تبیان، دستیار زندگی
از قندوز گزارش شده، طالبان از شرق و غرب به این شهر حمله کرده و بخش هایی از مرکز قندوز را تصرف کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تراژدی سقوط مجدد قندوز بدست طالبان

از قندوز گزارش شده، طالبان از شرق و غرب به این شهر حمله کرده و بخش هایی از مرکز قندوز را تصرف کرده است.

بخش سیاست تبیان

تراژدی سقوط مجدد قندوز بدست طالبان


منابع محلی می گویند: طالبان ساعت سه بامداد دوشنبه وارد مناطق سه درک، قهوه خانه، زاخیل و کوته گرد، در ناحیه سه شهر قندوز شد و از آن روز تاکنون درگیری در این مناطق ادامه دارد.
به گفته این منابع طالبان در این محلات خانه های مردم را به سنگر تبدیل کرده و و از آنجا با نیروهای دولتی می جنگند. مقام های دولتی حمله طالبان به بخش هایی از شهر قندوز را تایید کرده اند.
قندوز به وضعیت حکومت نظامی درآمده و خبرهای متناقضی از سلطه طالبان بر مرکز شهر انتشار یافته است.
حمله طالبان به قندوز درحالی انجام می شود که این گروه میزان سال پیش پس از حمله به شهر برای چند روز بر آن کنترل داشت. طالبان درحالی بار دیگر به قندوز حمله کرد که همیشه نسبت به این حمله هشدار داده شده بود.
مقام های ارشد امنیتی با اینکه می دانستند، قندوز در دستور کار طالبان است، اما اقدامی برای مقابله با این حمله انجام نداده و طالبان توانستند، پس از چند ساعت نبرد و حمله از دو محور شرق و غرب قندوز، بر نقاط مهمی از مرکز شهر سیطره پیدا کنند.
نکته مهم توانایی طالبان در عقب راندن نیروهای دولتی است که نشان می دهد، نیروهای طالبان در تصرف قندوز از برتری نظامی برخوردار بوده اند. حال آنکه نه از پشتوانه هوایی و نه از حامی قدرتمندی مانند ناتو و امریکا برخوردار اند!
یکی از تاکتیک های مهم طالبان در جبهه های نبرد با نیروهای دولتی که برتری نظامی کیفی محسوسی نسبت به این گروه دارند، استفاده از نیروی انسانی است. این تاکتیک در اغلب جبهه ها موفق هم نشان داده است.
نبود فرماندهی مقتدر و با برنامه، عدم پشتوانه قدرتمند و پایدار از مرکز، ضعف روحیه جنگندگی و وفاداری به اصول ارزشی که یک نیرو را وادار به جنگیدن می کند و وجود حلقه هایی که اراده جنگ با تروریزم را ندارند، مهمترین عوامل عقب نشینی نیروهای دولتی مقابل طالبان است که اخیرا در قندوز دوباره تکرار شد.

منبع: پیام آفتاب