تبیان، دستیار زندگی

تشنج فقط در اثر صرع نیست

صرع یک اختلال مغزی است که باعث تشنج می‌شود. ولی تشنج کردن همیشه به دلیل داشتن بیماری صرع نیست. هر شخصی می‌تواند به علل مختلفی، دچار تشنج گردد؛ مثلا یک ضربه شدید به سر می‌تواند باعث تشنج گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تشنج، صرع،

در هر روز مغز شما حدود 70000 خاطره و فکر را پردازش می‌کند. برای این کار حدود صد میلیارد نورون (سلول عصبی) باید به 500 تریلیون نقطه متصل شوند، همانند فرآیندی که به اندازه‌ی کافی برق برای روشن نگه داشتن یک لامپ تولید می‌کند. تشنج زمانی اتفاق می افتد که در سیستم قطعی برق اتفاق بیفتد.در این مطلب نکاتی وجود دارد که شما را از این عملکرد غیر طبیعی بدن آگاه می‌کند.

لازم نیست حتما مبتلا به صرع باشید تا تشنج کنید

صرع یک اختلال مغزی است که باعث تشنج در محدوده زمانی معین می‌شود. ولی تشنج کردن همیشه نشانه بیماری صرع نیست.

تحت شرایط خاصی هر کسی می‌تواند یک حمله تشنجی را تجربه کند. تشنج گاهی در افرادی رخ می دهد که تا حد زیادی از خواب محروم بوده اند، از داروهای مخدر استفاده می‌کنند، از آسیب مغزی رنج می برند، حمله ی اضطراب دارند، قندخونشان پایین است و یا دچار غش می‌شوند.

کودکان 6 ماهه تا 5 ساله در صورتی که تب آن ها بالا باشد، در معرض خطر تب و تشنج هستند. در افراد مسن نیز تشنج می‌تواند نشان دهنده ی تومور مغزی، سکته ی مغزی و یا بیماری ام اس باشد.

تعداد سالمندان مبتلا به صرع در حال افزایش است

تشخیص صرع در سالمندان دشوار است، زیرا علائمی مانند گیجی، از دست دادن موقت آگاهی و دیدن یا شنیدن چیزهای غیرواقعی که در بیماری صرع دیده می‌شوند، بعد از 65 سالگی نیز شایع هستند.

همه‌ی تشنج‌ها یکسان احساس و یا دیده نمی شوند

بیشتر شماها تشنج را با تکان‌های شدید بدن و سپس بیهوش شدن ناگهانی می‌شناسید. به این نوع تشنج گراندمال می‌گویند. اما تشنج بخشی نیز وجود دارد که تنها به یک قسمت مغز محدود می‌شود و به سایر قسمت‌های بدن منتقل نمی‌گردد.

علائم و نشانه‌ی این تشنج‌ها می‌تواند شامل استشمام بوی عجیب و غریب، شنیدن صدای زنگ یا کلیک در حالی که هیچ صدایی در واقع وجود ندارد، داشتن احساس دژاوو (حالتی از ذهن است که در آن فرد پس از دیدن صحنه‌ای احساس می‌کند آن صحنه را قبلاً دیده  است و در گذشته با آن مواجه شده است) و سوزن سوزن شدن یا بی حسی در یک قسمت خاص از بدن مانند دست باشد. از آنجایی که فرد در طول تشنج معمولا به طور کامل بیدار و هوشیار نیست، ممکن است حتی نداند که یک تشنج اتفاق افتاده است.

تشنج می‌تواند بارداری را تحت تأثیر قرار دهد

زنان مبتلا به صرع شانس بیشتری برای داشتن یک نوزاد با نقص مادرزادی هستند. تشنج کردن در حاملگی می‌تواند به کودک شما آسیب برساند. اما احتمالا می‌توان به کمک داروهای ضد صرع جلوی بروز تشنج را گرفت. برای حفظ سلامت مادر صرعی و کودک باید تحت نظر پزشک قرار گرفت.

 اگر شما دچار اختلال تشنج هستید باید مطمئن شوید هر کدام از افراد اطرافتان مانند خانواده دوستان و همکاران می‌دانند در صورت بروز تشنج در شما، چه کارهایی انجام دهند

 

برخی افراد می‌توانند از یک روز قبل، بروز تشنج را پیش‌بینی کنند

علایم شایع تشنج عبارتند از تحریک‌پذیری، افسردگی، سردرد و یا تمرکز ضعیف که می‌تواند به برخی افراد مبتلا به صرع نشان دهد که یک تشنج در راه است.

اگرچه هنوز آنچه که باعث بروز علائم اولیه تشنج می‌شود معلوم نیست، اما می‌تواند هر چیزی از تغییرات هورمونی گرفته تا میگرن باشد. اینکه چه تغییر فیزیولوژیکی سبب تشنج می‌شود، به خوبی شناخته نشده است.

ممکن است بتوانید از رخ دادن تشنج جلوگیری کنید

برخی از افراد مبتلا به صرع داروی نجات (دارویی است که به سرعت توسط بدن جذب می‌شود) دارند و زمانی که احساس می‌کنند یک تشنج در راه است از آن استفاده می‌کنند. برخی ممکن است القا کننده ی تحریک عصب واگ داشته باشند. این دارو و ابزار در ابتدای تشنج، تکانه های الکتریکی به مغز صادر می‌کند که بسیار شبیه به دستگاه تنظیم کننده ی ضربان قلب که ریتم آن را تنظیم می‌کند، عمل می نماید.

اگر شما تنها یک تشنج در طول زندگی خود داشته اید لازم نیست در مورد رخ دادن مجدد آن نگران باشید.

هر کسی باید بداند که چگونه واکنش نشان دهد

اگر شما دچار اختلال تشنج هستید باید مطمئن شوید هر کدام از افراد اطرافتان مانند خانواده دوستان و همکاران می‌دانند در صورت بروز تشنج در شما، چه کارهایی انجام دهند.

اما اگر در اطرافتان شخصی است که به تشنج دچار می‌شود چه باید بکنید؟ اول با 115 تماس بگیرید. سپس به فرد کمک کنید تا در یک مکان امن بنشیند و یا دراز بکشد. اگر غش کرد، سرش را در حالت شیبدار قرار دهید تا راحت تر نفس بکشد. هرگز در دهانش پارچه قرار ندهید و نگران گاز گرفتن زبانش نباشید، زیرا این اتفاق غیرممکن است . تنها آرامش خود را حفظ کنید و بدانید که مغز به زودی به حالت عادی خود باز می‌گردد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.