تبیان، دستیار زندگی
شیرابه مایعی است که از میان مواد زائد جامد تراوش شده و حاوی مقادیر زیاد مواد محلول و معلق است. طبق تحقیقات انجام گرفته، در ایران بیشتر مواد زاید را سبزیجات، باقی مانده میوه ها و مواد غذایی تشکیل می دهند، در نتیجه میزان مواد محلول و مایع زباله های خانگی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل نشت شیرابه زباله ها دستاورد تقدیری دبستان گل های شریف

کنترل نشت شیرابه زباله ها دستاورد برتر دبستان گل های شریف

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دبستان
موضوع: جلوگیری از نشت شیرابه های زباله های خانگی
نام مدرسه: گل های شریف
نام استاد: خانم منیر ابراهیمی
دانش آموزان: سیده پرنیان سید خاوری، ساغر امامی، هدیه زارع، بهار عسگری

چکیده:
شیرابه مایعی است که از میان مواد زائد جامد تراوش شده و حاوی مقادیر زیاد مواد محلول و معلق است. طبق تحقیقات انجام گرفته، در ایران بیشتر مواد زاید را سبزیجات، باقی مانده میوه ها و مواد غذایی تشکیل می دهند، در نتیجه میزان مواد محلول و مایع زباله های خانگی بالاست. عناصری همانند سدیم، کلسیم، آهن، مس، آلومینیوم، سرب، روی، نیکل، کادیوم، کروم و انادیم در شیرابه یافت می شوند.

جلسه ی یک 
با توجه به علایقمان گروه بندی شدیم. گروه ما در مورد محیط زیست تمیز و زیبا را انتخاب کردیم.

جلسه ی دو
با هدایت معلممان در مورد شیرابه زباله بحث کردیم که تابستان ها بسیار آزار دهنده است و قرار شد تا هفته ی بعد در مورد مضرات شیرابه ی زباله مطلب جمع آوری کنیم.

جلسه ی سه 
مطالب خود را خواندیم و دیدیم که اگر همیشه از پلاستیک زباله استفاده کنیم لااقل می توانیم این شیرابه های زباله را تا بیرون شهر ببریم و محیط زندگی شهریمان را آلوده نکنیم. یکی از مسایلی که باعث می شد از پلاستیک زباله استفاده نشود تنبلی است که می شود با راحت تر شدن آن همیشه از آن استفاده کنیم. قرار شد در مورد آن فکر کنیم.

جلسه چهار
هر کس صحبت خود را کرد و یکی از بچه ها یک بسته کیسه زباله را به سطل آشغال چسبانده بود که باعث شد ما به فکرهای دیگری هم راهنمایی بشیم.
یکی از این فکرها سوراخ کردن سطل زباله و گذاشتن رول کیسه زیر آن بود که قرار شد تا هفته ی آینده آن را بخریم و بسازیم.

جلسه پنج
سطل را ساختیم ولی متوجه شدیم اگر پلاستیک زباله سوراخ شود شیرابه زباله از زیر آن بیرون می ریزد. بعد بحث کردیم و قرار شد از سطل های دو جداره استفاده کنیم.

جلسه شش
سطل دو جداره آوردیم و سوراخ کردیم و دیدیم که ممکنه سوراخش پلاستیک را سوراخ کند برای آن هم یک لوله گذاشتیم و خیلی خوب جواب داد.  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی