تبیان، دستیار زندگی
وجود مبارک سیدالشهدا علیه السلام وقتی تنها شد، یک تنه به میدان رفت، ناقل هم حُمید بن مسلم است که وقایع نگار لشگر دشمن بود، می گوید چنان حضرت با هیبت و عظمت هجوم می آورد که لشگر ما مثل گروهی از ملخ ها که می گریزند، به هم می ریختند و اصلا نشان نمی داد که ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد باعزم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی سر مطهر امام حسین علیه السلام را جدا کرد؟

وجود مبارک سیدالشهدا علیه السلام وقتی تنها شد، یک تنه به میدان رفت، ناقل هم  حُمید بن مسلم است که وقایع نگار لشگر دشمن بود، می گوید چنان حضرت با هیبت و عظمت هجوم می آورد که لشگر ما مثل گروهی از ملخ ها که می گریزند، به هم می ریختند و اصلا نشان نمی داد که این مرد تشنه است و این همه داغ دیده است.

مصاحبه از: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
سر امام حسین، عاشورا، کربلا، سر بر نیزه

کیفیت شهادت حضرت چگونه بوده است؟

وجود مبارک سیدالشهدا علیه السلام وقتی تنها شد، یک تنه به میدان رفت، ناقل هم  حُمید بن مسلم است که وقایع نگار لشگر دشمن بود، می گوید چنان حضرت با هیبت و عظمت هجوم می آورد که لشگر ما مثل گروهی از ملخ ها که می گریزند، به هم می ریختند و اصلا نشان نمی داد که این مرد تشنه است و این همه داغ دیده است. حریف حضرت نبودند، شجاعت امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیها، در وجود ایشان نهادینه بود، شمار بسیاری را به هلاکت رسانده بود اما آنها بسیار ناجوانمرد بودند و از پشت سر و پرتاب تیر، توان امام را زائل کردند، تیرهای بسیاری به امام اصابت کرده بود و از پشت بانیزه به امام زدند و امام از روی اسب به زمین افتاد و لگن ایشان شکست ولی با اینکه توان امام زائل شده بود کسی جرئت نمی کرد که بخواهد سر مبارک را بخواهد از تن جدا کند. در نقل داریم که شمر که نفر دوم فاجعه کربلا است، دستور می دهد به خولی که امام را از تن جدا کن، خولی قسی القلب است اما وقتی به بالای سر امام می رسد، هیبت امام علیه السلام چنان او را گرفت که لرزید و نتوانست این کار را انجام دهد و شمر بر او فریاد زد و از او خواست که بیرون بیاید.

وجود مبارک سیدالشهدا علیه السلام وقتی تنها شد، یک تنه به میدان رفت، ناقل هم حُمید بن مسلم است که وقایع نگار لشگر دشمن بود، می گوید چنان حضرت با هیبت و عظمت هجوم می آورد که لشگر ما مثل گروهی از ملخ ها که می گریزند، به هم می ریختند و اصلا نشان نمی داد که این مرد تشنه است و این همه داغ دیده است.

نقلی هست که خود شمر این کار را کرد که در زیارت ناحیه مقدسه هم داریم که شمر بر سینه حضرت نشسته بود اما این نقل فقط در مقتل خوارزمی است و دیگران از او گرفته اند اما منابع معتبر دیگر دست اول ما مثل مقتل ابی مخنف، ارشاد شیخ مفید، فتوح ابن اعثم کوفی، تاریخ طبری می گویند که این کار توسط سنان بن انس انجام گرفته است و همه منابع نقل کرده اند که این دستور شمر بوده است و اگر بگوییم که سنان این کار را کرده است چیزی از گناه بزرگ شمر کم نمی کند. در زیارت عاشورا و دیگر زیارت ها، حرمله با آن قساوت قلبش، خولی، سنان  اسمش به میان نیامده است، نه اینکه او گناهی ندارد اما گناه بزرگ تر متوجه شمر و عمر بن سعد و ابن زیاد و یزید است که عامل اصلی هستند. ممکن است که حتی خود شمر هم سر مبارک را جدا نکرده باشد زیرا نقلی هست که سخنانی بین او و امام رد و بدل می شود، ممکن است تا حد نشستن بر روی سینه امام بوده باشد اما بعدا سنان این جنایت را کرده باشد.

در تاریخ نحوه جدا شدن سر از تن حضرت ذکر شده است یا خیر؟

در منابع دست اول ذکر نشده است یا سر مقدس را بریدن و این جنایت صورت گرفته است. در برخی نقل ها وجود دارد اما در تاریخ من چیزی ندیدم که سر مبارک از پشت بریده شد. در منابع تاریخی جزئیات به این شکل گفته نشده است.

  • سر مطهر امام حسین علیه السلام توسط شمر لعنة الله علیه جدا شد؟
  • سر مطهر امام حسین علیه السلام توسط شمر لعنة الله علیه جدا شد؟

  • مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.