تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب شما را با 12 عادتی که متابولیسم را کند می کنند و شما را در معرض چاقی ناخواسته قرار می دهند بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 عاملی که سوخت و ساز بدن را کند می کند (1)

در این مطلب شما را با 12 عادتی که متابولیسم را کند می کنند و شما را در معرض چاقی ناخواسته قرار می دهند بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
صبحانه

متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن فرآیند طبیعی بدن برای سوزاندن کالری هایی است که در طول روز مصرف می کنیم. افرادی که سوخت و ساز بدنشان در حد طبیعی است می توانند به سوزاندن متعادل انرژی بدنشان امیدوار باشند. اما زمانی که به هر دلیلی این فرآیند کند می شود کالری های دریافتی به جای سوزانده شدن ذخیره شده و تبدیل به چربی می شوند. در نتیجه چاقی و مسائل مربوط به آن از راه می رسد. در این مطلب شما را با 12 عادتی که متابولیسم را کند می کنند و شما را در معرض چاقی ناخواسته قرار می دهند بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

صبحانه نخورید یا خیلی دیر وقت بخورید متابولیسم تان کند می شود

بی شک کسی مایل نیست که متابولیسم بدنش کند شده و بدنش نتواند به خوبی از عهده کالری سوزی بر بیاید. بنابراین اگر نمی خواهید برای شما نیز چنین اتفاقی بیفتد صبحتان را به خوبی مدیریت کنید. می دانیم که صبح ها زمان شلوغی است.

تمام فرآیندهای سلولی بدن ما به آب نیاز دارد. به طوری که آب ناکافی بدن می تواند به کند شدن متابولیسم منجر شود. زمانی که بدن دهیدراته (کم آب) می شود شما انرژی کمتری برای راه رفتن، دوچرخه سواری یا هر فعالیت کالری سوز دیگر خواهید داشت

بچه ها باید سر ساعت به مدرسه بروند، خودتان باید سر ساعت در محل کارتان حاضر باشید و پیش از آن کارهای زیادی که باید انجام دهید. بنابراین مجبور می شوید فقط گلویی تر کرده و خودتان را با عجله به سرکار برسانید. این مسئله دقیقاً روی متابولیسم تان تأثیر می گذارد. همه ما در طول شب و خواب چیزی نمی خوریم. بنابراین لازم که صبح متابولیسم بدن را به حرکت در آوریم تا مواد غذایی و نوشیدنی ها را به انرژی تبدیل کند. برای فعال کردن این چرخه کالری سوزی لازم است که کمتر از یک ساعت بعد از بیدار شدن و در بهترین حالت 15 دقیقه بعد از بیدار شدن صبحانه میل کنید. غفلت از این کار سوخت و سازتان را کند می کند.

به مصرف غلات بیش از یک املت خوشمزه علاقه نشان دهید متابولیسم تان کند می شود

پروتئین ها مدت زمان بیشتری بدن را سیر نگه می دارند. این اتفاق زمانی که صبحانه تان را با تخم مرغ یا املت شروع می کنید اتفاق می افتد. این ماده غذایی شما را بیشتر از یک پیاله غلات صبحانه یا یک برش کیک سیر می کند. مصرف املت یا یک پیاله ماست یونانی روش مناسبی برای کسب انرژی و راه انداختن سوخت و ساز بدن است. بدن ما برای گوارش غذا، جذب و انتقال مواد مغذی مصرف شده نیاز به انرژی سوزی دارد. در واقع بدن برای تبدیل و جذب پروتئین بیش از کربوهیدرات ها انرژی صرف می کند. محققان دانشگاه پردو به این نتیجه رسیده اند که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین حجم بدن را لاغرتر نگه می دارد که نتیجه سوخت و ساز بالاست. بهترین راه حل این است که در هر وعده غذایی تان پروتئین مصرف کنید و اولین وعده یعنی صبحانه را نیز با مواد غذایی پروتئینی مانند تخم مرغ شروع کنید.

صبحانه

به یکباره قهوه را ترک کنید متابولیسم تان کند می شود

درست است که در سال های گذشته حرف وحدیث زیادی پشت سر قهوه بوده است. اما نتایج پژوهش های زیادی نشان داده است که مصرف قهوه به میزان متعادلی اثرات مثبتی بر بدن دارد. این نوشیدنی باعث کاهش خطر بیماری های کرونری و برخی از اختلالات نورولوژیکی و حتی بیماری دیابت نوع 2 می شود. علاوه بر این نوشیدن قهوه کافئین دارد و می تواند باعث افزایش موقت متابولیسم شود. اما با این حال همین میزان نیز قابل تقدیر است. کافئین به سرعت جذب خون می شود و باعث افزایش ضربان قلب و بالا رفتن سوخت و ساز بدن می شود. بنابراین اگر نوشیدن یک فنجان کوچک قهوه برای صبحانه یا عصرانه باب میلتان است از آن چشم پوشی نکنید. به عقیده متخصصان حتی افرادی که 3 تا 5 فنجان قهوه در روز نیز می نوشند با مشکلی مواجه نخواهند شد. البته در این صورت بهتر است قهوه را تا حد امکان تلخ مصرف کنید. شیرین کننده ها یا شیر و خامه ای که به قهوه افزوده می شود می تواند اثرات مثبت آن را از بین ببرد.

آب کافی ننوشید نیز متابولیسم تان کند می شود

پروتئین ها مدت زمان بیشتری بدن را سیر نگه می دارند. این اتفاق زمانی که صبحانه تان را با تخم مرغ یا املت شروع می کنید اتفاق می افتد. این ماده غذایی شما را بیشتر از یک پیاله غلات صبحانه یا یک برش کیک سیر می کند

تمام فرآیندهای سلولی بدن ما به آب نیاز دارد. به طوری که آب ناکافی بدن می تواند به کند شدن متابولیسم منجر شود. زمانی که بدن دهیدراته (کم آب) می شود شما انرژی کمتری برای راه رفتن، دوچرخه سواری یا هر فعالیت کالری سوز دیگر خواهید داشت. علامت خستگی نیز می تواند شما را نسبت به کم آب شدن بدنتان آگاه کند. بنابراین توصیه می شود که بدون احساس تشنگی به طور مرتب آب بنوشید.

اگر هیچ میلی به دمبل زدن ندارید سوخت و ساز بدنتان کند می شود

اگر دور و بر هالتر و دمبل نمی روید و هیچ میلی به بلند کردن، کشیدن و هل دادن آن ها نشان نمی دهید طبیعی است که سوخت و ساز بدنتان کند باشد. در واقع زمانی که نمی خواهید انعطاف عضلات را بالا ببرید، ورزش شنا انجام دهید و غیره متابولیسم بدنتان تنبل می شود. چرا؟ به خاطر اینکه بافت عضلانی میزان سوخت و ساز پایه ای بدن در حال استراحت را تعیین می کند. بدن به این میزان کالری برای فعالیت قلب، ریه ها و دیگر ارگان های حیاتی بدن نیاز دارد.

دمبل

در واقع کاملاً منطقی به نظر می رسد هر چه بافت عضلانی بیشتری داشته باشید فعالیت متابولیسم بدنتان نیز بالاتر باشد و کالری بیشتری بسوزانید. با گذشت زمان و پیر شدن بدن قدرت عضلاتی تحلیل می رود و بافت های چربی بدن بیشتر می شود. برای مقابله با این واقعیت غم انگیز حتماً ورزش هایی که قدرت بدنی تان را بالا می برد را در برنامه روزانه تان داشته باشید. نتایج پژوهشی که در European Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می دهد افراد بزرگسالی که سه بار در هفته ورزش های مقاومتی انجام می دهند بعد از 9 ماه به طور چشمگیری میزان سوخت و ساز بدنشان را در حالت استراحت به میزان 5 درصد افزایش می دهند.

اگر زود دمبل ها و وزنه ها را زمین می گذارید نیز سوخت و ساز بدنتان کند می شود

اگر برای افزایش قدرت بدنی تان ورزش می کنید جای تحسین دارد. اما یادتان باشد که برای تحریک متابولیسم بدن نباید وزنه ها را خیلی زود زمین بگذارید. تمرینات اکسنتریک (کشش به سمت بیرون) بیش از بلند کردن وزنه برای عضلات لازم هستند. بدن نیز مجبور می شود برای تأمین انرژی این تمرینات کالری بیشتری بسوزاند. محققان دانشگاه ایالتی وین به این نتیجه رسیده اند که کاهش سرعت تمرینات اکسنتریک می تواند باعث افزایش متابولیسم بدن شود که تا 72 ساعت بعد از جلسه ورزشی نیز ادامه پیدا می کند.

ادامه دارد...



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.