تبیان، دستیار زندگی
سرانجام رییس جمهور غنی قانون جنجالی انتخابات مجلس افغانستان را توشیح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس جمهور قانون انتخابات را توشیح کرد
>

سرانجام رییس جمهور غنی قانون جنجالی انتخابات مجلس افغانستان را توشیح کرد.

بخش سیاست تبیان

رییس جمهور قانون انتخابات را توشیح کرد

سرور دانش، معاون رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد، رییس جمهوری با امضای قانون انتخابات، به کمیسیون انتخابات اختیار داد، حوزه های انتخاباتی را تعیین کند.
دانش با انتشار اعلامیه ای گفت: اشرف غنی رییس جمهوری این قانون را که پیشتر به تصویب کابینه رسیده بود، در آخرین روزهای تعطیلات تابستانی مجلس امضا کرد.
او افزود: نظام انتخاباتی پیشین، «نظام رأی واحد غیرقابل انتقال» در این قانون تغییر نکرده، اما تصمیم گیری درباره موضوع تک کرسی شدن حوزه انتخاباتی به کمیسیون انتخابات واگذار شده است.
دانش در ادامه توضیح داد: چون این موضوع نیاز به فرصت کافی و مشورت ها و گفت وگوهای بیشتر دارد، مقرر شد، تصمیم گیری در این موضوع با دادن صلاحیت کامل در متن قانون به کمیسیون انتخابات داده شود.
معاون دوم رئیس جمهوری افزود: در قانون انتخابات قید گذاشته شده که کمیسیون انتخابات با توجه به سه معیار رعایت تناسب جمعیت، تأمین نمایندگی عمومی و تأمین نمایندگی عادلانه تصمیم بگیرد.
به گفته او، کمیسیون مستقل انتخابات مکلف شده، پس از تشکیل این نهاد ظرف سه ماه پس از مشورت با خبرگان، نهادهای مربوء تجارب گذشته و اوضاع کشور این تصمیم را اتخاذ کند.
براساس اعلامیه معاون رئیس جمهوری، کمیسیون انتخابات گزارش کار خود را به کابینه ارائه می دهد و پس از کمیسیون براساس تصمیم کابینه کار خواهد کرد.
دانش افزود: با نافذ شدن این قانون، راه برای آغاز کار کمیته گزینش نیز هموار می گردد و امیدواریم با تشکیل کمیته گزینش، هرچه زودتر پروسه اصلاحات انتخاباتی آغاز و زمینه ترتیب و اعلان تقویم انتخاباتی فراهم شود.
کابینه افغانستان در اجلاس روز اول 30 اسد طرح قانون انتخابات را با تاکید بر تک کرسی شدن حوزه انتخاباتی تصویب و دانش را موظف کرد، این طرح را تصحیح و نهایی کند.

درحال حاضر هر 34 ولایت یک حوزه انتخاباتی شمرده می شود و با شرط وجود حداقل یک زن، 2 تا 33 نماینده به مجلس می فرستند. به این ترتیب مجموع نمایندگان زن پارلمان به 25 درصد می رسد.
این موضوع با بحث های زیادی در محافل سیاسی و نهادهای مدنی فعال در عرصه انتخاباتی مواجه و واکنش های منفی و مثبت زیادی راجع به این تصمیم مطرح شد.
دانش نوشته است: بحث درباره چگونگی حوزه های انتخاباتی چند هفته وقت گرفت و دیدگاه های مختلفی درباره آن مطرح شد.
به نظر می رسد، بحث  و کشمکش باعث شد، مقامات تصمیم گیرنده برای پایان دادن به جنجال ها، این موضوع را به کمیسیون مستقل انتخابات محول کنند که سیاستمداران، احزاب سیاسی و سایر گروه های ذینفوذ کمتر به آن دسترسی دارند.
قانون انتخابات پس از نشر در جریده رسمی نافذ خواهد شد. معمولاً قوانین و فرمان های رئیس جمهوری در این جریده منتشر می شود و نشر آنها به معنای نافذ شدن این قوانین است.
مجلس نمایندگان پیش از این دوبار فرمان  رئیس جمهوری را درباره انتخابات را رد کرده بود، اما کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی رسما اعلام کرد، رئیس جمهوری می تواند، قانون انتخابات را بدون ارجاع به مجلس نمایندگان تصویب و نافذ کند.
منبع: شفقنا