تبیان، دستیار زندگی
علامه امینى جرعه نوش غدیر( به ضمیمه جرعه هایى از الغدیر)» اثر مهدى لطفى، معرفى علامه امینى و اثر باارزش و گران بهاى وى« الغدیر» مى باشد كه به زبان فارسى نوشته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه امینى جرعه نوش غدیر

علامه امینى جرعه نوش غدیر( به ضمیمه جرعه هایى از الغدیر)» اثر مهدى لطفى، معرفى علامه امینى و اثر باارزش و گران بهاى وى« الغدیر» مى باشد كه به زبان فارسى نوشته شده است.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ت

كتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در دو بخش اصلى و هر بخش در ضمن چند فصل مشتمل بر عناوین متعددى تنظیم شده است.
 در نوشتار حاضر، نخست شرحى اجمالى از زندگى علامه امینى، ویژگى ها، فضایل اخلاقى و آثار وى فراهم آمده و سپس كتاب« الغدیر» معرفى و مباحثى از آن مطرح گردیده است.

گزارش محتوا

در مقدمه، به صورت مختصر، به معرفى علامه امینى و اثر او پرداخته شده است.
 بخش اول، در پنج فصل سامان یافته است. در فصل اول، به زندگى نامه علامه امینى پرداخته شده و اطلاعاتى از ایشان پیرامون زمان و مكان تولد، شروع به تحصیل، سفرهاى تحصیلى و اساتید ایشان در نجف ارائه گردیده است در فصل دوم، سجایاى اخلاقى و معنوى علامه امینى مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده معتقد است علامه امینى را قبل از اینكه یك شخصیت علمى معرفى كنیم، باید یك شخصیت معنوى و اخلاقى معرفى كرد از جمله عناوین این فصل، عبارتند از: زهد علامه، توسل و عبادت علامه، امینى از قرآن هدایت مى گرفت، شجاعت علامه امینى، اراده صاحب الغدیر، ادب امینى و آثار علمى و قلمى ایشان در فصل سوم، به آرمان ها و اهداف علامه امینى نگریسته شده است. این آرمان ها به ترتیب عبارتند از: تبیین مسئله ولایت، ایجاد وحدت بین مسلمین، تشكیل خانه نویسندگان، رسیدگى به نشریات جهان و شناخت عناصر زمان.

در دنیاى تحقیقات اسلامى، چه در ممالك اسلامى و چه در كشورهاى غربى، كسى یافت نمى شود كه با نام« الغدیر» و علامه امینى آشنا نباشد. با آنكه مطالب« الغدیر» به مذاق بسیارى خوشایند نمى باشد

از جمله اهداف علامه امینى، قرار دادن صفوف پراكنده ملل اسلامى در یك صف واحد و ایجاد وحدت بین آن ها بوده است. ایشان معتقد بود كه راز تفوق و عزت مسلمین در پرهیز از تفرق و بنیان سعادت شان در تمسك به حبل الله خلاصه مى گردد و مسلمین زمانى خواهند توانست به عزت از دست رفته خود درست یابند كه به آیه«و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا»بدید عمل بنگرند و بدان عمل كنند در فصل چهارم، حكایات و كراماتى از علامه امینى بیان شده است و در فصل پنجم، به علامه امینى و« الغدیر» در آینه شعر و قلم، نگاه شده است. در این رابطه، سخنانى از بزرگان و علما، درباره ایشان ذكر شده است كه از آن جمله اند: محمد غلاب، صفا خلوصى، عبدالرحمن كیانى حلبى، محمد سعید دحدوح، یوسف اسعد داغر بیروتى، دكتر یونس سلامه، علامه عبدالحسین شرف الدین عاملى و علامه محمدتقى جعفرى. اشعارى نیز از حبیب الله چایچیان، محمدحسین شهریار، سید حسّون بعاج و قصیده اى از شمس الدین خطیب ارائه شده است در بخش دوم، در دو فصل، به معرفى مباحثى از كتاب« الغدیر»، پرداخته شده است. در فصل اول تحت عنوان بر ساحل بیكران الغدیر، مبناى تحقیقى علامه امینى، هدف ایشان از تألیف الغدیر، وحدت اسلامى در اعتقاد علامه و بحث ولایت در الغدیر مورد بحث و بررسى قرار گرفته است

به اعتقاد نویسنده به جرأت مى توان گفت كه در دنیاى تحقیقات اسلامى، چه در ممالك اسلامى و چه در كشورهاى غربى، كسى یافت نمى شود كه با نام« الغدیر» و علامه امینى آشنا نباشد. با آنكه مطالب« الغدیر» به مذاق بسیارى خوشایند نمى باشد، لكن از آنجایى كه با اتكاء به منابع و مآخذ متیقن نوشته شده، تاكنون كسى نتوانسته نقدى یا ردى بر كتاب« الغدیر» یا حتى نقدى بر صفحه اى از صفحات آن بنویسد. نویسنده در تأیید این گفته، به این مطلب اشاره مى كند كه وقتى عده اى از اهل سنت از بزرگ خود درخواست مقابله با علامه امینى و كتابش را مى كنند، او بعد از خواندن« الغدیر» مى گوید:« اگر بخواهیم با الغدیر مبارزه كنیم، ابتدا باید كتاب هاى خودمان را نابود كنیم». خود علامه نیز فرموده اند كه من براى نوشتن« الغدیر» ده هزار كتاب را از باى بسم الله تا تاى تمت خواندم و به صد هزار كتاب مراجعات داشتم؛ و باید توجه داشت كه برخى از این كتب، خطى و در چندین مجلد بوده اند كه اگر الان چاپ شوند، به ده ها جلد مى رسد

نویسنده معتقد است مهمترین هدف علامه از تألیف این كتاب بزرگ، دست یابى مجدد مسلمین به اتحاد و یكدلى بود، همان اتحادى كه در زمان رسول خدا( علیه السلام) حاكم بود و در سایه همان اتحاد و همدلى بود كه اسلام روزبه روز پیشرفت كرد و تا اروپا و اسپانیا پیش رفت. البته به اعتقاد نویسنده، هدف ایشان از وحدت، آن وحدتى نمى باشد كه بعضى از استعمارگران و سیاست مداران براى رسیدن به اهداف شوم خود، به دست عمّال خود علم مى كنند. وحدت در نزد علامه، بر مبناى اظهار حقایق در بین امت اسلامى است نه اینكه به خاطر وحدت، پرده روى مسلمات تاریخى بكشیم، بلكه گرد و غبارى كه بعضى قلم به دستان مزدور و هواپرست روى حقایق كشیده اند، باید از بین برود تا حق و حقیقت براى همگان واضح و روشن شود.


منبع:
1- سایت الغدیر
2- سایت ثقلین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.