تبیان، دستیار زندگی
دومین اجلاس سران مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ای.سی.دی) صبح دوشنبه با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی پرایوت چان اوچا نخست وزیر تایلند در بانکوک پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز اجلاس سران در تایلند

دومین اجلاس سران مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا (ای.سی.دی) صبح دوشنبه با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی 'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر تایلند در بانکوک پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا آغاز شد.

بخش سیاست تبیان

اجلاس سران، حسن روحانی، دولت، جمهوری اسلامی، عربستان، تایلند، رییس جمهور، آسیا، آ.س.آن، آخرین اخبار

پیش از شروع نشست سران مجمع که با شعار 'آسیای واحد ، توانمندی های گوناگون' برگزار می شود، نخست وزیر تایلند از تک تک سران و مقام های بلندپایه کشورهای آسیایی شرکت کننده در ورودی سالن اجلاس استقبال کرد و سران کشورها عکس جمعی یادگاری گرفتند.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان عصر شنبه برای مذاکرات دو جانبه و شرکت در اجلاس سران سران مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا وارد بانکوک شد و مورد استقبال گرم مقامات تایلند قرار گرفت.
وی امروز یکی از سخنرانان اصلی اجلاس سران کشورهای آسیایی شرکت کننده در این مجمع است که 34 عضو دارد و در آن در سطح رئیس جمهوری، نخست وزیر، معاون رئیس جمهور و یا وزیر حضور دارند.

تاکنون 34 کشور به عضویت این مجموعه درآمده اند. جمهوری اسلامی ایران از همان سال های آغازین شکل گیری مجمع به عضویت ناظر این مجموعه درآمد و از سال 2004 به عضویت مجمع درآمد.

این اجلاس سه روزه از شنبه شب در هتل پلازا شهر بانکوک با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو آغاز شد، روز شنبه نشست اقتصادی مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا برگزار شد و امروز شاهد اجلاس سران است.
آغازگر این اجلاس که با شعار 'آسیای واحد، توانمندی های گوناگون' برگزار می شود، پیام ویدیویی 'بان کی مون' دبیر کل سازمان ملل و سپس سخنرانی نخست وزیر تایلند به عنوان میزبان بود که خواستار همکاری های بیشتر کشورهای آسیایی برای توسعه بیشتر شد.
قرار است پس از نخست وزیر تایلند، شیخ 'صباح الاحمد الصباح' امیر کویت به عنوان نخستین میزبان اجلاس سران مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا و پس از آن وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی به عنوان رئیس آینده این مجمع در سال 2017 سخنرانی کنند.
در این مجمع 34 عضوی 10 عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه. آن)، افغانستان، بحرین، بنگلادش، بوتان، چین، هند، ایران، ژاپن، قزاقستان، کره جنوبی، کویت، جمهوری قرقیزستان، مغولستان، نپال، عمان، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، سریلانکا، تاجیکستان، ترکیه، امارات متحده عربی و ازبکستان عضویت دارند.
انتظار می رود در دومین اجلاس مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا 3 سند از جمله چشم انداز همکاری های آسیا تا سال 2030 و اعلامیه بانکوک به تایید سران برسد.
مجمع گفت وگوی همکاری آسیا (ACD) بعنوان یک ابتکار تایلندی که از سوی کشورهای منطقه بخوبی استقبال شده است، هدف کمک به توسعه اقتصادی و فراهم سازی بسترهای رسیدن به صلحی پایدار از طریق گفت وگو و تعامل درون منطقه ای میان دولت ها در وهله اول و سایر بازیگران در وهله دوم را دنبال می کند.
وجه تمایز این نهاد با سایر نهادهای مشابه تلاش برای درگیر ساختن همه بازیگران در سطوح مختلف در فرآیندی از دیالوگ و همکاری است تا از طریق آن تفاهم و درک متقابل بیشتری فراهم شده و در نتیجه با تقویت زمینه های همکاری اقتصادی، تجاری و فرهنگی؛ فضای سیاسی نیز برای دست یابی به توافق و تفاهم جهت دستیابی به منطقه ای با ثبات تر و به لحاظ سیاسی پیش بینی پذیرتر فراهم شود.

عربستان سعودی سال 2015، تایلند سال 2016 رییس مجمع هستند و امارات سال 2017 میلادی ریاست را بر عهده خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران نیز ریاست سال 2018 را عهده دار خواهد بود.

مجمع دستور کار خود را بر دو بخش مجزا متمرکز کرده است. یکی گفت وگو که در چارچوب نشست های وزرا و سران صورت می پذیرد و دیگری پروژه ها یا حوزه های موضوعی است که به عنوان اولویت در دستور کار قرار دارند.
تاکنون 34 کشور به عضویت این مجموعه درآمده اند. جمهوری اسلامی ایران از همان سال های آغازین شکل گیری مجمع به عضویت ناظر این مجموعه درآمد و از سال 2004 به عضویت مجمع درآمد.
جمهوری اسلامی ایران در نشست های مجمع بخصوص در سال های اخیر در سطح وزیر و رئیس جمهور شرکت کرده است که بیانگر اهمیتی است که ایران برای گفت وگو و همکاری در سطح منطقه ای و جهانی قایل است.
جمهوری اسلامی ایران همچنین پیشنهاد دهنده قرار گرفتن حوزه موضوعی فعالیت های فرهنگی در دستور مجمع می باشد و در این راستا نخستین نشست وزرای فرهنگ کشورهای عضو مجمع در سال 1390 در تهران برگزار شد که در نتیجه آن ایجاد مرکز همکاری های فرهنگی در تهران مورد تصویب قرار گرفت و تاسیس شد.
همچنین به میزبانی و ابتکار ایران نخستین نشست وزرای گردشگری مجمع مرداد ماه 1395 در تبریز برگزار شد که وزیر گردشگری و ورزش تایلند نیز در آن شرکت کرد.
تاکنون 14 دور نشست وزرای خارجه مجمع برگزار شده است که در آخرین دور آن که در بانکوک برگزار شد وزیر امور خارجه کشورمان شرکت کرد.
در نخستین نشست سران در سال 2012 که در کویت برگزار شد نیز جمهوری اسلامی ایران در سطح رئیس جمهوری شرکت کرد و در دومین نشست سران که قرار است فردا دوشنبه به میزبانی تایلند در بانکوک برگزار شود دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان شرکت می کند.
ریاست بر مجمع، سالانه و داوطلبانه است. عربستان سعودی سال 2015، تایلند سال 2016 رییس مجمع هستند و امارات سال 2017 میلادی ریاست را بر عهده خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران نیز ریاست سال 2018 را عهده دار خواهد بود.


منبع :خبرگزاری ایرنا