تبیان، دستیار زندگی
از ابتدا تا انتهای کارما، فرمول بوده است و اینکه چگونه می توان به دانش آموزان کلاس دوم دبستان کمک کرد که جمع و تفریق دو رقمی که با 9 انجام می شود را بهتر و راحت تر انجام بدهند. چون در سر جلسات امتحان زمان محدود است، به دنبال راه حلی بودیم که راحت تر....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نُه اعجاب انگیز دستاورد تقدیری دبستان دکتر دانشپور

نُه اعجاب انگیز دستاورد برتر دبستان دکتر دانشپور

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دبستان
موضوع: نُه اعجاب انگیز
نام مدرسه: دکتر دانشپور
نام استاد: خانم فلاحی
دانش آموزان: حنانه سادات میرکاظمی، تینا رضیی

چکیده:
از ابتدا تا انتهای کارما، فرمول بوده است و اینکه چگونه می توان به دانش آموزان کلاس دوم دبستان کمک کرد که جمع و تفریق دو رقمی که با 9 انجام می شود را بهتر و راحت تر انجام بدهند. 
چون در سر جلسات امتحان زمان محدود است، به دنبال راه حلی بودیم که راحت تر و سریع تر به جواب برسیم.

ساخت
وقتی می خواهیم عددی را با 9 جمع ببندیم، به دهگان عامل اول یک بسته ی 10 تایی اضافه می کنیم و حاصل را جلوی مساوی قرار می دهیم و از یکی عامل اول، یکی کم می شود و حاصل را جلوی علامت مساوی قرار می دهیم.
نکته= برای عامل اول، فقط عددی را می توان نوشت که دو رقمی باشد.

= وقتی می خواهیم عددی را از 9 کم کنیم، از دهگان عامل اول یک بسته ده تایی کم می کنیم. سپس جلوی مساوی جواب به دست آمده را می نویسیم و به یکیِ عامل اول، یکی اضافه می کنیم و حاصل را می نویسیم.
نکته: در عامل اول فقط می توانیم اعداد بالای 20 را بگذاریم که همچنین دو رقمی باشد. برای نمونه چند مثال در پایین آورده ایم که ملاحظه بفرمایید.

• سهراب 60 هزار تومان پول داشت. او برای جشن عاطفه ها، برای یک کودک لباسی به قیمت 9 هزار تومان خرید. در حال حاضر سهراب چه مقدار پول دارد؟ در حال حاضر سهراب 51 هزار تومان پول دارد.

نُه اعجاب انگیز دستاورد برتر دبستان دکتر دانشپور

• پدر آیلین مغازه ی کیف فروشی دارد. پدر آیلین یک روز 37 کیف از کار گاه خرید و در آن روز 9 تای آن ها را فروخت. چند کیف باقی مانده است؟ 28 کیف در مغازه باقی مانده است.

نُه اعجاب انگیز دستاورد برتر دبستان دکتر دانشپور


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی