تبیان، دستیار زندگی
کج خلقی ها بخشی طبیعی از دوران رشد کودک محسوب می شوند. بد اخلاقی های یک کودک خردسال اغلب به علت عدم توانایی وی در بیان احساسات اش می تواند باشد یا از شرایطی که در آن قرار دارد ناراضی است، یا بسیار خسته یا گرسنه است. مطمئنا اگر شما خونسردی خود را حفظ کنید،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کج خلقی‌ها کودک را چطور درمان کنیم؟

کج خلقی‌ها بخشی طبیعی از دوران رشد کودک محسوب می‌شوند. بد اخلاقی‌های یک کودک خردسال اغلب به علت عدم توانایی وی در بیان احساساتش می‌تواند باشد یا از شرایطی که در آن قرار دارد ناراضی است، یا بسیار خسته یا گرسنه است. مطمئنا اگر شما خونسردی خود را حفظ کنید، فرزند شما سریع‌تر آرام می‌شود.

فرآوری: ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
کودک خشن

علائم رفتارهای پرخاشگری در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال ممكن است رفتار پرخاشگری در كودكان 2 تا 5 سال با گریه‌های شدید، زد و خورد با والدین و اطرافیان، پا كوبیدن و كوبیدن سر به دیوار و خود‌زنی همراه باشد.

عوامل به وجود آورنده پرخاشگری در رفتار كودكان

عوامل بسیاری وجود دارد كه می‌تواند منجر به این رفتار نابهنجار شود. یكی از آنها تلویزیون و برنامه‌های خشونت‌آمیز آن است .متاسفانه تعداد زیادی از والدین، برنامه‌های خشونت‌آمیز مورد علاقه‌شان را در كنار كودكان تماشا می‌كنند. این مسئله علاوه بر اینكه باعث رفتار خشونت‌آمیز در كودكان می‌شود، موجب بروز علائم اضطراب در آنان نیز می‌شود. بنابراین نیاز است والدین براساس علاقه خود و فرزندان‌شان زمان خاصی را برای دیدن این فیلم‌ها اختصاص دهند و به هیچ وجه این‌گونه فیلم‌ها را همراه كودكان‌شان نبینند.

بازیهای خشن

سر فرزند خود فریاد نکشید یا برایش دلیل و نظیر نیاورید. وقتی فرزند شما در کوران طغیان احساسات است. هیچ راهی برای نفوذ منطقی در وی ندارید. فقط باید صبر کنید تا کودک کمی آرام شود

برای رهایی از این مشکل، پیشنهاد می‌شود والدین ابتدا به بررسی برنامه‌ها و فیلم‌های متناسب با سن کودک پرداخته و سپس اجازه دیدن آن را برای آنان صادر كنند. یادمان باشد که ما والدین به واسطه مسئولیت خطیری که در تربیت دلبند خود داریم، نباید اجازه دهیم تا صفحه سفید و پاک ذهن کودک‌مان با برنامه‌های بی‌محتوا و نامناسب به سمت سیاهی و تباهی کشیده شود .
عامل دیگری كه می‌تواند باعث بروز خشونت در رفتار كودكان شود بازهای خشن كامپیوتری است. بازی‌هایی كه مروج خشونت و بی‌رحمی‌اند و آن كس كه در این بازی‌ها نمی‌كشد، بازنده به حساب می‌آید.
ناکامی هم عامل دیگری است كه به پرخاشگری می‌انجامد. وقتی کودک به هدف خود دست نیابد و ناکام شود، یکی از رفتارهایی که از او سر می‌زند پرخاشگری است.

آنچه که هرگز نباید انجام دهید:

- سر فرزند خود فریاد نکشید یا برایش دلیل و نظیر نیاورید. وقتی فرزند شما در کوران طغیان احساسات است. هیچ راهی برای نفوذ منطقی در وی ندارید. فقط باید صبر کنید تا کودک کمی آرام شود.
- اگر کودک در یک مکان عمومی قشقرق به پا کرد ، او را به یک مکان خصوصی تر مثل اتومبیل خودتان یا لااقل دستشویی ببریدو اگر باز هم کنترل وی غیرممکن بود او را به خانه ببرید.
- متاسفانه مواردی هم وجود دارد که شما نمی‌توانید محل را ترک کنید، مثل هواپیما، قطار. پس بهترین کار این است که لبخند بزنید و تحمل کنید که البته ممکن باعث رنجش دیگران بشود اما شما باید نگران فرزند خود باشید نه کس دیگر.

عامل دیگری كه می‌تواند باعث بروز خشونت در رفتار كودكان شود بازهای خشن كامپیوتری است. بازی‌هایی كه مروج خشونت و بی‌رحمی‌اند و آن كس كه در این بازی‌ها نمی‌كشد، بازنده به حساب می‌آید

- اگر فرزند شما شروع کرد به گاز گرفتن، لگد زدن، کتک کاری یا هر رفتار نامناسب دیگر، آن موقع باید فورا او را تا زمانی که آرام شود از موقعیتی که در آن است دور کنید.
- زمانی که کج خلقی کودک پایان یافت ، در مورد آنچه اتفاق افتاد با عصبانیت یا آشفته حالی صحبت نکنید زیرا مرور دوباره و دوباره اتفاقات می‌تواند کودک را برآشفته کند و باعث شروع مجدد یک بداخلاقی بشود.

چطور از قلدری کودکان پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از قلدری کودکان باید از خانه شروع شود، بنابراین والدین باید از این لحاظ سرمشق‌های خوبی برای فرزندانش باشند و آنها را انجام قلدری برحذر دارند.
برای بحث‌کردن با کودک درباره قلدری این نکات را رعایت کنید:
- به او توضیح دهید که قلدری و زورگویی کردن هرگز قابل قبول نیست.
- قواعدی را در باره رفتار پرخاشگرانه تعیین کنید، و این قواعد را به طور محکم و مداوم اعمال کنید.
- به کودک‌تان سرمشق دهید؛ به کودک نشان دهید که برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهند نیاز به تهدید کردن یا آزار دادن آنها نیست.
- انضباط را با تنبیهات غیرجسمی ایجاد کند، مانند محروم کردن کودک از امتیازات.
- اگرکودک شما سابقه زورگویی را دارد، با معلمان مدرسه همکاری کنید تا راه حلی مناسب به دست آید.


منابع: روزنامه قانون، همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.