تبیان، دستیار زندگی

اثرات آرتروز روی زندگی فرد

درد مفاصل ناشی از آرتروز به دردی شایع در جوامع امروزی تبدیل شده است. آرتروز  یک بیماری مربوط به استخوان و مفاصل است که باعث تخریب غضروف در ناحیه مفاصلی مانند زانو، شانه، ران، دست و یا مهره‌ها می‌شود. این بیماری پیامدهایی برای زندگی فرد دارد که باید از جانب اطرافیان درک شود. در ادامه به این اثرات اشاره می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 آرتروز انگشتان دست

آرتروز مانع از خوابی راحت می‌شود

یکی از اثرات شدید و رایج ناشی از آرتروز، تاثیر آن در خواب بیمار است. دردهای مفصلی تاثیر مخربی روی خواب دارند و افرادی که از این بیماری رنج می‌برند به سختی به خواب می روند و یا مرتب بیدار می‌شوند. این مشکل در 77 درصد مبتلایان به دردهای شدید دیده می‌شود. از آنجایی که بی‌خوابی و بد خوابی منبع استرس است، در نتیجه زمینه را برای مشکلات دیگر فراهم می‌کند.

آرتروز به روابط زناشویی فرد آسیب می زند

آرتروز و درد مفاصل به روابط زناشویی افراد نیز آسیب می زند. به عقیده متخصصان 21 درصد افراد که از این دردها رنج می‌برند، در روابط زناشویی دچار مشکل می‌شوند. دردهای فیزیکی ناشی از این بیماری، تاثیر منفی در روابط جنسی افراد دارد.

به طور متوسط 30 درصد افرادی که از بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند مجبور به کاهش و یا قطع موقت فعالیت‌های حرفه‌ای خود می‌شوند

 

آرتروز به روابط خانوادگی نیز آسیب می زند

متاسفانه روابط خانوادگی نیز از آسیب آرتروز در امان نیست. در واقع 24 درصد افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند، عنوان می‌کنند که در روابط خود با نزدیکان شان دچار مشکل شده‌اند. این امر طبیعی است. وقتی فردی از یک درد مزمن رنج می‌برد، بدون شک رفتار و خلق و خوی سابق را نخواهد داشت. بنابراین لازم است اطرافیان درک درستی نسبت به شرایط وی داشته باشند.

آرتروز فعالیت افراد را محدود می‌کند

72 درصد افرادی که از روماتیسم رنج می‌برند عنوان می‌کنند که مجبور هستند گاهی فعالیت‌های کاری و تفریحی خود را محدود و حتی قطع کنند. در واقع زمانی که درد مفاصل شروع می‌شود، به سختی می‌شود ورزش کرد و یا کارهای یدی انجام داد.

مشکل اینجاست که این افراد از ترک کردن فعالیت‌های دلخواهشان متاثر می‌شوند.

البته در خصوص کنار گذاشتن فعالیت ورزشی یک چرخه باطل حکمفرماست. به این ترتیب که هر چه فرد بی‌تحرک‌تر و خانه‌نشین تر شود، درد مفاصلش شدیدتر می‌شود.

 

آرتروز باعث اختلال در شغل فرد می‌شود

به طور متوسط 30 درصد افرادی که از بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند مجبور به کاهش و یا قطع موقت فعالیت‌های حرفه‌ای خود می‌شوند. در کشور فرانسه بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها و مفاصل، بعد از 40 اولین عامل مرخصی‌های استعلاجی است. البته در خصوص آرتروز سن و سال مطرح نیست و بر خلاف باورهای رایج یک بیماری مربوط به پیری نیست و جوان‌ها نیز از آن در امان نیستند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.