تبیان، دستیار زندگی
رییس هماهنگ کننده امور زنان کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد، ۳ هزار نوجوان زیر ۱۸ سال در افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند و باید به وضعیت آنان رسیدگی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد 3 هزار نوجوان در افغانستان

رییس هماهنگ کننده امور زنان کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد، 3 هزار نوجوان زیر 18 سال در افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند و باید به وضعیت آنان رسیدگی شود.

بخش سیاست تبیان

اعتیاد ۳ هزار نوجوان در افغانستان

«لطیفه سلطانی»، رییس هماهنگ کننده امور زنان کمیسیون حقوق بشر افغانستان دیروز (یک شنبه) اعلام کرد: پژوهش تازه این کمیسیون درباره جمعیت معتادان نشان می دهد، 3 هزار نوجوان به موادمخدر معتاد هستند.
سلطانی جنگ، ناامنی، کار سخت، سوءاستفاده جنسی و بیکاری را از عوامل اعتیاد نوجوانان افغانستانی دانست و از دولت خواست به مشکلات کودکان و نوجوانان رسیدگی کند.
رئیس هماهنگ کننده امور زنان کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت: گزارش وزارت کار و امور اجتماعی نیز نشان می دهد، 6 میلیون کودک و نوجوان افغانستانی در معرض تهدید قرار دارند.
وی افزود: تکدی، شستشو و مراقبت از خودروها، حمل بار، فروش فال، واکس زدن کفش ها و وزن کشی رهگذران از عمده ترین کارهای خیابانی نوجوانان افغانستانی است.
براساس اعلام وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان 2 میلیون نوجوان افغانستانی سرگرم کار هستند که 1.2 میلیون نفر آنان به کارهای سخت مشغولند.
«عبدالفتاح عشرت احمدزی»، مشاور وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفت: با تلاش وزارت کار 3 میلیون نوجوان در معرض بدرفتاری، کار شاق و محروم از آموزش نجات داده شدند.
به گفته سلطانی، اراده کافی برای رسیدگی به کودکان و نوجوانان آسیب پذیر وجود ندارد و حکومت وحدت ملی تاکنون توجه جدی به وضع کودکان کار در افغانستان نشان نداده است.
وی افزود: وضعیت کودکان و نوجوانان افغانستانی نشان می دهد، اراده سیاسی برای حمایت از نوجوانان کارگر ضعیف است، بنابراین از دولت می خواهم، به این موضوع توجه جدی نشان دهد.
سلطانی تصریح کرد: دولت باید قانون جامع کودکان که در آن حقوق کودک کنوانسیون سازمان ملل متحد گنجانده شده باشد، را تدوین کند.
به گفته وی، اگرچه مجلس قانون جدید حقوق کودکان را دست بررسی دارد، اما این قانون فاقد ضمانت اجرایی است و به نظر می رسد، دولت در نظر دارد، در کنفرانس بروکسل به عنوان یک دستاورد آن را معرفی کند.
کنفرانس بروکسل دو هفته دیگر با حضور سران کشورهای عضو ناتو درباره نحوه کمک به افغانستان تشکیل جلسه می دهد.
منبع: شفقنا