• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 675
  • يکشنبه 1395/7/25
  • تاريخ :

عقد موقت و شرایط آن !

برای جاری کردن صیغه محرمیت در ازدواج موقت چه مسائل شرعی، باید مراعات شود؟ 

فرآوری :حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

عقد موقت، ازدواج موقت

 

بنای دین مبین اسلام بر ازدواج دائم و تحکیم خانواده است. اما قطعا شرایط همه یکسان نمی باشد و گاهی نمی شود خانواده تشکیل داد ولی از طرفی به ازدواج هم نیاز است که در این موارد ازدواج موقت مطرح می شود که افراد باید احکام آن را بدانند.

شرایط ازدواج موقت:

۱. به عربى صحیح خوانده شود به احتیاط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربى صحیح بخوانند به هر لفظ ى كه صیغه را بخوانند صحیح است و لازم هم نیست كه وكیل بگیرند اما باید لفظ ى بگویند كه معنى "زوجت و قبلت" (زوجیت و قبول آن) را بفهماند.
۲. مرد و زن یا وكیل آنها كه صیغه را مى خوانند قصد انشاء داشته باشند یعنى اگر خود مرد و زن صیغه را مى خوانند، زن به گفتن «زوجتك نفسى » قصدش این باشد كه خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن «قبلت التزویج » زن بودن او را براى خود قبول نماید، و اگر وكیل مرد و زن صیغه را مى خوانند، به گفتن «زوجت و قبلت » قصدشان این باشد كه مرد و زنى آنان را وكیل كرده اند، زن و شوهر شوند.
۳. كسى كه صیغه را مى خواند بالغ و عاقل باشد، جه براى خودش بخواند یا از طرف دیگرى وكیل شده باشد.

۴. اگر وكیل زن و شوهر یا ولى آنها صیغه را مى خوانند، در عقد، زن و شوهر را معین كنند مثلا اسم آنها را ببرند یا به آنها اشاره نمایند.

۵. زن و مرد به ازدواج راضى باشند.
۶. زن اگر دختر باكره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد. یعنی عقد اگر بدون اذن پدر یا جد پدری خوانده شود باطل است. (مگر برای کسانی که مرجع تقلید آنها، اجازه پدر را حکم تکلیفی می دانند و حکم وضعی به شمار نمی آورند.)

۷. مدت زناشویى معین شود.

۸. بر مقدار مهریه، زن و مرد به پول یا مال دیگرى توافق كنند و در عقد ذكر نمایند.

۹. زن ممنوعیتی از ازدواج نداشته باشد. مثل اینکه در ایام عده از عقد نکاح دیگر نباشد.

اما دستور خواندن عقد غیر دائم:

اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند، بعد از آن كه مدت و مهر را معین كردند، چنانچه زن بگوید: "زَوَّجْتُكَ نَفْسی فِی الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم" بعد بدون فاصله مرد بگوید: "قَبِلْتُ" صحیح است. و اگر دیگرى را وكیل كنند و اول وكیل زن به وكیل مرد بگوید: "مَتَّعْتُ مُوَكِّلَتى مُوَكِّلَكَ فِی الْمدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم" پس بدون فاصله وكیل مرد بگوید: "قَبِلْتُ لِمُوَكِّلی هكَذا"، صحیح مى باشد.

ذكر سه نكته لازم است:

۱- چنان چه در عقد موقت فرزندى متولد شود، همانند فرزند متولد شده از زن دائمى است.

۲- زن مى تواند در عقد موقت شرط كند شوهر با او نزدیكى نكند و فقط لذت هاى دیگر را ببرد.

۳- اگر در عقد موقت زن بالغ و غیر یائسه باشد و نزدیكى انجام گیرد، باید دو حیض عده نگه دارد

 

 

۱- چنان چه در عقد موقت فرزندى متولد شود، همانند فرزند متولد شده از زن دائمى است. ۲- زن مى تواند در عقد موقت شرط كند شوهر با او نزدیكى نكند و فقط لذت هاى دیگر را ببرد. ۳- اگر در عقد موقت زن بالغ و غیر یائسه باشد و نزدیكى انجام گیرد، باید دو حیض عده نگه دارد.

سوال:

اگر مرد و زنی صیغه ازدواج فارسی خوانده باشند و برخی از شرایط اجرای صیغه را رعایت نکرده باشند، عقد آنان صحیح است؟
اگر مرد و زنی که باکره نیست ( یعنی قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته است) با هم قصد صیغه داشته باشند و دسترسی به کتاب رساله نداشته باشند و نمی دانستند که اول باید زن شروع کند و بگوید و همچنین صیغه را به عربی بلد نبودند و اول مرد به زن بگوید\"آیا شما حاضرید با من به مدت 2 ساعت ازدواج کنید و همسر من بشوید\ و زن هم بگوید \"بله\" البته مهریه را هم اگر تعیین کرده باشند و بعد از چند روز متوجه بشوند که کتاب رساله آن روز کنارشان بوده وآنها از آن اطلاع نداشتند. 1.آیا صیغه ی شان درست جاری شده است؟ 2.اگر اینها فکرکنند که صیغه را درست خوانده اند و با هم ارتباط جنسی داشته باشند، آیا مرتکب گناه شده اند؟ 3.آیامرتکب زنا شده اند؟ وحکمش چیست؟
در هر حال چون اعتقاد به صحت عمل خویش داشته اند، کار ایشان معصیت و زنا محسوب نمی شود.

ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

ج1) صیغه به این نحو صحیح نیست.

ج2و3) اگر یقین داشته اند که صیغه به نحو صحیح شرعى که در رساله هاى عملیه مذکور است خوانده شده، مرتکب گناه و زنا نشده اند.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

مجددا صیغه را جاری کنند و نسبت به گذشته وطی شبهه است.

اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند، بعد از آنکه مدّت و مهر را معیّن کردند ، چنانچه زن بگوید : زَوَّجْتُک نَفْسِی فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَى المَهْرِ المَعْلُومِ، بعد بدون فاصله قابل توجهى مرد بگوید : قَبِلْتُ صحیح است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سؤال عقد صحیح است.

پی نوشت:

. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
[۱]. توضیح المسائل امام خمینی(ره)، مسئله ۲۳۶۳،۲۳۷۰، ۲۳۶۹ و ۲۳۷۶؛ تحریر الوسیله، ج۲، ص۲۸۹، مسئله۵ و ص۲۹۰، مسئله۹.
[۲]. تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۲۹۱، مسئله ۱۳.
[۳]. توضیح المسائل امام خمینی(ره)، مسئله ۲۴۲۳.
[۴]. تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۲۹۱، مسئله ۱۶.


منبع:

بیتوته
اسلام کوئست

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
حکم زیاد کردن مهریه بعد از عقد

حکم زیاد کردن مهریه بعد از عقد

حکم زیاد کردن مهریه بعد از عقد
مطهرات مادی و مطهرات غیر مادی کدامند؟

مطهرات مادی و مطهرات غیر مادی کدامند؟

مطهرات مادی و مطهرات غیر مادی کدامند؟
خوردن پنیر حاوی رنت(rennet) چه حکمی دارد؟

خوردن پنیر حاوی رنت(rennet) چه حکمی...

خوردن پنیر حاوی رنت(rennet) چه حکمی دارد؟
احکام نذر، عهد و قسم

احکام نذر، عهد و قسم

احکام نذر، عهد و قسم
UserName