تبیان، دستیار زندگی
ظهورتکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. در مباحث آسیب شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیرات فضای مجازی دستاورد تقدیری دوره اول آیین روشن نور

 شبکه‌های مجازی و اختلالات نوجوانی


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: تاثیرات فضای مجازی بر نوجوانان
نام مدرسه: آیین روشن نور
نام استاد: خانم آیدا تقی زاده فرهمند
دانش آموزان: ساینا نوروزیان، زینب عرفاتی

چکیده:
ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. در مباحث آسیب شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیب هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونى هایى عمیق و اساسى در نوع روابط و ارزش هاى خانوادگى مى باشند. بسیارى از این تحولات و دگرگونى ها از بیرون، بر خانواده تحمیل مى شود.

واقعیت این است که از نظر صاحبنظران جامعه شناسی، شکل گیری هویت افراد تحت تأثیر منابع گوناگونی است. عمده ترین این منابع خانواده، رسانه های گروهی، مدرسه و گروه همسالان است. "از این میان رسانه های گروهی با توجه به گستره نفوذ و فراگیری آن اهمیت ویژه ای یافته اند. گسترش تلویزیون های ماهواره ای موجب شده است شکل گیری نظام شخصی و هویت افراد تحت تأثیر عوامل متعدد و گاه متعارض قرار گیرد".

بیشتر  نوجوانان به خاطر اعتیادی که به اینترنت پیدا کرده اند و ظاهر فریبنده سایت ها و فضاهای مجازی بیش از حد از معمول از نت استفاده می کنند.

پس نت برای دانش آموزان معایب بیشتری نسبت به فوایدش داشته و باعث 1) اعتیاد دانش آموزان به نت و فضاهای مجازی 2) کمتر شدن روابط خانوادگی و نادیده گرفتن اعضای خانواده و 3) شاکی بودن افراد از آنلاین بودن آن ها و 4) افت کردن نمرات در مدرسه و 5) آسیب دیدن عملکرد کاری و درسی آنها به خاطر نت و چت در فضای مجازی 6) احساس داشتن توانایی پیش بینی امور  هنگام استفاده از نت 7) دچار حواس پرتی شدن هنگام آفلاین بودن 8) احساس افسردگی هنگام آفلاین بودن و . . . شده است. 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی