تبیان، دستیار زندگی
اکثر منابع اهل سنت با بیان منصفانه از واقعه عاشورا، سعی در ارائه گزارش هایی از این واقعه نموده اند. در این میان اما برخی تلاش کرده اند تا، مسئول حقیقی این رخداد تاریخی، بی گناه جلوه داده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سندهای شهادت امام حسین(علیه السلام) در منابع اهل سنت

اکثر منابع اهل سنت با بیان منصفانه از واقعه عاشورا، سعی در ارائه گزارش هایی از این واقعه نموده اند. در این میان اما برخی تلاش کرده اند تا، مسئول حقیقی این رخداد تاریخی، بی گناه جلوه داده شود.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ن

در میان علمای اهل سنت افراد اندكی همچون عبدالمغیث حنبلی و ابن تیمیه سعی نموده اند از یزید جانبداری كنند و او را بی گناه جلوه دهند و یا حداقل او را شخصی نشان دهند كه توبه نموده اما عده دیگری ا ز علمای اهل سنت همانند شیعه معتقدند که فرمان قتل امام حسین علیه السلام توسط یزید بن معاویه صورت گرفته است.
گزارش های تاریخی اهل سنت در این زمینه به چند دسته تقسیم می شود.
1 صدور فرمان شهادت قبل از حركت امام علیه السلام به مكه.
2 صادر شدن دستور شهادت امام علیه السلام به والی كوفه.
3 بیان اصل فرمان به شهادت آن حضرت فارغ از زمان و مكان و اشخاص.
از جمله منابعی که در این زمینه سخن گفته است، کتاب الفتوح ابن عثم کوفی (متوفای 314 ه .ق) است وی نقل می کند یزید طی نامه ای به والی مدینه دستور شهادت امام حسین علیه السلام را صادر كرد:
ولیكن مع جوابك إلیّ رأس الحسین بن علیّ، فإن فعلت ذلك فقد جعلت لك أعنّة الخیل، ولك عندی الجائزةّ والحظّ الأوفرّ والنعمة واحدة والسلام. به همراه پاسخ این نامه سر حسین (علیه السلام)  رامیخواهم اگر چنین کردی پاداش خوبی نزدما خواهی داشت.(1)
ابن اثیر جزری یكی دیگر از علمای اهل سنت، پیرامون این که چرا عبیدالله بن زیاد دست به چنین جنایت زده؛ به نقل از وی چنین می نویسد: أما قتلی الحسین فإنه أشار علی یزید بقتله أو قتلی فاخترت قتله؛ یزید مرا بین كشته شدن خودم و كشتن حسین مخیر نموده بود و من بین کشته شدن خودم وحسین(علیه السلام )  كشتن حسین (علیه السلام )را انتخاب كردم.(2)
قرمانی یكی دیگر علمای اهل سنت، معتقد است یزید به عبیدالله بن زیاد دستور داد كه امام حسین علیه السلام را به شهادت برساند: و بلغ الخبر الی یزید فولی العراق عبید الله بن زیاد و امره بقتال الحسین. یزید دستور قتل حسین بن علی را به والی عراق (عبیدالله) داد.(3)

اکثر منابع اهل سنت با بیان منصفانه از واقعه عاشورا، سعی در ارائه گزارش هایی از این واقعه نموده اند. در این میان اما برخی تلاش کرده اند تا، مسئول حقیقی این رخداد تاریخی، بی گناه جلوه داده شود.

ابن اعثم كوفی نیز با بیانی دیگر به شرح این ماجرا می پردازد :
فكتب عبید الله بن زیاد إلى الحسین : أما بعد یا حسین ! فقد بلغنی نزولك بكربلاء ، وقد كتب إلی أمیر المؤمنین یزید بن معاویة أن لا أتوسد الوثیر ولا أشبع من الخبز ، أو ألحقك باللطیف الخبیر أو ترجع إلى حكمی وحكم یزید بن معاویة ٓ والسلام.
عبید الله بن زیاد به امام حسین علیه السلام در نامه ای نوشت : ای حسین ! به من خبر رسیده كه در كربلا منزل گزیده ای، یزید بن معاویه نیز برای من نوشته است بر بالشی تكیه ندهم و از نان سیر نشوم [كنایه از اینكه به سرعت به مساله شما رسیدگی كنم] تا اینكه یا تو را به خداوند ملحق كنم یا اینكه حكم من و یزید بن معاویه را بپذیری. والسلام.
ابن اعثم نقل كرده است كه یزید طی نامه ای به والی مدینه دستور شهادت امام حسین علیه السلام را صادر كرد و در اینجا نقل می كند عبیدالله بن زیاد والی كوفه نیز چنین دستوری داشته است كه این خود حكایت از این دارد كه یزید نه یك بار بلكه دو بار فرمان شهادت امام حسین علیه السلام را صادر كرده است.


منابع:
(1).الفتوح - أحمد بن أعثم الكوفی، ناشر: انوار الهدی
(2). الكامل فی التاریخ ناشر : دار الكتب العلمیة - بیروت
(3)دانشنامه امام حسین علیه السلام
(4) سایت فرهنگی آوینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.