تبیان، دستیار زندگی
عالم اندیشمند،حضرت آیت الله سید جعفر سیدان، یکى از زبده ترین پروردگان مکتب آیت الله حاج شیخ مجتبى قزوینى و آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی است. درباره سلوک عرفانی و محبت و رافت شهید هاشمی نژاد نسبت به مر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی رفتاری شهید هاشمی نژاد به روایت آیت الله سیدان

عالم اندیشمند،حضرت آیت الله سید جعفر سیدان، یکى از زبده ترین پروردگان مکتب آیت الله حاج شیخ مجتبى قزوینى و آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی است. درباره سلوک عرفانی و محبت و رافت شهید هاشمی نژاد نسبت به مردم سخن گفته است.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
ویژگی رفتاری شهید هاشمی نژاد به روایت آیت الله سیدان

عالم اندیشمند،حضرت آیت الله سید جعفر سیدان، یکى از زبده ترین پروردگان مکتب آیت الله حاج شیخ مجتبى قزوینى و آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی است. وی در این گفت وشنود درباره سلوک عرفانی و محبت و رافت شهید هاشمی نژاد نسبت به مردم سخن گفته و این وجه مغفول از شخصیت ایشان را هر چند به اختصار، اما با دقتی عالمانه بررسی کرده است. امید آنکه مقبول افتد.

در ابتدا بفرمایید شروع آشنایی حضرتعالی با شهید هاشمی نژاد از چه زمانی بوده است؟

آشنائی ما با ایشان بر می گردد به دوران حوزه و درس و بحث طلبگی. ما با ایشان یا همدرس و یا در مجموعه های درسی مشترک بودیم. دوران  آشنایی من با حجت الاسلام و المسلمین شهید هاشمی نژاد دوران ممتدی بوده است.

چه خصلت ها و ویژگی هایی در شهید هاشمی نژاد پررنگ و برجسته بود؟

از خصوصیاتی که در مجموعه زندگی شان بسیار مشخص بود و به نظر می رسد که در صدر همه مسایل ایشان مطرح بود، مسئله عزت اسلام و مسلمین بود و اینکه کارها و تلاش هایی در این جهت بشود و لذا آنچه در ارتباط با خودشان بود، از صحبت ها و سخنرانی ها، اکثرا حول این محور دور می زد و نتیجتا مایه آبرومندی و عظمت اسلام می شد تا حتی الامکان همگان آن عظمت را مورد توجه قرار  دهند و لذا ایشان هم در گفتار و هم در قلم و نوشته ها و هم در برخوردها و هم در جواب و سئوالات هم در جنبه های زندگی، این مسئله را همیشه مورد نظر و توجه قرار می دادند که به گونه ای حرکت کنند و به گونه ای مسایل مطرح شوند و در نتیجه آنچه میسر هست، از عظمت اسلام بازگو شود و در جامعه هم مطرح شود و لذا در بسیاری از موارد به مقایسه اسلام و مکتب های مختلف می پرداختند تا از طریق، امتیازاتی که در اسلام است، بررسی و دقت و با قشری که برای این امر مناسب است، صحبت شود تا از این راه عظمت اسلام را درک کنند و آنها را متوجه سازند.

از خصوصیاتی که در مجموعه زندگی شان بسیار مشخص بود و به نظر می رسد که در صدر همه مسایل ایشان مطرح بود، مسئله عزت اسلام و مسلمین بود

همچنین قشرهای مختلف دیگر را در ابعاد دیگری که مناسب به نظر می رسد، تربیت می کردند که این البته امتیاز بسیار مهمی است و نشان دهنده علاقه شدید به اساس اسلام و دیانت و مخصوصا علاقه به اهل البیت(ع)، در همه این مسایل بود. حقیقت اسلام، مکتب اهل البیت(ع) است و ایشان تلاش می کردند در اساس مکتب اصول و فروع این مکتب را در جامعه بازگو کنند.

ویژگی های فردی ایشان در ابعاد اخلاقی و عبادی چگونه بود؟

در جهت فردی، ایشان مهربانی خاصی نسبت به ضعفا و مستضعفین داشت. نمونه کوچکی را برای نشان دادن آنچه که در باطن و روح و عمق وجود ایشان بود، ذکر می کنم. گاهی که با هم می رفتیم  خیابان، اگر به دست فروشی برمی خورد که بساطی را پهن کرده بود و شهید هاشمی نژاد یک چیزی جزئی مانند جوراب می خواستند بخرند، فروشنده هرچه می گفت، به او می دادند. البته نه به خاطر اینکه ایشان در خرید مسامحه  داشتند که دقت در این جهت داشتند که کسی گران فروشی نکند که این لازم   و به جاست و توجه هم می کردند، اما به محض این که احساس می کردند آن فرد، مستمند است و نیاز مالی دارد و با این وضع دارد زندگی می کند، دقت در این معنا نمی کردند که گران گفته، بلکه به نیت کمک به او و به بهانه خرید، هرچه می گفت به او می دادند و گاهی خود فروشنده یک مقدارش را برمی گرداند. به طورکلی این حالت در ایشان قوت داشت ودوست می داشتند که به ضعفا و گرفتارها رسیدگی شود.

از جهات عبادی حالت و توجه خاصی داشت، به طوری که گاهی برای ورود در عبادات، مخصوصا نماز، به زحمت می افتاد و مثلا الله اکبر را که می خواست بگوید چند بار تکرار می کرد تا بتواند آماده ورود به نماز بشود.  به اینکه حالت انقطاعی از دنیا پیش آید، کاملا مراقب این معانی بود و از خواندن دعاهای مأثوره در مواقع مناسب اهتمام داشت تا آنجا که در بسیاری از محافلی که چند نفری دور هم بودیم، به هر مناسبتی دوست می داشت که با توسل به ائمه اطهار (ع) همراه باشد. بدیهی است که این مسایل معنوی وروحی و توجه به خداوند و اولیای خدا بسیار با اهمیت است و وقتی که این حالت با فضل و فضیلت و علم و کمال و معلومات و جهات علمی همراه باشد، این جنبه های معنوی و روحی نقش و خاصیت به سزایی دارد.

دو نکته ای که در باره شهید هاشمی نژاد در جهت توجه به مستمندان و مهربانی با ضعفا و حل مشکلات آنان و همچنین در جهت ارتباط گیری ایشان با خدا و اولیای خدا عرض کردیم، در احادیث و روایات و قرآن و مکتب مان بیش از آنچه که فکر می شود، در دعا و توسلات تاکید شده است.

در حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است که از پیامبر سئوال می کنند بهترین خصلت ها و صفت ها کدامند؟ حضرت فرمودند: «خیرالخصال خصلتان: الایمان بالله و النفع لعبادالله.» از این حدیث استفاده می شود که توجه به خدا و اولیاء خدا که توجه به آنها، توجه به خداوند متعال است، در راس خصلت ها قرار دارد و همچنین به بندگان خدا رسیدن و برای آنها نافع و مفید بودن، بنابراین خیلی به جاست که تا می توانیم از امکانات مختلفمان در جهت رفع نیازمندی های گرفتاران استفاده بکنیم که کاملا مورد تاکید دین ما قرار گرفته است و در همه جا در قرآن و حدیث بر این دو جهت که گفته شد، یعنی توجه و ارتباط با خدا و خدمت به خلق خدا زیاد تاکید شده است.



منبع: سایت خبرگزاری فارس