تبیان، دستیار زندگی
رضا اقتصادی کارگردان هنری نمایش صوتی ˝هفتاد و سومین نفر˝ می گوید شهاب حسینی وقتی فهمید قرار است چنین اثری تولید شود، گفت همواره جزو آرزوهایش بوده است که کاری برای امام حسین (ع) انجام دهد. . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشورا به روایت «هفتاد و سومین نفر»

رضا اقتصادی کارگردان هنری نمایش صوتی «هفتاد و سومین نفر» می‌گوید شهاب حسینی وقتی فهمید قرار است چنین اثری تولید شود، ‌گفت همواره جزو آرزوهایش بوده است که کاری برای امام حسین (ع) انجام دهد.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

 رضا اقتصادی کارگردان هنری نمایش صوتی "هفتاد و سومین نفر" با محوریت عاشورا، درباره شکل‌گیری این برنامه به هنرآنلاین، گفت: فضای امروز جامعه خیلی به سمت مسائل مذهبی پیش نمی‌رود. با توجه به نزدیکی محرم احساسمان این بود که می‌توان با تولید یک اثر فاخر و درخور، یک جریان مذهبی شکل داد که جوانان نیز به سمت آن گرایش داشته باشند.

وی در ادامه درباره همکاری با شهاب حسینی و حامد بهداد افزود: تلاش کردیم در تولید این اثر از افرادی بهره بگیریم که به خودی خود برای مخاطب جذابیت‌های لازم را داشته باشند. زمانی که این طرح را با دوستان در میان گذاشتیم با روی گشاده پذیرفتند و حدود یک سال زمان صرف شد تا این اثر تولید و روانه بازار شود.

این کارگردان جوان با اشاره به این‌که استفاده از چهره‌ها و محبوبیت هنرمندان حاضر در کار یکی از ملاک‌های جذب مخاطب برای این اثر بوده است، بیان کرد: یک بخش محبوب بودن و مشهور بودن آن‌ها بود و از سوی دیگر این هنرمندان جزو افرادی هستند که پیشینه کارهای مذهبی و آئینی دارند و با این فضا مأنوس هستند. شهاب حسینی وقتی فهمید قصد تولید چنین اثری را داریم روی خوش نشان داد و همواره می‌گفت جزو آرزوهایش بوده است که بتواند کاری برای امام حسین (ع) انجام دهد. حامد بهداد نیز به همین شکل.

اقتصادی درباره انتخاب بازیگران عنوان کرد: ما در ابتدا 10 هنرمند را مد نظر داشتیم که چهره بودند، مثل آقای پرستویی که ایشان نیز در لیست انتخابی ما بودند، اما برخی از دوستان در آن زمان سر کار دیگری بودند یا برنامه دیگری داشتند که درنتیجه ما نتوانستیم در خدمت آن‌ها باشیم و در نهایت نیز به این سه هنرمند بزرگوار رسیدیم و کار را با این دوستان به ثمر رساندیم.

وی درباره متن این نمایش و نگارش آن اظهار کرد: متن بسیار کهن است و یاسین حجازی هم بر اساس متون کهن آن را نوشت. نمایشنامه‌ها از دو کتاب مقتل خوانی "آه" و همچنین تاریخ "طبری" برداشت شده و بارها بازنویسی شدند و هر جا که احساس می‌شد کم و کاستی ممکن است در متن وجود داشته باشد به منابع دیگر که مرجع هستند رجوع می‌کردیم تا آنچه ذکر می‌شود بر مبنای واقعیت و به درستی باشد.

این هنرمند درباره شیوه تدوین نمایش صوتی "هفتاد و سومین نفر" نیز گفت: در ابتدا به دو شیوه این کار را تدوین کردیم و آن را در اختیار تعدادی از مخاطبان عام و خاص قرار دادیم و بعد طبق نظرسنجی که انجام دادیم، دریافتیم اثر اول برتر شناخته شده و در نهایت با مدت زمان 45 دقیقه به خروجی رسید.

اقتصادی درباره شیوه روایی و داستان نمایشنامه "هفتاد و سومین نفر" بیان کرد: در فضای آئینی مذهبی تاکنون چنین کاری انجام نشده است و تمام تلاش ما این بود که با توجه به این‌که از ادبیات کهن و متنی کهن استفاده می‌کنیم اما برای تمام گروه‌های سنی این اثر قابل هضم باشد. همواره این دغدغه را داشتیم که اکثر مردم بیشتر وقت خود را در راه هستند و بیشتر از طریق صدا درگیر هستند و می‌خواستیم یک اثر صوتی تولید کنیم که به راحتی بتوانند در اختیار داشته باشند و در هر موقعیتی که هستند بتوانند آن را گوش کنند. از همین رو کار را تبدیل به سکانس‌های صوتی کردیم و هرکدام زمان‌بندی متفاوتی دارند. داستان‌های این نمایش پیرامون زندگی شخصیتی به نام"طرماح بن عدی" است که امام حسین (ع) از او طلب یاری می‌کند. طرماح برای بردن آذوقه به منزل خود از امام اجازه می‌گیرد و به سوی عیال و قبیله‌اش می‌رود اما هنگامی که برمی‌گردد، خبر شهادت امام حسین (ع) را می‌شنود و ... در این نمایش به زندگی شخصیت‌هایی چون عباس بن علی (ع)، قاسم بن حسن (ع) علی‌اصغر (ع)، علی‌اکبر (ع) و.... پرداخته شده است.

وی در ادامه درباره شیوه گویندگی این اثر نیز گفت: به هیچ عنوان نمی‌خواستیم بازیگران گویندگی کنند و غیر از بهروز رضوی که از گویندگان پیشکسوت ما هستند و صدای او برای مردم آشناست، از حامد بهداد و شهاب حسینی خواستیم که دقیقاً بازی کنند و این دوستان نیز دقیقاً تمام این داستان را بازی کردند و فضاسازی کردند. در واقع در پشت صحنه این دوستان در استودیو بازی می‌کردند و کار احساسی بود و تنها بر مبنای صدا نبود.

اقتصادی درباره چرایی پرداختن به این موضوع نیز بیان کرد: متأسفانه در زمینه فرهنگی- مذهبی- آئینی تاکنون بسیار ضعیف کار کردیم و خیلی از این دور شدن مخاطب از فضای مذهبی دست خود ما تولیدکنندگان آثار است در این فضا ما بیشتر سخنرانی داریم. این بدان معنا نیست که سخنرانی خوب نیست اما باید دید مخاطب امروز چه می‌خواهد و به چه خوراکی احتیاج دارد و بر مبنای همان احتیاج خوراک فرهنگی را نیز به او داد. قطعاً کاری که از استانداردهای لازم برخوردار باشد مخاطب خود را جذب می‌کند.

وی درباره شیوه دسترسی به این اثر نیز اظهار کرد: علاقه‌مندان برای خرید آنلاین نمایش صوتی "هفتاد و سومین نفر"، می‌توانند به سایت www.beeptunes.com مراجعه کرده و یا برای دریافت این اثر با شماره تلفن‌های 02177510949 و 09192168342 تماس بگیرند، همچنین می‌توانند با ارسال عدد 73 به سامانه 100000014 این بسته فرهنگی را خریداری کنند.


منبع: هنرانلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .