تبیان، دستیار زندگی
صابون از نمک های سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب گوناگون تشکیل شده است. طی هزاران سال مصرف صابون ساخت آن برای راحتی و بهداشت بشر متمدن امری ضرورتی و صنعتی شده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه صابون ارگانیک دستاورد تقدیری دوره اول سرای دانش انقلاب

تهیه صابون ارگانیک دستاورد برتر دوره اول سرای دانش انقلاب

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: تهیه صابون ارگانیک
نام مدرسه: سرای دانش انقلاب
نام استاد: خانم طیبه سلیمانیان

چکیده:
• صابون از نمک های سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب گوناگون تشکیل شده است. طی هزاران سال مصرف صابون ساخت آن برای راحتی و بهداشت بشر متمدن امری ضرورتی و صنعتی شده است.

• از نظر تئوری، می توان از واکنش هر نوع روغن یا چربی با هیدروکسیدسدیم یا پتاسیم، صابون درست کرد. ساختن صابون هم مانند تمام واکنش های شیمیایی دیگر است. کیفیت صابونی که درست می شود به خلوص مواد اولیه، شرایط واکنش و دقت شما در انجام آزمایش وابسته است. 

• از آنجا که هیدروکسید سدیم و پتاسیم خطرات زیست محیطی را به دنبال دارند و همچنین از لحاظ سلامتی نیز می توانند برای پوست مضر باشند لذا در این پروژه با جایگزین کردن این ماده با مواد طبیعی که خاصیت قلیایی دارند تلاش شد گامی برای رسیدن به سوی صابون کاملاً ارگانیک برداشته شود. 

• در این راستا از چربی حیوانی به عنوان ماده اولیه صابون، خاکستر چوب به عنوان ماده قلیای و عصاره پوست پرتقال به عنوان ماده خوشبو کننده صابون استفاده شد. بنابراین با بهره گیری از سه ماده کاملاً طبیعی و تقریباً غیر قابل استفاده علاوه بر ساخت صابون ارزان تر کمک ارزنده ای به حفظ محیط زیست و سلامتی نیز شده است.

تهیه صابون ارگانیک دستاورد برتر دوره اول سرای دانش انقلاب

مراحل انجام کار:
1- استخراج روغن از چربی حیوانی
2- ساخت محلول قلیایی با ضایعات چوب
3- عصاره گیری از پوست پرتقال
4- ساخت صابون به کمک ترکیب نمودن سه ماده ذکر شده تحت شرایط دمایی خاص  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی