تبیان، دستیار زندگی
کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات» با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات»

کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات» با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای رونمایی شد.

فرآوری:راحله خلیلی - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

رونمایی از کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات»

کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات» با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای رونمایی شد.

در این مراسم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و علی مرادخانی معاون وزیر ارشاد و اعضای خانواده  شهدای هسته ای حضور داشتند و پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سجادی قرائت شد و پس از آن هم ظریف به ایراد سخنرانی پرداخت.

در این مراسم از مادر شهید رضا قشقایی، همسر شهید علیمحمدی، همسر شهید رضایی نژاد و همسر شهید شهریاری و همچنین از همسر شهید مصطفی احمدی روشن که در مراسم حضور نداشت نیز تقدیر شد.

نقد به زبان طنز راحت تر است

محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه - در مراسم رونمایی از کتاب «ابعاد ظریف مذاکره» گفت: امروز به واقع توان صحبت ندارم. همچنین برخلاف اسمم که ظریف است، از ظرافتی که در میان بزرگواران جمع موج می زند، بهره ای نبرده ام و صرفا از آن ها سپاسگزاری می کنم.

او ادامه داد: من شایسته این همه بزرگواری و محبت نیستم. امیدوارم این بزرگواری مردم ما که در شما هنرمندان و فرهیختگان متبلور شده و این بزرگ منشی مردم که اگر استقامت، فهم، درک، شعور، صبر و متانت آن ها نبود، امکان رسیدن به هیچ دستاوردی در هیچ زمینه ای وجود نداشت، در شما پایدار باشد.

وی همچنین تأکید کرد: شهدای ما برجسته ترین نمونه استقامت همین مردم هستند. فرهنگ ایثار، استقامت و شهادت است که این کشور را نگه داشته است و در آثار دوستان طنزپرداز، از شعر و کاریکاتور موج می زند. من قابل این همه محبت نبوده ام و نخواهم بود.

رونمایی از کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات»

وزیر امور خارجه با بیان این که جامعه به نقد و گفت وگو نیاز دارد، گفت: همان طور که در یکی از شعرهای خوانده شده در این جلسه به آن اشاره شد، اگر می توانستیم در جامعه گفت وگویی شفاف داشته باشیم، چه به زبان طنز و چه نقد غیرطنز، اتفاق خوبی بود. اگرچه بعضی طنزها خیلی جدی است.

او بیان کرد: باید توان نقد کردن و پذیرفتن نقد را در جامعه ای که مبنای ارتباط آن برادری و دوستی است، داشته باشیم. اگر به آیه شریفه توجه کنیم، از بزرگ ترین نعمت های خداوند که به وسیله پیامبر بزرگوارش ارزانی داشته، نزدیک شدن قلوب ما است که اگر رسالت پیامبر (ص) نبود، ما در یک جنگ دائمی می زیستیم. اگر چنین تصوری را از جامعه ای داشته ایم و داریم، زبان و حال وهوای ما باید گفت وگو و نقد کردن و نقد پذیرفتن باشد.

اگر می توانستیم در جامعه گفت وگویی شفاف داشته باشیم، چه به زبان طنز و چه نقد غیرطنز، اتفاق خوبی بود. اگرچه بعضی طنزها خیلی جدی است.

ظریف ادامه داد: چه زیباست که نقد به زبان طنز و مطایبه بیان آن راحت تر است و به دل می نشیند. یک بار دیگر از این میزان لطف و بزرگواری سپاسگزاری می کنم. امروز روز سپاس از هنرمندان ماست، روز شناسایی و قدرشناسی اصحاب هنر است. آن ها با زبان نقد و طنز جامعه را به سمت فهم بیشتر هدایت می کنند و بعید است زبانی را بتوان پیدا کرد که هنر در آن نهفته نباشد.

وزیر امور خارجه با بیان این که امیدوارم از این مسیر بتوانیم باب جدیدی را در کشور، جامعه و شاید در جهان فراهم کنیم، گفت: بسیاری از هنرهای ما از موسیقی اصیل گرفته تا تئاتر و سینمای ایران زبان بین المللی دارند و همه مردم دنیا می توانند از این زبان عمق فرهنگ مردم را درک کنند و تحلیل غیرواقعی و دروغی را که از ایران ارائه شده و یک تصویر ایران هراسانه است، کنار بزنند. تصویری که شما به فرهنگ این مرز و بوم و رساندن صدای این مردم به همه ایجاد کرده اید.

تلفیقی از شعر و کاریکاتور در یک کتاب

سیدعباس سجادی - مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران - درباره شکل گیری کتاب ابعاد ظریف مذاکرات، گفت: از روزهای آغاز مذاکرات شاهد جریانی بودیم که انعکاس وسیعی داشت و به ذهن من آمد که بتوانیم در کنار این کار ارزشمند ملی و جهانی، قدمی با اهالی فرهنگ و هنر برداریم. این کتاب تلفیقی از شعر و کاریکاتور است تا گوشه ای از این حماسه ملی را بیان کند. از تمام هنرمندان کاریکاتوریست که تعدادی از آن ها در این جمع حضور دارند و شاعران برجسته و ارجمند تشکر می کنم.

سجادی در ادامه، پیام علی جنتی - وزیر فرهنگ ارشاد و ارشاد اسلامی - را که به دلیل فشردگی کارهایش موفق به حضور در این جلسه نشده بود، خواند.

پیام وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی

علی جنتی در  بخش از پیام خود به مناسبت آئین رونمایی از کتاب 'ابعاد ظریف مذاکرات' آورده است: کارهای بزرگ به ویژه در حوزه سیاست و دیپلماسی، برخوردار از حاشیه هایی است که معمولا از نظرها پنهان می ماند. نکاتی که معمولا دیده نمی شود و در بالای اخبار و گزارش ها پنهان می ماند. بیشتر شهروندان، سیاستمداران را از طریق رسانه ها تماشا می کنند در قالب شخصیت هایی با لباس های اتوکشیده، چهره ای گشاده همراه لبخند رضایت؛ و چنین تصور می کنند که اهل سیاست دل خجسته ای دارند! نه غم و غصه ای! نه بیماری و نگرانی! و نه دلتنگی برای اهل و عیال!
 اینها برخی از برداشت های نادرست و حواشی دیپلماسی است که ابعاد ظریف آن نادیده گرفته می شود.
برادر ارجمندم دکتر ظریف بیش از هر کس به این حواشی واقف است این حواشی معمولا به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در فرایند کار سیاسی جنتی بیان داشت: تحمل همه ابعاد این دشواری ها و دلنگرانی ها برای یک دیپلمات آنگاه سهل و شیرین خواهد بود که مطمئن شود تلاش او منجر به پیروزی خواهد شد.
 اینک حاصل این تلاش های مستمر و فشارهای ناشی از حواشی نادیده آن، سربلندی در پیشگاه خداوند و مردم و اقتدار سیاسی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

در بخش دیگری از این مراسم، علی مرادخانی - معاون امور هنری وزیر ارشاد - با بیان این که باید از جامعه هنری به خاطر دغدغه هایش سپاسگزاری کرد، گفت: ما باید هنر را در کشور به صورت کارآمد مورد استفاده قرار دهیم. هنر در ایران در هر لحظه و مکان کارآمدی خود را به اثبات رسانده است، در انقلاب، دفاع مقدس و مواقع دیگر. در حوزه موسیقی، تجسمی و تئاتر، هنرمندان واکنش هایی را به فراخوان ها نشان داده اند. برجام هم به نحوی پیچیدگی هایی داشت و معرفی آن در قالب کار هنری پیچیده تر و سخت تر بود.

در پایان فرامرز ریحان صفت، عبدالجبار کاکایی، سعیده موسوی زاده، مهدی استاد احمد، سعید بیابانکی، محمدرضا گلزار، سعید طلایی، امید صباغ نو و محمد سلمانی اشعاری را برای حاضران خواندند.


منابع:
فارس
ایرنا
ایسنا