنی دانش‌آموزان توسط معلمان در 2 سال متوالی 93 و  94 را اعلام کرده است. وی با اشاره به اینکه در این مدت از 80 هزار شکایت هزار و 924 شکایت درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان ثبت شده است، اظهار داشت: در سال 93 جمع شکایات در ارتباط با تنبیه بدنی هزار و 249 و در سال بعد از آن نیز 675 مورد بوده که به نصف تقلیل پیدا کرده است.
تنبیه و تقویت حس حقارت
همچنین فروتن، رفتار‌شناس درباره بررسی ابعاد تنبیه بدنی دانش‌آموزان توسط معلمان اظهار داشت: تنبیه به معنای کتک زدن نیست اما تنبیه به عنوان یکی از اصول تربیتی اثبات شده است. به طور مثال، وقتی بچه‌ای سر کلاس رفتاری انجام می‌دهد که نباید انجام دهد؛ معلم می‌تواند با عدم برقراری تماس چشمی وی را تنبیه کند اما تنبیه بدنی و کتک خوردن باعث هویدا شدن 2 مقوله در فرد می‌شود؛ نخست اینکه ایجاد نفرت می‌کند، نفرت از کسی که تنبیه‌ا‌ش می‌کند و نفرت از عامل تنبیه که این موضوع باعث ایجاد حس حقارت در دانش‌آموز می‌شود. بنا بر اظهارات این رفتارشناس، ما به اندازه کافی قوانین در آموزش‌وپرورش در زمینه تنبیه بدنی داریم؛ قوانینی که در آن به صراحت قید شده هرگونه تنبیه و توهین چه به صورت کلامی یا رفتاری ممنوع است و فرد خاطی با مجازات روبه‌رو می‌شود. این در حالی است که بحث جهل به قانون نافی و رافع قانون نمی‌شود.


منبع:فرهنگ نیوز

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .