تبیان، دستیار زندگی
هدف ما از این پژوهش آشنایی با رسانه، نمونه هایی از رسانه، اثرات مثبت و منفی، اختلالات ایجاد شده در خانواده ها توسط آثار منفی، استفاده صحیح از رسانه ها و به طور کلی آشنایی با این موضوع اجتماعی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی اثر رسانه دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشسرای خوارزمی

تلویزیون

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: بررسی اثر رسانه در خانواده
نام مدرسه: پژوهشسرای خوارزمی
نام استاد: خانم امیر بیک
دانش آموزان: یاسمین سادات قاضی زاده، ملیکا موسی زاده

چکیده:
هدف ما از این پژوهش آشنایی با رسانه، نمونه هایی از رسانه، اثرات مثبت و منفی، اختلالات ایجاد شده در خانواده ها توسط آثار منفی، استفاده صحیح از رسانه ها و به طور کلی آشنایی با این موضوع اجتماعی است.

البته فرضیه هایی هم در این باره داریم، همانند:
• تلویزیون، رادیو، اینترنت و شبکه های اجتماعی و حتی ماهواره ها نمونه هایی از رسانه هستند که هر کدام، اثرات و ویژگی های خاصی دارند.
• طلاق، یکی از آسیب های اجتماعی است که امروزه به طور وحشتناکی در حال به هم زدن روابط زوج های ایرانی است و عوامل اصلی آن، اینترنت و شبکه های اجتماعی، ماهواره ها و همین طور سریال های زشت، کریح و پر هزینه غربی ها است.
• استفاده نادرست از رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی موجب باز ماندن فرد از زندگی (انجام فعالیت های روز مره همانند نماز و عبادت خداوند، درس خواندن و مطالعه مفید در زمینه های گوناگون و...) می شود و او را سست، بی رمق و بی تمرکز و توجه نسبت به انجام فعالیت هایش می کند.
• انسان باید به مقدار مناسب و با برنامه ریزی، از رسانه، بهره ببرد و رسانه موجب اعتیاد وی نشود که این بهره وری کاملاً صحیح است.
و... 

گاه جرقه زدن یک سؤال در ذهن انسان، برای او این امر را ایجاد می کند که با سعی و کوشش، تفکر و تأمل به دنبال پاسخ آن گردد تا آن را بیابد  و در این مسیر او باید به سؤالات ریزتری در راستای  پرسش  اصلی پاسخ دهد. برای مثال در راستای موضوع «رسانه و اثرات مثبت و منفی آن در خانواده ها» چه خوب است که به ریز پرسش های زیر پاسخ دهیم تا به پاسخی دقیق تر و کامل تر دست یابیم؛ مثل:
- رسانه چیست ؟ (تعریفی در رابطه با رسانه و نمونه های آن ارائه کنید .)
- تأثیرات منفی و مثبت رسانه را با ذکر مثال تعریف کنید و بگوئید رسانه ها، چه تأثیراتی در خانواده ها و روابط زوج های ایرانی می گذارند؟ 
- استفاده صحیح از رسانه به چه معناست؟         
- و....

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی