تبیان، دستیار زندگی
مهندس باهنر : منتظریم تا جامعه روحانیت ظرف چند روز آینده از اصولگرایان دعوت عمومی به عمل آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامزد ماقطعا روحانی نیست

مهندس باهنر : "منتظریم تا جامعه روحانیت ظرف چند روز آینده از اصولگرایان دعوت عمومی به عمل آورد."

بخش سیاست تبیان

انتخابات، نتیجه انتخابات، احمدی نژاد، حسن روحانی، انتخابات 96، انتخابات ریاست جمهوری، محمد رضا باهنر

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری درباره کناره گیری محمود احمدی نژاد از انتخابات ریاست جمهوری، گفت: نیامدن احمدی نژاد به عرصه ناتخابات بنفع ملت است، هرکس در کشور زندگی می کند، از این مسئله سود می برد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله به مصلحت کشور بود و مقام معظم رهبری ابتدا به صورت خصوصی درباره آن توصیه کردند و بعد هم آن را علنی ساختند، افزود: البته در این قضیه امر و نهی نبود، فقط مصلحت اندیشی بود که آقای احمدی نژاد هم در نامه ای به رهبر انقلاب اعلام کرد قصد ورود به انتخابات ندارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: نیامدن وی به عرصه انتخابات، تأثیراتی دارد چون احمدی نژاد در جریان اصولگرایی، هم مخالفان جدی و هم موافقان جدی دارد. روشن بود که با آمدن وی، اختلافاتی در جریان اصولگرایی ایجاد می شد یا این اختلافات تشدید پیدا می کرد.

درباره برجام که امروز نُقل محفل آنها شده، باید بگوییم ما برگشتن به دوران قبل از برجام را همواره روی میز نگه می داریم تا زمانی که 1+5 به آخرین تعهد خود عمل کند.

باهنر با بیان اینکه به طور حتم آمدن احمدی نژاد بخشی از آرای روحانی را مورد تهدید قرار می داد، خاطرنشان کرد: وی می توانست با شعارهای قدیمی و جدید، بخشی از آرای روحانی را تهدید کند اما در شرایط فعلی فعالان سیاسی باید برنامه خود را مِنهای احمدی نژاد تنظیم کنند.

وی با بیان اینکه موقعیت آینده احمدی نژاد هم مهم است، خاطرنشان کرد: اینکه وی سکوت کند یا گرایش ها را به سمت خاصی القا دهد، در نتیجه انتخابات مهم است. البته نمی تواند همه آرای خود را با حمایت از فردی خاص، به او منتقل کند بلکه تنها بخشی از آرایش منتقل می شود اما باید منتظر ماند و دید که سکوت می کند یا نه.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاندیدای اصولگرایان مشخص شده است یا نه؟ عنوان کرد: رایزنی ها در این باره شروع شده و دامنه بررسی ها وسیع است اما کاندیدای ما هنوز مشخص نیست. معمولاً دو تا سه ماه باقی مانده به انتخابات، فضا اوج می گیرد.

باهنر گفت: هنوز زود است در این باره به ثبات برسیم؛ البته اصلاح طلبان کاندیدای خود را مشخص و اعلام کردند از روحانی عبور نمی کنند و حتماً روی وی متمرکز خواهند شد اما اصولگرایان در حال رصد کردن اوضاع هستند.

وی درباره دیدار با آیت الله موحدی کرمانی و اعضای جامعه روحانیت مبارز گفت: نشست های همگرایی اصولگرایان در این باره زیاد بوده است. ما هر وقت لازم باشد با آیت الله موحدی کرمانی و شورای مرکزی جامعه روحانیت جلساتی را داریم.

باهنر ادامه داد: تصور می کنم جامعه روحانیت مبارز ظرف چند روز آینده از اصولگرایان دعوت عمومی انجام دهد. ما منتظریم این دعوت صورت گیرد تا جلساتی برگزار می کنیم و پیرامون چگونگی ساماندهی کارها تصمیم گیری کنیم.

نماینده سابق مجلس درباره احتمال ورود خود به انتخابات گفت: بارها اعلام کردم که کاندیدا نیستم البته در انتخابات فعال بوده و از یک کاندیدای مقبول حمایت می کنم.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره اظهارات خود مبنی بر اینکه کسانی که رأی نیاوردند، نباید دوباره وارد عرصه انتخابات شوند، گفت: البته این مسئله عام نیست. من گفته ام کسانی که رأی نیاوردند، دوباره وارد انتخابات نشوند چون رأی آوری آنها بعید است اما ممکن است حتی برخی گزینه ها از سوی اصولگرایان مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات پیش رو گفت: قرار نیست جنگی درگیرد؛ ما یک کاندید را مشخص کرده و از او حمایت می کنیم.

باهنر افزود: قطعاً در مقابل کاندیدای اصلاح طلب، کاندیدای اصولگرا خواهیم داشت؛ البته ممکن است روحانی هم در لیست بررسی های ما قرار بگیرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره نقش جبهه پایداری در انتخابات 96، گفت: در انتخابات مجلس قدم های خوبی در جهت تفاهم بین جریان اصولگرایی برداشته ایم و از این سرمایه حفاظت می کنیم. به همه فعالان سیاسی اصولگرا اعلام کردیم اگر محوریت یا حداقل داوری جامعه روحانیت را بپذیرند، همه اصولگرایان به یک کاندیدای واحد خواهند رسید.

حکومت آمریکا فراتر از احزاب است، کسانی که برای منافع آمریکا تصمیم می گیرند، اشتباه می کنند چون صهیونیست ها ملت بزرگ آمریکا را به گروگان گرفته اند؛ به هر حال اینها سر و ته یک کرباس هستند.

وی گفت: ما کاندیدای خود را داریم و مطمئناً کاندیدای ما روحانی نخواهد بود اما قصد اینکه در مقابل روحانی کاندیدایی بیاوریم، نداریم؛ کاندیدای ما باید کارآیی، توانمندی و مقبولیت داشته باشند.

باهنر ادامه داد: با توجه به مطالبات ویژه ای که امروز وجود دارد، مسئله رونق اقتصادی و اشتغال، اصلی ترین دغدغه مردم است، فکر می کنیم باید کاندیدایی داشته باشیم که در بحث اقتصادی توانمندی داشته، پویا و پرانرژی باشد، اگر تدبیر، خرد و عقل هم در رفتارش باشد، مطلوب ترین گزینه به حساب می آید؛ درواقع باید قهرمان اقتصادی باشد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: انتخابات جنگ نیست، رقابتی دوست داشتنی و طراوت بخش به جامعه است. ما یک کاندیدا داریم که از او حمایت می کنیم.

وی درباره اینکه گفته می شود اصلاح طلبان با شما و برخی اصولگرایان تماس گرفتند تا از روحانی حمایت کنید، گفت: ما با رقبای سیاسی قهر نیستیم، شوخی و بحث های جدی داریم اما اینکه جلسه ای باشد برای جلب حمایت ما، امری است که آنها از آن ناامید هستند ولی به هر حال مذاکرات وجود دارد و ما در جلسات غیرسیاسی هم با رقبایمان شرکت می کنیم.

باهنر درباره نقش جامعه مدرسین در انتخابات گفت: جامعه مدرسین در برخی حرکت های سیاسی، ورود مصداقی پیدا نمی کند که این مسئله برای ما قابل احترام است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: تفاهم جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین از مسائل سهل الوصول است؛ مگر اینکه جامعه مدرسین تصمیم به ورود مصداقی نداشته باشد اما جامعه روحانیت مبارز تصمیم گرفته و در نهایت به مصداق هم وارد می شود؛ آقایان آنقدر سعه صدر دارند که با هم بحث کرده و به تفاهم برسند.

وی درباره اینکه احتمال دارد رقیب اصولگرایان در انتخابات شوراها، اصلاح طلبان نبوده و طیف احمدی نژاد باشد، گفت: معتقدیم بیش از آنکه شوراها جناحی و سیاسی باشد، باید اعضای عالِم به مسائل زیست محیطی داشته باشد، چون بحث های تخصصی و علمی در آن مطرح است.

باهنر با اشاره به اینکه هر وقت شوراها خیلی سیاسی شود، گرفتار مشکل شده، ادامه داد: در حال حاضر شورای شهر دو جناح یکسان دارد به خاطر همین هر روز باید شهردار یا رئیس شورا نگران باشد که از حد نصاب افتاده یا نه، اما اگر شهردار با رأی قاطع منصوب شود، بدون نگرانی به کار خود می پردازد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: چندی پیش سخنگوی جبهه پیروان اعلام کرده بود که علاوه بر تهران، ما برای کلانشهرها هم کاندیدای شورا معرفی می کنیم اما باید اعلام کنم ما در این زمینه مشاوره می دهیم و کاندیدای نهایی را هر یک از استان ها خودشان انتخاب می کنند.

باهنر درباره پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: دو حزب گردن کلفت شیطان بزرگ امروز مهمترین مسئله شان برجام شده است.

وی افزود: حکومت آمریکا فراتر از احزاب است، کسانی که برای منافع آمریکا تصمیم می گیرند، اشتباه می کنند چون صهیونیست ها ملت بزرگ آمریکا را به گروگان گرفته اند؛ به هر حال اینها سر و ته یک کرباس هستند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه لابی صهیونیست ها روی دموکرات ها موثرتر است، تصریح کرد: در نهایت اینها با هم فرقی ندارند اما درباره برجام که امروز نُقل محفل آنها شده، باید بگوییم ما برگشتن به دوران قبل از برجام را همواره روی میز نگه می داریم تا زمانی که 1+5 به آخرین تعهد خود عمل کند. اگرچه به این مسئله علاقه نداریم، اما خیال غرب نباید از این مسئله راحت باشد که بازگشت به دوران قبل از برجام وجود ندارد.


منبع : خبرگزاری مهر