تبیان، دستیار زندگی
یکی از زمینه های کاربردی نانوبیوتکنولوژی استفاده از نانو ذرات نقره به منظور راهکاری نوین در درمان عفونت های میکروبی است. در گذشته گیاهان دارویی خواص شناخته شده مانند اکالیپتوس با میزان زیادی قابل توجه بوده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهار باکتری سالمونلا با گیاه اکالیپتوس دستاورد تقدیری دوره دوم مکتب الاحرار

مهار باکتری سالمونلا با گیاه اکالیپتوس دستاورد برتر دوره اول مکتب الاحرار

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم
موضوع: مهار رشد باکتری سالمونلا با استفاده از نانوذرات نقره و عصاره گیاه اکالیپتوس
نام مدرسه: مکتب الاحرار
نام استاد: خانم فضه امانی نظرلو
دانش آموزان: هانیه پورمنش، نیلوفر اجدادی

مهار باکتری سالمونلا با گیاه اکالیپتوس دستاورد برتر دوره اول مکتب الاحرار


چکیده:
یکی از زمینه های کاربردی (nanosilver particles) نانو بیوتکنولوژی استفاده از نانو ذرات نقره به منظور راهکاری نوین در درمان عفونت های میکروبی است. در گذشته گیاهان دارویی خواص شناخته  شده مانند اکالیپتوس با میزان زیادی قابل توجه بوده اند.
این مطالعه به منظور تعیین اثر نانو ذرات نقره توام با عصاره آبی اکالیپتوس عصاره آبی بومادران بر مهار رشد باکتری  سالمونلا انجام شد.

مواد و روش
1)تهیه محیط کشت
جهت  تهیه 250 میلی لیتر محیط کشت نوترینت آگار، 7 گرم از محیط کشت را در ترازو وزن کرده سپس با آب مقطر به حجم 250 میلی لیتر می رسانیم. به مدت پنج دقیقه استیر شده و همزمان حرارت محیط کشت تنظیم و اتوکلاو می شود. PH داده می شود. در مرحله بعد از اتوکلاوشدن پلیت ها را زیر هود چیده و محیط را داخل هر کدام می ریزیم، بعد از خنک شدن درب پلیت ها را گذاشته واورنایت داخل انکوباتور در دمای 37 درجه سانتیگراد می گذاریم تا مطمئن شویم محیط آلوده نشده باشد.
برگ های گیاه اکالیپتوس و گیاه بومادران به صورت خشک تهیه شد. این برگ ها را تمیز و سپس با آسیاب پودرشد. از دستگاه سوکسله در تهیه عصاره ها استفاده  شد. ذرات نانو نقره نیز تهیه  شد.

مهار باکتری سالمونلا با گیاه اکالیپتوس دستاورد برتر دوره اول مکتب الاحرار


2)کشت باکتری و دیسک گذاری
به این صورت که در هر پلیت، پس از هر مرحله کشت، از دیسک های (control) آغشته به عصاره ها و نانو نقره در گروه های متفاوت استفاده گردید.
پس از دو روز (48ساعت) هاله ی اطراف دیسک ها اندازه گیری شد. بدیهی است؛ دیسک هایی که قطر هاله هایشان بیشتر باشد، بیشترین تاثیر را بر باکتری داشته اند.  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی