تبیان، دستیار زندگی
یکی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا معتقد است که ایده ارتش مشترک ، ایده خوبی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه امنیت و دفاع با یکدیگر همکاری داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آری یا خیر به خروج از بحران سوریه

یکی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا  معتقد است که ایده "ارتش مشترک" ، ایده خوبی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه امنیت و دفاع با یکدیگر همکاری داشته باشند.

فرآوری: ع. امانی - بخش سیاست تبیان

سوریه، بحران سوریه، اتحادیه اروپا، امنیت، داعش، اروپا، سیاست خارجی، دفاع، کمیسیون، بشار اسد

بحران سوریه یکی از بحران هایی است که برای خروج از آن با تشکیل چند نشست و همفکری کشورهای مختلف همچنان بی نتیجه مانده است. به طوری که اخیرا " آرنه لیتس " (عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا) نیز گفت : "باید راه حل نوینی در کوتاه ترین مدت برای این بحران پیدا کنیم."
وی ضمن تاکید بر همکاری ایران و اتحادیه اروپا برای حل بحران سوریه از تشکیل ارتش واحد اروپایی دفاع کرد. پیشنهاد تشکیل یک ارتش اروپایی ابتدا از سوی وزرای دفاع آلمان و فرانسه مطرح شد و پس از آن مورد حمایت کشورهای ایتالیا و اسپانیا نیز قرار گرفت.

کلینتون نظر خوبی نسبت به دولت های برهم زننده نظم منطقه ای ندارد و باور دارد که فضای بین الملل بایستی با برخورد جدی ایالات متحده جمع و جور شود.

این تلاش اما یک بار در سال 1954 با مخالفت فرانسه و بریتانیا شکست خورد. وزرای دفاع این 4 کشور اروپایی با ارسال نامه مشترکی به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از لزوم برخورداری اروپا از یک سیاست قوی دفاعی و واقع بینانه سخن به میان آوردند. آنها خاطر نشان کردند که ارتش اروپایی می تواند در مناطق بحرانی جهان مانند سومالی و مالی حتی نقشی فراتر از ناتو ایفا کند.
این در حالی است که کارشناسان امور اروپا بر این باورند که تاکید بر تحقق این پیشنهاد در حالی بیشتر می شود که کشورهای اروپایی معتقدند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نمی تواند ضربه ای به پیکره اروپای واحد وارد کند. وزرای 4 کشور اروپایی با اشاره به بحران های جاری در اروپا مانند بحران پناهجویان و مشکلات اقتصادی خاطر نشان کردند که حفظ امنیت در این میان می تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

ارتش مشترک اروپایی

یکی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا  معتقد است که ایده "ارتش مشترک" ، ایده خوبی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه امنیت و دفاع با یکدیگر همکاری داشته باشند.
تحقیقات و توسعه تسلیحاتی مشترک، ادغام و اشتراک گذاری تسلیحاتی معنی دار و منطقی است. همزمان باید کشورهای عضو بر سر وضع قوانین و مقررات برای صادرات تسلیحات به اجماع برسند. درباره صادرات تسلیحاتی باید در یک ظرف زمانی طولانی مدت بر اساس اصول و پیش فرض های اروپایی تصمیم گرفته شود.
علاقه مندی و جاذبه های اقتصادی نباید برای تصمیم صادرات تسلیحاتی به عنوان عامل تعیین کننده در نظر گرفته شود، در عوض باید رژیم کنترل تسلیحاتی را بوجود آورد که سبب ارتقای ارزش و علائق اتحادیه اروپا در درازمدت شود.

سوریه، بحران سوریه، اتحادیه اروپا، امنیت، داعش، اروپا، سیاست خارجی، دفاع، کمیسیون، بشار اسد

این بدان معنی است که این امر رعایت حقوق بشر و حمایت از دموکراسی مشروع،  شرایط و امکانات توسعه و پیشرفت طولانی مدت را ارتقا داده و سبب برخورداری از مناسبات صلح آمیز با شرکای خود شود.

فرد پیروز در انتخابات امریکا نخواهد توانست خلاء قدرت حال حاضر در نظام بین الملل را پّر کند.

من گمان می کنم که در کنار پیامد های اقتصادی کوتاه و طولانی مدت، بطور مثال علاوه بر کاهش ارزش و اعتبار "پوند" ، مشکلات بیشتری را برای آنها بوجود آورد و تاثیرگذاری این کشور در صحنه بین المللی رو به افول می رود. انگلیس به عنوان عضو اتحادیه اروپا در برخی موارد رابطه خوبی با کشورهای اتحادیه اروپا نداشت بطور مثال در عقد برخی قراردادهای اقتصادی و یا تفاهمات دیگر.
از طرف دیگر معتقدم که اتحادیه اروپا و انگلیس پس از برگزیت می توانند در خصوص مسائل امنیت بین المللی روابط تنگاتنگی داشته باشند، از آنجایی که هر دو مطالبات و اهداف همسویی دارند.

منطق نظم جهانی

در این میان برخی از کارشناسان معتقدند ؛ "منطق نظم جهانی" و فضای روابط بین الملل ، ایجاب می کند که هر کشوری تاحد ممکن به سیاست ورزی دست زده و به اصطلاح، رو بازی نکند و نیز منافع حیاتی هژمون ها را به خطر نیندازد، یا به دشمن اصلی آنها تبدیل نشود؛ مگر این که سلاح هسته ای داشته باشد، اما از آنجا که دورنمای انتخابات ریاست جمهوری امریکا، پیروزی کلینتون را نشان می دهد و این زن، عقابی در لباس کبوتر است که بیشتر از اوباما، روابط خوب با یهودیان دارد و معتقد به جنگ به عنوان راه حل است. کلینتون نظر خوبی نسبت به دولت های برهم زننده نظم منطقه ای ندارد و باور دارد که فضای بین الملل بایستی با برخورد جدی ایالات متحده جمع و جور شود، اما واقعیت آن است که در حال حاضر اختلافات و شکاف های شدیدی در درون هیئت حاکمه و جامعه امریکا وجود دارد و فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات امریکا پیروز شود پیچیدگی مشکلات داخلی امریکا به قدری بر دوش او سنگینی خواهد کرد که به او اجازه قدرت نمایی در خارج از فضای حیاتی ایالات متحده را نخواهد داد. یعنی فرد پیروز در انتخابات امریکا نخواهد توانست خلاء قدرت حال حاضر در نظام بین الملل را پّر کند.
به هر حال و باتوجه به آنچه گفته شد باید منتظر بمانیم تا ببینیم واکنش رئیس جمهور سوریه ، "بشار اسد"در میان این هجمه ی عظیم جهانی چیست و چه برنامه ای برای خروج از بحران ارائه خواهد کرد.


منابع : خبرگزاری مهر / مشرق نیوز / خبروان