تبیان، دستیار زندگی

علائم مشترک بین یائسگی و بیماری‌ها

زنان با رسیدن به سنی خاص گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلقی و سایر مشکلات آزاردهنده در یائسگی را تجربه می‌کنند. ممکن است این علائم طبیعی باشند، اما گاهی پای مشکلات جدی‌تری در میان است. گاهی برخی علائم یائسگی با علائم برخی بیماری‌ها در زنان مشترک هستند. در این جا به شش نشانه مشترک بین یائسگی و بیماری‌ها اشاره خواهیم کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرگرفتگی یائسگی


گرگرفتگی و تعریق‌های شبانه دامن‌گیر می‌شوند

80 درصد از زنان قبل از یائسگی، گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه خواهند کرد و برخی از آنها این افزایش درجه حرارت بدن را تا هفت سال تحمل می‌کنند. کاهش استروژن می‌تواند روی توانایی بدن شما جهت تنظیم درجه حرارت تاثیر بگذارد.

هشدار: گرگرفتگی و افزایش تعریق ممکن است نشانه‌ی پرکاری تیروئید نیز باشد. دیگر علائم پرکاری تیروئید مانند ریزش مو و دوره نامنظم قاعدگی همچنین می‌توانند ذهن شما را منحرف کند تا این بیماری را با یائسگی اشتباه بگیرید. کاهش ناگهانی وزن از عوارض پر کاری تیروئید است و نشانه‌ی خوبی برای تفکیک این دو مشکل است. حتما با یک پزشک متخصص گفت‌وگو کنید تا به بهترین نحو ممکن عملکرد تیروئید را به حالت قبل بازگردانید.

دوره‌های خونریزی کاملا تغییر می‌کنند

یک نشانه واضح پیش یائسگی این است که دوره‌های خونریزی قاعدگی شروع به تغییر می‌کند. ممکن است پریود شما زود به زود اتفاق بیفتد و یا دیرتر از قبل، سنگین‌تر و یا سبک‌تر باشد. همه‌ی این علائم ممکن است از 10 سال قبل از آنکه شما به طور کامل یائسه شوید شروع شود.

هشدار: اگر شما به طور غیرمنتظره‌ای دوره‌ی سنگین قاعدگی داشتید، بیش از سه هفته و یا بعد از هر رابطه‌ی جنسی، با پزشک‌تان صحبت کنید. ممکن است دچار  فیبروئید رحم، پولیپ و حتی سرطان گردن رحم باشید. بنابراین بررسی و کنترل آن بسیار مهم است.

موها از دست می‌روند

به لطف کاهش استروژن بسیاری از زنان متوجه نازک شدن موهای خود می‌شوند تا جایی که قادر به دیدن پوست سرشان هستند. در بسیاری از زنان شاهد ریزش موها خواهیم بود، به خصوص آن‌هایی که سابقه‌ی خانوادگی دارند.

هشدار: نازک شدن تدریجی مو احتمالا طبیعی‌تر از ریزش حجم زیادی از موها است. اگر شما در هر بار دوش گرفتن متوجه ریزش صدها رشته مو می‌شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در این جا هم ممکن است تیروئید مقصر باشد. از دست دادن مو هم شاخصه‌ی کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی) و هم پر کاری تیروئید (هیپرتیروئیدی) است. شاخص‌های دیگر کم کاری تیروئید عبارتند از افزایش وزن، بدن درد، خستگی و مشکلات حافظه. درمان‌های جایگزین تیروئیدی می‌تواند کمک کننده باشد.

بسیاری از زنان در مرحله‌ی یائسگی نوسانات خلقی را تجربه می‌کنند. نشانه‌های یائسگی که به فرد یادآوری می‌کند که در حال پیر شدن است، ممکن است این حالات را ایجاد نماید

ضربان قلب افزایش می‌یابد

کاهش و افزایش متناوب سطح استروژن در تپش قلب موثر است و ممکن است احساس کنید قلب بسیار سریع و نامنظم می‌زند. مطالعات نشان می‌دهد که ضربان قلب می‌تواند 8 تا 16 ضربان در هر دوره سریع‌تر شود.

هشدار: اگر در یک موقعیت حساس قرار ندارید اما قلب‌تان به سرعت می‌تپد به پزشک مراجه کنید. تپش قلب نامنظم یا آریتمی با افزایش سن طبیعی است. در حالی که بیشتر این آریتمی‌ها در این زمان بی‌خطر هستند، اما برخی نیاز به درمان و جراحی دارند. در صورت نیاز آزمایش قلب می‌تواند به شناسایی خطر کمک کند و می‌تواند نشان دهد که آیا خطر رفع شده است یا نه؟

حملات هراس ممکن بارها در دوران یائسگی رخ دهد. بنابراین اگر در این زمان به وضوح صدای قلبتان را می‌شنوید و یا ضربان قلب را حس می‌کنید، بهتر ست با یک متخصص سلامت روان گفت‌وگو کنید.

مفاصل صدمه می بینند

یکی از عوارض افزایش سن، درد مفاصل است. البته بیش از نیمی از زنان در دوران یائسگی درد مفاصل را تجربه می‌کنند. پزشکان به طور قطعی نمی‌دانند که آیا کاهش استروژن موجب درد مفاصل می‌شود یا نه، اما تحقیقات نشان می‌دهد که درمان‌های جایگزین استروژن (هورمون درمانی) گاهی اوقات کمک می‌کند.

هشدار: اگر درد مداوم باعث می‌شود که زندگی روزانه تان دچار مشکل شود، باید به پزشک مراجعه کنید تا اطمینان بیابید که دچار بیماری‌هایی از قبیل  آرتریت، فیبرومیالژی، لوپوس و بیماری لایم نیستید. زنانی که دچار اضافه وزن هستند و یا افسردگی دارند، با احتمال بیشتری به درد مفاصل دچار می‌شوند.

افسردگی بروز پیدا می‌کند

بسیاری از زنان در مرحله‌ی یائسگی نوسانات خلقی را تجربه می‌کنند. نشانه‌های یائسگی که به فرد یادآوری می‌کند که در حال پیر شدن است، ممکن است این حالات را ایجاد نماید. تغییرات هورمونی و مسائل مربوط به خواب نیز می‌تواند شرایط را بدتر کند. بی‌خوابی به علت تعریق‌های شبانه اغلب احساس خستگی و در نهایت افسردگی را در زنان ایجاد خواهد کرد.

هشدار: احساس غمگینی و بد خلقی یک چیز است و افسردگی چیز دیگری. از نظر بالینی زنان افسرده بی‌خوابی یا پرخوابی، ناامیدی، بی توجهی به مسائل، احساس بی ارزشی و یا حتی افکار خودکشی و مرگ را تجربه می‌کنند. اگر شما در این مورد به خودتان شک دارید بهتر است با متخصص سلامت روان گفت‌وگو کنید. ممکن است  نیاز به مصرف داروهای ضد افسردگی داشته باشید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.