تبیان، دستیار زندگی
واقعه معراج، بر اساس آیه اول سوره «اِسراء»، سیرِ یک شبه پیامبر اکرم(ص) از مسجدالحرام(مکه) به مسجدالاقصی(شام) است؛ در این آیه این حقیقت بیان مى شود كه این سفر، به طور كامل در یك شب واقع شده است، مسأله قابل توجه فاصله میان مسجد الحرام و بیت المقدس است كه...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واقعه معراج و نسبیت انیشتین دستاورد تقدیری دوره اول اسلامی تزکیه

واقعه معراج و نسبیت انیشتین دستاورد برتر دوره اول اسلامی تزکیه

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: بررسی واقعه معراج رسول اکرم (ص) بر اساس نظریه نسبیت انیشتین
نام مدرسه: اسلامی تزکیه
نام استاد: خانم نجمه آقابابایی، معصومه السادات میرعظیمی
دانش آموزان: مهکامه حسینی، مایده حسینی، مهتاب ابراهیمی، مبینا حبیبی

چکیده:
1- بیان مسأله: 
واقعه معراج، بر اساس آیه اول سوره «اِسراء»، سیرِ یک شبه پیامبر اکرم(ص) از مسجدالحرام(مکه) به مسجدالاقصی(شام) است؛ در این آیه این حقیقت بیان مى‏شود كه این سفر، به طور كامل در یك شب واقع شده است، مسأله قابل توجه فاصله میان مسجد الحرام و بیت المقدس است كه بیش از یكصد فرسخ (550 کیلومتر) می باشد و در شرائط آن زمان مى‏بایست روزها یا هفته‏ها بطول بیانجامد اما این مسافت فقط طی یک شب صورت گرفته است، حال آنچه که ذهن انسان را درگیر می کند امکان تطابق این مسأله با علم روز است، از جمله علومی که می تواند ما را در این زمینه راهنمایی کند استفاده از دست یافته های دانشمندان در زمینه اثبات حرکت اجسام با سرعتی سریعتر از سرعت نور است.

2- اهمیّت و ضرورت اجرای  طرح:
معمولاً انسان ها امور غیرعادی و عجیب را به دلیل اینکه پشتوانه علمی ندارند، نمی پذیرند، این در صورتی است که اگر برای همان امر عجیب و غیرعادی، دلیل و منطقی ذکر شود و یا با آزمایش، درستی آن امر اثبات شود، بیشتر مردم آن را می پذیرند و به آن یقین پیدا می کنند؛ یکی از امور عجیبی که در قرآن نیز به آن اشاره شده واقعه «معراج» است، امری که به ظاهر بسیار عجیب می نماید، و به علت همین عجیب بودن نیز، بسیاری از مفسّرین و عالمان علوم قرآنی آن را از لحاظ جسمی انکار کرده و فقط گفته اند این واقعه در خواب بر پیغمبر اکرم(ص) عارض شده است، همانطور که از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) استنباط می شود معراج، سیرِ شبانه پیامبر اکرم(ص) از مسجدالحرام(مکه) به مسجدالاقصی(شام) بوده، سفری که در آن پیامبر اکرم(ص) با بیشتر انبیا دیدار داشته و با آن ها سخن گفته، ملائک و بهشت و جهنم را مشاهده کرده و در انتها به دیدار ذات اقدس خداوند متعال نائل شده است.

واقعه معراج و نسبیت انیشتین دستاورد برتر دوره اول اسلامی تزکیه

در ابتدای امر، این سؤال پیش می آید که اصولاً چطور می شود که این سفر با این جزئیات فقط در یک شب انجام شده باشد. در این راستا در فیزیک قوانینی وجود دارد که در رابطه با زمان و مسافت، به نتایجی رسیده اند که با استفاده از آن قوانین، می توانیم واقعه معراج را یک امر واقع شدنی و ممکن بدانیم؛ مهم ترین قوانینی که در این موضوع به کمک ما می آیند قوانین نسبیت اینشتین است. آلبرت اینشتین نظریه مشهور خود را در 1905 عرضه کرد و در آن مطرح کرد که شما نمی توانید با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت کنید یا از آن جلو بزنید در طول دهه ها فیزیکدانان کوشیده اند راه گریزی از دست حکم مشهور اینشتین پیدا کنند، یکی از مهم ترین گریزگاه ها از خود اینشتین بدست می آید کسی که در 1915 نظریه نسبیت عام را ارائه کرد نظریه ای که توانمند تر از نسبیت خاص است و در این پروژه نظریه نسبیت عام اینشتین مدنظر می باشد.

در نظریه نسبیت عام، فضا- زمان تبدیل به یک بافته می شود و این یافته می تواند تندتر از سرعت نور کش بیاید. همچنین می تواند سوراخ هایی را در فضا ممکن سازد که با آن ها می توان در فضا- زمان میانبر زد با دانستن این موارد شاید یک راه تندتر رفتن از نور یاری خواستن از نسبیت عام باشد. از آنجا که سرعت نور 300000 کیلومتر در ثانیه است پس با استناد به توضیحات داده شده مشکل غیرعادی بودن واقعه معراج حل می شود. اهمیت این تحقیق بر این است که یک پدیده قرآنی با قوانین عالم طبیعت و علم قابل تطبیق است و این خود باعث بالا رفتن ایمان و یقین بسیاری از افرادی می شود که این امر را فقط به خاطر غیرعادی بودن آن، انکار می کردند. البته در معجزات قرآنی جای هیچ شکّ و شبهه ای نیست و ما یقین داریم که کاری که توسط خداوند انجام می شود، کاملاً یقینی و علمی است اما برای برطرف کردن شبهاتِ خودمان، تحقیقات مختلفی را انجام می دهیم. به امید اینکه روز به روز رابطه دین و علم نزدیک تر شود.

3- اهداف:
• هدف کلّیِ این پروژة تحقیقی، بررسی ارتباط واقعه معراج پیامبر اکرم(ص) که یکی از معجزات پیامبر است با قوانینی در علم فیزیک از جمله قانون نسبیت است. 
• اهداف جزئی و کاربردیِ این تحقیق:
1. اثبات اعجاز علمی قرآن کریم از طریق تطبیق علوم دینی با قوانین علمی.
2. تقویت یقین دانش آموزان به کتاب آسمانی و پیامبر عظیم الشأن اسلام و جذب بیشتر آن ها به این دین مبین.
3. ارائه پاسخ های علمی و منطقی برای معجزات دینی.
4. تقویت روح پرسش گری و منطق در نسل جدید و دوری از تقلید کورکورانه.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی