تبیان، دستیار زندگی
این عبارت را هر سال بعد از اعلام نتایج اولیه داوطلبان و اطلاع آنها از رتبه کنکورشان و بعد از اعلام نتایج نهایی و اسامی قبول شدگان به دفعات می شنوم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنی با داوطلبانی که می گویند:حتماً اشتباه شده است !

سخنی با داوطلبانی که می گویند:حتماً اشتباه شده است !

«کجا باید اعتراض کنم؟»

این عبارت را هر سال بعد از اعلام نتایج اولیه داوطلبان و اطلاع آنها از رتبه کنکورشان و بعد از اعلام نتایج نهایی و اسامی قبول شدگان به دفعات می‌شنوم. آنها معتقدند که به احتساب خودشان درصدهای بهتری کسب می کردند و یا با این درصدها رتبه بهتری باید داشته باشند، و در نهایت می‌گویند سازمان سنجش آموزش کشور حتماً اشتباه کرده است که آنها در دانشگاه و رشته مورد نظرشان پذیرفته نشده‌اند؛ چون چند مشاور انتخاب رشته به آنها گفته‌اند که حتماً در فلان یا بهمان رشته پذیرفته خواهند شد!

تعدادی از آنها می‌گویند که سال یا سال های گذشته با درصدهای مشابه آنها، داوطلبان رتبه بهتری کسب کرده‌ یا با رتبۀ آنها در رشته‌ای که آنها امید داشته‌اند در آن رشته قبول شوند، پذیرفته شده‌اند و باید برای آنها نیز شرایطی مشابه باشد و اگر نباشد، این موضوع، بیانگر اشتباه سازمان سنجش است.

در واقع آنها بر اساس آمار و شرایط سال های گذشته، موقعیت و شرایط امسال را می‌سنجند؛ این در حالی است که بارها سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است که تعداد پذیرش، سهمیه بندی‌ها و حتی ضوابط پذیرش  دانشگاه‌ها هر سال یکسان نیست، و حتی اگر این شرایط یکسان باشد، باید به استقبال داوطلبان از رشته‌های مختلف توجه داشت که هر سال تغییر می‌کند؛ برای مثال، یک سال اولویت داوطلبان برتر علوم انسانی، رشته روان‌شناسی است و سال دیگر رشته حقوق مطلوبیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین گاه یک سال دانشگاهی در رشته‌ای دانشجو می پذیرد و سال بعد در رشته محل مورد نظر دانشجو پذیرفته نمی‌شود.

می‌خواهیم گوییم که هیچ وقت داوطلبان نباید وضعیت خود را با داوطلبان سال‌های گذشته مقایسه کنند یا بر اساس ادعای یک یا دو کارشناس انتخاب رشته تصور کنند که حتماً در یک رشته محل پذیرفته خواهند شد؛ چون حتی سازمان سنجش نیز که به اطلاعات کل داوطلبان آزمون سراسری سال‌های گذشته دسترسی دارد، مدعی نیست که در رشته‌های ارایه شده از سوی نرم افزار انتخاب رشته این سازمان، داوطلب حتماً پذیرفته خواهد شد.

سخنی با داوطلبانی که می گویند:حتماً اشتباه شده است !

آیا درصدها اشتباه می‌شود؟

سازمان سنجش آموزش کشور معتقد است که از سال 1348 که کنکور در ایران راه‌اندازی شد، تا به حال در تصحیح اوراق آزمون سراسری مشکلی ایجاد نشده است؛ زیرا برگه‌های پاسخنامه توسط ماشینی که به آن برنامه داده شده است، تصحیح می‌شود و به صورت دستی نیست که بتوان در آن دخل و تصرف کرد.

در سالیان اخیر، هر پاسخنامه توسط دو ماشین علامت خوان به طور جداگانه قرایت می شود و برای اطمینان هر چه بیشتر داوطلبان، از هر 1000 پاسخنامه،  یکی  به صورت دستی نیز قرایت می‌شود و با نتایج به دست آمده از ماشین‌های علامت خوان مطابقت داده می‌شود، و در نتیجه اگر داوطلبی ضوابط اعلام شده از سوی سازمان سنجش را رعایت کرده باشد (با مداد سیاه پر رنگ نرم، خانه‌های پاسخنامه را به طور کامل پر کرده باشد) پاسخنامه وی به دقت و بدون هیچ مشکلی صحیح خواهد شد.

سخن آخر

به عنوان یک دبیر بارها شاهد بوده‌ام که دانش‌آموزان در آزمون‌های تستی مدرسه، به اشتباه گزینه‌ای را علامت زده‌اند یا  به دلیل جا انداختن یک سؤال، تعداد قابل توجهی از گزینه‌ها اشتباه شده است. همچنین اگر پاسخ سؤالی عدد 2 یا 3 بوده است، به اشتباه گزینه 2 یا 3  را علامت زده‌اند و تا زمانی که پاسخنامه به آنها نشان داده نشده است، باورشان نشده که چنین اشتباهی کرده‌اند.

سخنی با داوطلبانی که می گویند:حتماً اشتباه شده است !

خوشبختانه در سال‌های اخیر، سازمان سنجش، یک هفته پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری، پاسخنامۀ داوطلبان آزمون سراسری را در هر یک از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی که رتبه کشوری آنها زیر 75 هزار شده است.

همچنین رتبه کشوری کمتر از ده هزار را  در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی روی سایت سازمان سنجش قرار می دهد، و در نتیجه داوطلبانی که در صحت تصحیح پاسخنامه‌شان تردید دارند، می‌توانند شخصاً از وضعیت پاسخنامه خود مطلع گردند.

در زمینه پذیرش در دانشگاه نیز مطمین باشید که سازمان سنجش، مدافع حقوق تمامی داوطلبان است و برخلاف شایعاتی که عده‌ای ناآگاه منتشر می‌کنند، هیچ داوطلبی به جای داوطلبی دیگر وارد دانشگاه نخواهد شد؛ بلکه تنها شرایط هر سال با سال دیگر است که فرق دارد و استقبال داوطلبان از رشته محل‌های مختلف است که در هر سال با سال یا سال‌های پیش از آن، متفاوت است.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی