تبیان، دستیار زندگی
مریم صباغ زاده می گوید: اشعار سهراب سپهری شفاف، تصویری، رسا و با زبانی ساده است که کودکان و نوجوانان به آسانی با آن ارتباط برقرار می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توجه بیشتر به اشعار سهراب سپهری

مریم صباغ زاده  می گوید: اشعار سهراب سپهری شفاف، تصویری، رسا و با زبانی ساده است که کودکان و نوجوانان به آسانی با آن ارتباط برقرار می کنند.

بخش ادبیات تبیان
توجه بیشتر به اشعار سهراب سپهری

این نویسنده به مناسبت زادروز سهراب سپهری (15 مهرماه)  گفت: سادگی زبان و تصویری بودن از ویژگی های محرز اشعار این شاعر است که کار تجسم اشعار او را، برای بچه ها تسهیل می کند و از این رو می توان برخی از اشعار وی را که دارای مضامینی سهل فهم ترند، ویژه کودکان ونوجوانان بازشناسی و به آنان معرفی کرد.

نویسنده کتاب «زندگی نامه احمدپوری» اظهار کرد: سپهری شاعری است که اشعارش شفاف، تصویری، رسا و با زبانی ساده است و به روزمرّگی های اجتماعی نزدیک.او شاعری است که در   اشعارش معادل های زندگی روزمره دیده می شود.مثلا می گوید:«زندگی آب تنی کردن در حوضچه «اکنون»است و یا «هر که با مرغ هوا دوست شود/خوابش آرام ترین خواب جهان خواهد بود» ....   و از این حیث دانستن اشعار این شاعر، برای کودکان و نوجوانان سهل و قابل فهم است.

وی تاکید کرد: تصور اشعار سهراب مثل این است که فکر کنی کسی زنبیل به دست وارد بازار شده به صید رنگ ها و بوها می پردازد. به قدری اشعار این شاعر به بازیگوشی های کودکان نزدیک می شود که انکار آن ناممکن است. گاه خواهرش را صدا می کند و از خاطرات خواب و بیداری اش می گوید. از رود و کوه سخن می گوید و تصاویر رئال در اشعارش موج می زند و از انتزاعیات می پرهیزد. بنابر این بچه ها به خوبی می توانند با اشعار او ارتباط برقرار کنند و آن را بفهمند اما اقبال کتاب های درسی ما از اشعار این شاعر چقدر است؟

وی افزود: گستره کار سپهری می تواند مخاطب کودک و نوجوان داشته باشد و به عنوان شاعر کودکان و نوجوانان اشعارش مورد استفاده قرار گیرد. ای کاش آدم خوش زوقی پیدا می شد و اشعار کودک و نوجوان این شاعر را استخراج می کرد. چون بسیاری از اشعار او با تصاویری ملموس و قابل فهم برای کودکان همراه است. مضاف بر اینکه شخصیت سهراب سپهری دارای ویژگی هایی است که به خوبی می شود در ادبیات کودک و نوجوان آن را سرلوحه قرار داد. گذشته از باسوادی و علاقه مندی او به سیر انفاس، او دارای طبعی روان و شخصیتی درست بود. به عبارتی اگر چه برخی از شاعران ممکن است در رفتار شعری شان بتوانند با کودکان ارتباط برقرار کنند اما به لحاظ شخصیتی ممکن است ،شخصیتشان با عوالم کودکی چندان نزدیک نباشد اما شخصیت سپهری مبرا از این وجوه است.


منبع: ایسنا