تبیان، دستیار زندگی
بیودیزل را می توان از روغن های گیاهی تازه و یا مستعمل و چربی حیوانات تولید کرد. این گازوئیل از منابع داخلی قابل تجدید به وجود می آید. این سوخت، قابل تجزیه بیولوژیکی است و هنگامی که به عنوان یك جزء ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بایو دیزل تولید شده از روغن کلزا دستاورد تقدیری دوره اول سیمای نور

بایودیزل و کاتالیزورها، دستاورد برتر متوسطه دوره اول


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: بررسی تاثیر دور همزن بر خواص فیزیکی و شیمیایی بایو دیزل تولید شده از روغن کلزا
نام مدرسه: سیمای نور
نام استاد: خانم نرگس احمد آقایی
دانش آموزان: هیلا تفقدی، مهدیه مینایی، ریحانه پسندیده نیا، آیلین اکبری، آرمیتا حنیفه زاده

چکیده:
بیودیزل را می توان از روغن های گیاهی تازه و یا مستعمل و چربی حیوانات تولید کرد. این گازوئیل از منابع داخلی قابل تجدید به وجود می آید. این سوخت، قابل تجزیه بیولوژیکی است و هنگامی که به عنوان یك جزء ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد، نیازمند حداقل تغییرات در موتور است و نسبت به گازوئیلی که جایگزینش می شود، سوختی پاك است. روغن های گیاهی می توانند برای تولید ترکیبات شیمیائی که استر خوانده می شوند، با یك الکل معمولاً متانول ترکیب شوند.

زمانی که این استرها به منظور سوخت مورد استفاده قرار می گیرند، بیودیزل خوانده شوند. گلیسیرول (که در داروسازی و تولید لوازم آرایش نیز مورد استفاده قرار می گیرد) به عنوان یك محصول فرعی تولید می شود اخیراً بیودیزل طی فرایندی با نام تبادل استری تولید شود.

در این فرآیند ابتدا روغن گیاهی (یا چربی حیوانی) از فیلتر عبور داده می شود، سپس برای از بین بردن اسیدهای چرب آزاد، با قلیا فرآیند می گردد؛ بعد با یك الکل (معمولاً متانول) و یك کاتالیزور (معمولاً هیدروکسید سدیم یا پتاسیم) ترکیب می شود. تری گلیسریدهای روغن برای تشکیل استرها و گلیسرول واکنش شیمیایی انجام می دهند و بعداً از یکدیگر جدا شده و مورد تصفیه قرار می گیرند. بیشتر تمایلاتی که امروز برای تولید بیودیزل وجود دارد ناشی از ظرفیت بسیار بالای تولید سویا، تولیدات مازاد و کاهش قیمتها است. متیل سویات، یا سوی دیزل که از واکنش متانول با روغن سویا حاصل می شود، اصلی ترین شکل بیودیزل در آمریکاست.

چربی های بلا استفاده حیوانی و روغن سوخته (که به عنوان ” شبه گریس“ شناخته می شوند) نیز منابع و ذخایر خوبی هستند. این منابع از روغن سویا ارزانترند و به عنوان راهی برای کاهش هزینه های تامین مواد اولیه در نظر گرفته می شوند. بادام زمینی، پنبه دانه، گل آفتاب گردان و کنولا (گونه ای از دانه شلغم روغنی) نیز از منابع روغنی دیگرند. استرهایی که از هر یك از این منابع ساخته شده اند گرچه شاید در میزان انرژی عدد ستان (مشابه اکتان بنزین) یا دیگر مشابهات فیزیکی کمی متفاوت باشند اما می توانند با موفقیت در موتورهای گازوئیلی مورد استفاده قرار گیرند.

تخم کتان


تاریخچه
مهم ترین مصادیق سوخت های گیاهی بیواتانول، بیودیزل، زیست توده به مایع، بیومتان و بیومتانول می باشند. در حال حاضر برخی کشورهای تولید کننده و مصرف کننده سوخت های گیاهی در جهان هستند که عبارتند از: برزیل، استرالیا، کانادا، چین، کلمبیا، جمهوری چك، فرانسه، آلمان، هند، جامائیکا، مالاوی، لهستان، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، آمریکا، تایلند و زامبیا. در سال 2004 تولید جهانی سوخت های گیاهی حدود ۳۳ میلیارد لیتر بوده است. برزیل بزرگترین تولید کننده و البته بزرگترین مصرف کننده اتانول از ۲۵ سال پیش به این سو بوده است و حدود نیمی از مجموع تولید جهانی را در آن سال تولید کرده است. در تمام جایگاه های سوخت گیری این کشور بیواتانول نیز به فروش می رسد. آمریکا در موقعیت بعدی قرار دارد. به خاطر تولید و مصرف انرژی در سال های اخیر بازار مصرف سوخت های گیاهی در آمریکا رشد بیشتری نیز کرده است.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی