تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وسیله عاقبت بخیری، شجاعت و صفات حسینی، خیانتهای کوفیان

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
محرم، کربلا

دو وسیله ی مهم برای عاقبت بخیری!          
حادثه عاشورا به عنوان بزرگترین اتفاق ناگوار در جهان اسلام است که امت اسلامی و جامعه  ی اسلامی هیچ وقت نباید ماجرای عاشورا را فراموش کنند بلکه باید به عنوان یک درس و یک عبرت از آن پند بیاموزند و عاقبت به خیر شدن و یا گمراه شدن افراد یکی از عبرت های عاشورا می باشد.

کوفیان، مردم کوفه

مردم شناسی کوفیان !
شیعیان اعتقادی؛ تنها بخش كوچكی از مردم كوفه را تشكیل می دادند. در زمان بیعت با امام علی(علیه السلام) ایشان تنها پنجاه نفر شیعه اعتقادی داشتند. در زمان قیام امام حسین(علیه السلام) نیز بسیاری از همین شیعیان در دوران معاویه دستگیر شده و یا به شهادت رسیده بودند.

شجاعت حسینی در اهل سنت
یکی از مصادیق شجاعت تحمل در مصائب، عدم واهمه و مقاومت در برابر صفوف دشمن است که همه ی این اوصاف به صورت اعلا و احسن در حسین بن علی (علیه السلام) ممثل بود و از هر یکی یک نمونه ی تاریخی در این مجموعه نقل می شود.

خیانت های جامعه کوفی در اعصار مختلف!    
فقدان بلوغ فکری و سیاسی و عدم تبعیت و ولایت مداری در جامعه کوفیان حتی در عصر امام حسین(علیه السلام) نیز قابل مشاهده است. کوفیان در عصر امام حسین(علیه السلام) هر چند ادعا نمودند ندای امام و رهبر خود را شنیده اند و مطیع آن هستند، ولی در عرصه اقدام و عمل به اثبات رساندند که بین قول و رفتار ایشان تناقضی آشکار و فرسنگ ها فاصله وجود دارد.

حسینی، مهدوی، امام زمان

اذکار و صفات حسینی و مهدوی   
فرای آثار اذکاری که از ائمه اطهار نقل گردیده، اذکاری که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا تلاوت می کردند رنگ و بوی دیگری دارد. شگفتی این اذکار آنجاست که با مهدی عجل الله تعالی فرجه تفسیر می شود و پیوندی نورانی با نهضت مهدوی حضرت ولی عصر علیه السلام دارد..

مروت و مردانگی حسینی
بنا به نقل «فرشلر» مستشرق آلمانی، تمام مورخین سنی و شیعه، مروت و مردانگی حسین (علیه السلام) را ذکر کرده اند و پسر پیغمبر از ناحیه ی مروت به حدی بود که سبب حیرت امرای سپاه بین النهرین می شده و آنان مدح و ثنای حسین (علیه السلام) را می گفتند

امام علی علیه السلام و محیط زیست!!
توجه و اهتمام به محیط زیست در منطق امام علی(علیه السلام) از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردار است، که در ابتدای خلافت ارزشمند و با برکت خود خطاب به مسلمانان این چنین بیان می دارد: «از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا كنید، زیرا داراى مسئولیت هستید حتى نسبت به زمین ها و حیوانات».
تفسیر عینی و عملی قرآن کریم در حماسه حسینی
امام حسین علیه السلام و همه ی لحظه  لحظه های زندگی او، به ویژه حماسه ی کربلایش، تفسیر عینی و عملی قرآن از ابتدا تا انتها است. از این نگاه، نمی توان امام حسین را در آیه یا سوره ای خاص محصور کرد. حسین همه ی قرآن است و همه ی قرآن حسین است

م

فساد مالی مدعیان خلافت 

مجموعه آسیب های بسیار زیادی دست به دست هم دادند تا واقعه ای مانند کربلا اتفاق بیفتد. برخی از آن آسیب ها فردی و عمده آنها اجتماعی و ناشی از علاقمندی بیش از حد به دنیا بوده است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.