تبیان، دستیار زندگی
بزرگ ترین فستیوال عکاسی آلمان (BERLIN FOTO BIENNALE) در حالی اکتبر 2016 در برلین برگزار می شود که «شکوفه ملک کیانی» به عنوان نماینده ایران در این رویداد حضور خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار عکاس ایرانی در بزرگ ترین فستیوال عکاسی آلمان

بزرگ ترین فستیوال عکاسی آلمان (BERLIN FOTO BIENNALE) در حالی اکتبر 2016 در برلین برگزار می شود که «شکوفه ملک کیانی» به عنوان نماینده ایران در این رویداد حضور خواهد داشت.

بخش هنری تبیان

عکس کودکان ایران

چهارمین بی ینال برلین از ششم تا سی ام اکتبر در پالازو ایتالیا (Palazzo Italia)، یکی از بهترین مکان های نمایش آثار جهان در قلب تاریخی ترین منطقه برلین و در فضایی به وسعت 24 هزار مترمربع برگزار می شود؛ محلی که برای نشان دادن استعدادهای در حال ظهور و هنرمندان صاحب نام از سراسر جهان انتخاب شده است.

در این دوره از بی ینال هزارو 230 ژس از 446 عکاس معاصر از 41 کشور جهان روی دیوار می رود. 65 درصد شرکت کنندگان این بی ینال را زنان تشکیل می دهند. بخشی از شرکت کنندگان، برندگان مسابقه عکاسی جولیا مارگارت کمرون آوارد هستند. کارهای به نمایش درآمده در این بی ینال نشان دهنده طیف گسترده ای از سبک های مختلف ژاسی نظیر مستند اجتماعی، حیات وحش، هنرهای زیبا تا عکاسی تجربی و پرتره است. این آثار حاکی از به رسمیت شناختن یک ارائه وسیع بیان هنری در همه فرهنگ های جهان است. بی ینال برلین، عکاسان معاصر از مکاتب مختلف فکری را از آمریکا تا چین، از استرالیا تا ترکیه و از سنگال تا مکزیک معرفی می کند.
همچنین در بی ینال برلین، مجموعه ای از کارهای «استیو مک کوری» با حضور خودش به نمایش در خواهد آمد. در بخشی از بی ینال نمایشگاه انفرادی از کارهای او هم به نمایش در خواهد آمد.

این عکاس برای ثبت آثارش، 30 سال به کل جهان سفر و چندین بار لقب «عکاس سال» را دریافت کرده است. مهم ترین اثر وی، عکس پرتره «دختر افغان» است که در سال 1979 در جنگ افغانستان گرفته شده است.
به گفته ویکتوریا وربن، مسئول هماهنگی بی ینال برلین، از بین 446 عکاس سرتاسر جهان، کارهای شکوفه ملک کیانی به عنوان تنها ژاس ایرانی و نماینده ای از کشور ایران در بی ینال به نمایش در خواهد آمد. سه اثر از شکوفه ملک کیانی برای شرکت در این بی ینال برلین به نمایش درخواهد آمد که هر کدام از مجموعه های مختلف کاری او انتخاب شده اند.
آثار او در ابعاد 105×70 سانتی متر و از مجموعه های «روح جنگ»، «جادوی کلمات» و «زمانی که نور را دیدم» انتخاب شده اند.
ملک کیانی فارغ التحصیل رشته حقوق از تهران است. او در مسابقات معتبر بین المللی رتبه کسب کرده که می توان به کسب مقام دوم مسابقه بین المللی انجمن ژاسی کانادا در سال 2006 اشاره کرد. بسیاری از عکس ها و مقالات او در بسیاری از نشریات جهان به چاپ رسیده. ملك كیانی نگاه خاص و هنرمندانه خود را با اهداف بشردوستانه درهم  آمیخته تا به این وسیله تأثیری متحول كننده ایجاد كند.
 او در سال های گذشته در حمایت و کمک به پیشبرد تحصیلات کودکان و ساخت مدرسه و تغذیه سالم برای کودکان، حمایت از زنان سرپرست خانوار و حمایت از پروژه های بهزیستی در تأمین تسهیلات برای معلولان و عقب ماندگان و... با بنیادها و موسسات خیریه همکاری های چشمگیری داشته است. آثار این عکاس از سوی مجموعه دارانی از آمریکا، اروپا و خاورمیانه جمع آوری شده است. او همچنین از سال 2009 مشاور هنری دفتر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در ایران است.
شایان ذکر است که بخشی از فروش آثار بی ینال برلین به حمایت از بنیاد «Save the children» تعلق می گیرد. «Save the children» یکی از شناخته شده ترین خیریه های بین المللی در زمینه کمک و حمایت از کودکان است. فعالیت این خیریه در جهت حمایت و کمک به پیشبرد تحصیلات کودکان، مراقبت های بهداشتی و پزشکی و امدادرسانی هنگام بلایای طبیعی و همچنین در زمان های جنگ به کودکان اختصاص دارد.


منبع: شرق