تبیان، دستیار زندگی
جی در طول تاریخ مسیحیت افراد زیادی ادعای مسیح و منجی آخرالزمان را مطرح کرده اند که دراین میان می توان از جیمزنایلور، یوحنا سوث کات، ریچارد براذرز و ... خبرگزاری شبستان: بسیاری از ادیان و کتب آسمانی و برخی از آئین ها مژده ظ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موعودهای دروغین دنیای امروز و نگرش مسیحیت به منجی

در طول تاریخ مسیحیت افراد زیادی ادعای مسیح و منجی آخرالزمان را مطرح کرده اند که دراین میان می توان از جیمزنایلور، یوحنا سوث کات، ریچارد براذرز و ...


خبرگزاری شبستان: بسیاری از ادیان و کتب آسمانی و برخی از آئین ها مژده ظهور منجی جهان را در فرجام تاریخ داده اند و بر این باورند که با آمدن او جهان پر از عدل وداد شده و از ستم و تبعیض تهی خواند گشت.(1)
از روزگاران کهن، داستان ظهور مصلح در آخرالزمان اصلی اساسی بوده است. پیشینیان بشر پیوسته آن را به یادها می آورند. اکنون نیز پس از گذشت قرنها، در خلال یادگارهای انسانهای قدیم آثاری هست که ما را به گفته بالا رهنمون می کند. اصولا فتوریسم یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی، عقیده ای است که در کیش های آسمانی یهودیت، زرتشتی و مسیحیت در سه مذهب عمده آن: کاتولیک، پروتستان و ارتدکس و مدعیان نبوت، عموما و دین مقدس اسلام، خصوصا به مثابه یک اصل مسلم قبول شده است و درباره آن در مباحث تئولوژیک مذاهب آسمانی، رشته تئولوژی بیبلیکال، کاملا شرح و بسط داده شده است.(2)
به عنوان مثال در تورات، اشعیای نبی در پیش گویی های خود آمدن موعود آخرالزمان و منجی یهودیان را اینگونه بشارت می دهد: «برای ما پسری بخشیده می شود که سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او عجیب و مشیر و خدای قادر و پدر سرمدی و سرور سلامتی خوانده خواهد شد. ترقی سلطنت و سلامتی او بر کرسی داوود و بر کشور وی پایانی نخواهد بود تا آنکه انصاف و عدالت را برای همیشه استوار گرداند.»(3)

در انجیل لوقا نیز به این موضوع اینگونه اشاره شده است:

کمرهای خود را بسته، چراغ های خود را افروخته بدارید. و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند، که چه وقت از عروسی مراجعت کند، تا هر وقت آید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کنند. پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی برید پسر انسان می آید.(4)

در این بین عده ای افراد سود جو و فرصت طلب مسیحی از این باور باستانی و دیرینه نوع بشر و اعتقاد او به منجی آخرالزمان سوء استفاده کرده برای خود و یا هم پیمانانشان سعی در ایجاد جایگاه کردند و در این راه عده ای افراد ساده لوح که از جور زمانه خویش به تنگ آمده بودند به این افراد گرویدند.

نویسنده کتاب« قاموس کتاب مقدس» مستر هاکس به شماره 24 تن از مسیح نمایانی می پردازد که به دروغ ادعای مسیحیت مطرح کرده جنگ های خونینی را به راه انداختند.(5)

دکتر ناصرالدین صاحب الزمانی در کتاب« دیباچه ای بر رهبری» نیزبه این مسیح- مهدی های دروغین پرداخته که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

جیمز نایلور( 1660- 1618)

وی از جمله مهدیان مسیحی انگلیسی به شمار می رود. او نخست در سپاه « کرامول» خدمت می کرده است، و در سال 1651 به فرقه« کولر» ها می پیوندد. و اندکی بعد، در حدود چهل سالگی، مدعی می شود که روح مسیح در او حلول کرده است، و او مظهر جسمانی مجدد مسیح است. و گروهی نیز به وی گرویدند.

نایلور در سال 1655، با همراهان خود، در حال خواندن سرودی مقدس، وارد بریستول می شود. وی را در همین هنگام، توقیف می کنند. و پس از محاکمه، در سال 1656 محکومش می سازند که در خیابان نخست با تازیانه کیفر ببیند. آنگاه روی پیشانی او را به عنوان« مرتد» با حرف بی لاتین(B)- نخستین حرف از واژه انگلیسی« مرتد»- داغ می کنند. و زبانش را با سیخ آهن تفته سرخ شده، سوراخ کرده و با این وضع نیز دو سالش در زندان اسیر می دارند.

یوحنا سوث کات( 1814- 1750)

یک بانوی انگلیسی است که در سن چهل و دو سالگی، در حدود سال 1792، مدعی می شود که مسیح موعود است. و با شعر و نثر، به تبلیغ و پیشگویی درباره حوادث می پردازد.

درشهرهای مختلف انگلستان، و حتی در حدود سال 1810 در لندن گروه زیادی به وی می گروند و فرقه جدیدی را به وجود می آورند. وی در 65 سالگی مدعی می شود که فرزندی از« صالح نبی» شهریار صلح و ایمنی، آبستن است و حتی آثار و علائم آبستنی را در وی ملاحظه می کنند. پیروان وی همه در انتظار تولد مجدد« نوزاد- خداوند» به سر می برند. لیکن مادر خدا، بر اثر سکته ناقص، بدرود زندگی می گوید و نوزاد را نیز، خداوند، تولد نایافته به آسمانها می برد. یوحنا در سلسله مدعیان انگلیسی« مسیح موعود» خوش فرجام ترین آنان به شمار می رود.

ریچارد براذرز( 1824- 1757)

وی نخست در دریاداری انگلستان خدمت می کرده است، در سال 1793، در حدود 36 سالگی خود، مدعی می شود که همو، شهریار موعود آل اسرائیل است. خداوند او را برگزیده است، تا آنان را به ارض کنعان، هدایت کند.

گروه بسیاری که در میان آنان افراد تحصیل کرده کم نبوده اند، به وی می گروند. وی هنگامی که اعلام می دارد« جورج شاه» پادشاه انگلستان، به زودی خواهد مرد و دوران سلطنت در انگلستان به پایان خواهد رسید، توقیف شده به عنوان« دیوانه تبهکار» به زندان« نیو گیت» فرستاده می شود و پس از چندی آزاد می گردد.

جان نیکولز تام( 1838-1799)

او از جمله گروه مهدیان مسیحی انگلیسی به شمار می رود که در جوانی تحت تاثیر نوشته های« ریچارد براذرز» قرار گرفته بوده است. وی در 33 سالگی، در سال1832 به« کنتر بوری» هجرت کرده در آنجا به عنوان« سر ویلیام کورته نای»، بهادر( شوالیه) مالتا، شهریار فلسطین، شه زاده عربستان، پادشاه کولیان، حامی شاه و میهن، و مانند آن ظهور می کند. وی را نیز بر اثر ایجاد آشوب، به عنوان« دیوانه خطرناک» مدتی زندانی می کنند. و سرانجام نیز بر اثر تصادفی کشته می شود.

هنری جیمز پرینس( 1899-1811)

او نخست از کشیشان آنگلیکن بوده است. در حدود 31 سالگی، در سال 1840 مدعی می شود که« روح القدس» در جسم و حلول کرده است.در میان پیروان وی چندین زن ثروتمند، در سال 1859، تحت رهبری خود او، خانه بزرگ و زیبایی را به عنوان« معبد عشق» برای اقامتگاه و پرستشگاه خویش در« اسپگزتان» بنیان می نهند. در نامه هایی که پیروانش بدو می نگاشته اند، وی را به عنوان« پروردگار، خداوند مقدس ما...» خطاب می کرده اند.

در سال 1860، برادر یکی از سه خواهری که به او گرویده بودند، از وی به دادگاه شکایت می کند. از جمله اتهامات او، یکی نیز« تشویق و انجام روابط آزادی جنسی» بین پیروان خود او بوده است. در آثار وی نیز تعالیم مسیحیت را آمیخته به تصورات شهوت انگیز و جنسی یافته اند. جیمز پرینس، به مرگ طبیعی می میرد و پیروانش او را در« پرستشگاه عشق» به خاک می سپرند.(6)

به هر روی شاید هر کدام از موعودهای دروغین مدتی پیروانی را به دور خود جمع کردند اما حتی توفیق مختصری در دوران دعوت مسیحیان به خود کسب نکردند.حقیقت ظهور حضرت عیسی (ع) در آخر الزمان این است هنگامی که زمین پر از ظلم و جور شده در سرزمین مقدس از آسمان چهارم فرود می آید و این درحالی است که مردم برای ادای نماز صبح به صف ایستاده اند و حضرت مسیح در آن نماز به حضرت مهدی (عج) اقتدا می کند.

از آن پس حضرت مسیح(ع) مردم را چون دوران رسالتش به پذیرش آئین حق و شریعت محمدی(ص) دعوت خواهد نمود و با اتحاد دو دین بزرگ مسیحیت و اسلام در دوران آخرالزمان جهان را سراسر پر از عدل و داد خواهند کرد کاری که مسیح نمایان دروغین هیچ توفیقی در آن نداشته اند.


پی نوشتها:
1- مه عاشق کش، علی دژاکام، ص15
2- خورشید مغرب، محمد رضا حکیمی،ص7-66
3- موعودنامه، مجتبی تونه ای، ص789
4- کتاب مقدس، انجیل لوقا، ص116، باب12
5- قاموس کتاب مقدس، هاکس، ص806
6- دیباچه ای بررهبری، ناصرالدین صاحب الزمانی،ص99-96