تبیان، دستیار زندگی
جابری انصاری : عربستان در یمن در هر دو جبهه جنگ و سیاست به بن بست رسیده و اینک می بایست یکی از دو گزینه بد و بدتر فراروی خود را انتخاب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشتار خونین صنعا نمادسیاست عقیم عربستان

جابری انصاری : "عربستان در یمن در هر دو جبهه جنگ و سیاست به بن بست رسیده و اینک می بایست یکی از دو گزینه بد و بدتر فراروی خود را انتخاب کند."

بخش سیاست تبیان

جنگ یمن، قتل عام یمن، عربستان، جابری انصاری، سیاست، جبهه، پیام جابری انصاری، سخنگو، معاون، عربی

به گزارش تبیان به نقل از حوزه باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه کشورمان در مطلبی در کانال تگرام شخصی خود نوشت: کشتار خونین صنعا نماد بی خردی و سیاست عقیم عربستان است.

متن یادداشت حسین جابری انصاری در مورد جنایت اخیر عربستانی ها در صنعا که در  کانال تلگرام وی  منتشر شده است به شرح زیر است :
در رویداد خونین بمباران مجلس عزاء در صنعا پایتخت یمن، از سوی جنگنده های متجاوز عربستان؛ صدها یمنی بی پناه و مظلوم دیگر، قربانی تجاوز و بی خردی سیاستمداران عربستان شده اند. عربستان بر خلاف جهت حرکت عقربه های زمان و در آرزوی بازگشت یمن به وضعیت گذشته، یک سال و نیم است که خود را گرفتار جنگی مستقیم با مردم یمن کرده است.
کشتار اخیر صنعا نماد شکست عربستان در جنگ یمن است و نتایج اولیه ای که در پی داشته تنها به مثابه نوک کوه یخ واقعیتی است، که از دل جنگ جاری؛ در برابر عربستان و همه سر بر خواهد آورد.
سودای جنون آمیز عربستان البته هیچگاه محقق نخواهد شد و یمن از میانه خون و آتش، ققنوس وار خارج شده و به آینده قدم خواهد گذاشت؛ هر چند در هنگامه این زایش و تحول تاریخی، بخشی از حجر و بشر و شجرش در آتش خشم و جهل و کینه میراث خواران بوجهل و بوسفیان خواهد سوخت.
این نخستین جنگ از این قبیل نیست که در تاریخ روی می دهد، قاعدتا آخرینش نیز نخواهد بود. "باربارا تاکمن" نویسنده و مورخ آمریکایی در کتاب ارزشمند خود بنام "تاریخ بی خردی از تروا تا ویتنام" از این جنگ ها و سرنوشت محتوم شکست برای آغازکنندگانش به تفصیل گفته و در آغازین فراز کتاب خود دردمندانه نوشته است:
"پیروی حکومت ها از سیاست های مغایر با منافع خویش یکی از پدیده های مشهود سراسر تاریخ صرف نظر از زمان و مکان است. انسان ظاهرا در حکومت بیش از هر رشته دیگر از فعالیت های بشری بی کفایتی نشان می دهد. خرد که ... داوری بر پایه تجربه و عقل سلیم و اطلاعات موجود است، در این رهگذر کمتر به کار می افتد و اغلب سرخورده و ناکام می ماند. چرا زمام داران این همه برخلاف عقل و منافع خردمندانه خویش عمل می کنند؟ چرا شعور چنین به ندرت وارد کار می شود؟"
تاریخ بی خردی سیاستمداران در دوران معاصر ما دو نمونه بزرگ دیگر نیز داشته است، جنگ افغانستان و جنگ لبنان. اتحاد جماهیر شوروی سابق با همه قدرت خود نتوانست از جنگ افغانستان پیروز بیرون آید. اسرائیل نیز با همه قدرت نمایی و برخورداری از حمایت گسترده قدرتهای جهانی و دوستان پنهان منطقه ای خود نتوانست از جنگ لبنان پیروز بیرون آید.
جنگ یمن نیز مشمول قاعده مندی موجود در تاریخ بی خردی انسان است و سیاستمداران عربستان همچون اقران خود در برابر ایمان و ایستادگی مردم یمن در این معرکه سرنوشت ساز، نتایج "قدرت ضعف" و "ضعف قدرت" را لمس کرده و شکست محتوم را تجربه خواهند کرد.
کشتار اخیر صنعا نماد شکست عربستان در جنگ یمن است و نتایج اولیه ای که در پی داشته تنها به مثابه نوک کوه یخ واقعیتی است، که از دل جنگ جاری؛ در برابر عربستان و همه سر بر خواهد آورد. این سنت الهی و درس تاریخ و از جمله اموری است که دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
"... کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرین... چه بسیار گروه های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه های عظیمی پیروز شدند! و خداوند، با صابران و استقامت کنندگان است."
عربستان در یمن در هر دو جبهه جنگ و سیاست به بن بست رسیده و اینک می بایست یکی از دو گزینه بد و بدتر فراروی خود را انتخاب کند: یا همانند اسرائیل در لبنان شکست را پذیرفته، فرار را بر قرار ترجیح داده و به سیاست عقیم و جنگ بی حاصل خود پایان دهد یا همچون اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان به جنگ فرسایشی موجود ادامه داده و دیر یا زود محصول سیاست ها و کشته های سیاستمداران خود را درو کند.
"تاجداران یک دنده و خشک مغز" عربستان که مطابق تعابیر "تاکمن"، "چهار گونه سوء حکومت" یعنی "استبداد و ظلم، جاه طلبی بیش از حد، بی کفایتی و انحطاط، و بالاخره بی خردی و اصرار در کژاندیشی" را یک جا با هم جمع کرده اند، هنوز حق انتخاب دارند؛ اما نه برای همیشه. چه کسی می داند شاید آنان همین روزها و شب ها " تاریخ بی خردی" را بعنوان کتاب بالینی خود انتخاب کرده و با درس آموزی از عبرت های تاریخ، خود و عربستان را از حق انتخاب محدود موجود محروم نکنند.
منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .