تبیان، دستیار زندگی
در واقع برای پاسخ به این سؤال، باید گفت که ما برای جلوگیری از تولید الکتریسیته با استفاده از منابع دیگر که ممکن است رو به پایان باشند، به فکر ساخت این طرح افتادیم. از طرفی با توجه به این که با استفاده از پیزوالکتریک می شود انرژی حرکتی را به الکتریسیته....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید برق از امواج دریا دستاورد تقدیری دوره اول روشنگران

تولید برق از امواج دریا دستاورد برتر دوره اول روشنگران

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: تولید برق از امواج دریا
نام مدرسه: روشنگران
نام استاد: آقای علی امیری
دانش آموزان: کیانا سپاسیان، درسا هاشمی

چرا به فکر ساخت این طرح افتادیم؟
در واقع برای پاسخ به این سؤال، باید گفت که ما برای جلوگیری از تولید الکتریسیته با استفاده از منابع دیگر که ممکن است رو به پایان باشند، به فکر ساخت این طرح افتادیم. از طرفی با توجه به این که با استفاده از پیزوالکتریک می شود انرژی حرکتی را به الکتریسیته تبدیل کرد، امواج دریا می تواند گزینه خوبی برای تبدیل کردن به الکتریسیته باشد. البته از گزینه دیگری هم می توان استفاده کرد. ما در این طرح از پدیده القای الکترومغناطیس استفاده می کنیم.

تولید برق از امواج دریا دستاورد برتر دوره اول روشنگران

خلاصه طرح:

ما در این طرح، با استفاده از امواج دریا، الکتریسته تولید می کنیم. ما از یک محفظه شیشه ای که حدوداً سه چهارم آن پر از آب شده است برای ایجاد موج مصنوعی استفاده می کنیم و در واقع این پدیده را مدلسازی می کنیم. برای ایجاد موج مصنوعی، ما به فکر استفاده از چوب یا کائوچو افتادیم. ما ابتدا دو دسته برای به حرکت در آوردن چوب یا کائوچو کنار محفظه شیشه ای می گذاریم و سپس چوب ها را به دسته ها وصل می کنیم تا بتوانیم موج ایجاد کنیم. بعد از ایجاد موج باید بتوانیم موج را به پیزوالکتریک مرتبط کنیم. امّا ما فکر کردیم شاید بتوانیم از وسیله دیگری به غیر از پیزوالکتریک استفاده کنیم و پس از تحقیق کردن متوجه شدیم که شاید بتوان با استفاده از صفحه آهنی و سیم پیچ ازپدیده القای الکترومغناطیس استفاده کنیم تا انرژی حرکتی را به انرژی الکتریکی (الکتریسیته) تبدیل کنیم.

تولید برق از امواج دریا دستاورد برتر دوره اول روشنگران

در واقع ما تصمیم گرفتیم برای استفاده از هر دو وسیله، در طرح خود مقایسه ای داشته باشیم تا میزان انرژی تولید شده و کیفیت را در این دو وسیله آزمایش کنیم. 

بعد از تولید شدن الکتریسیته آن را به وسیله ای منتقل می کنیم تا از انرژی تولید شده استفاده کند مانند لامپ البته باید توجه داشت که باید انرژی تولید شده متناسب با توان وسیله استفاده شده (لامپ) باشد.

-کائوچو: کائوچو پلیمری است با خاصیت کشسانی زیاد که به دو نوع طبیعی و مصنوعی به وجود می آید.
کائوچوی طبیعی: از شیره درختان بدست می آید. امروزه بیش از 400 نوع گیاه شناسایی شده اند که از شیرابه آن ها مقادیر مختلفی کائوچو به دست می‌آید.
کائوچوی مصنوعی: همان لاستیک است که از کائوچوی طبیعی به دست می آید. وقتی کائوچو را با گوگرد حرارت دهیم، مونومرهای کائوچو، اتم گوگرد را می‌گیرند و در نتیجه کائوچو به لاستیک تبدیل می‌گردد لاستیک حاصل را کائوچوی ولکانیزه می گویند.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:
ثبت ایده تولید الکتریسیته از امواج دریا
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی