تبیان، دستیار زندگی
کتاب میراث مکتوب رضوی نوشته سید مصطفی مطهری و رضا یاری نیاتشریق از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث در سال 1395 به چاپ رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار کتاب «میراث مکتوب رضوی»

کتاب میراث مکتوب رضوی نوشته سید مصطفی مطهری و رضا یاری نیاتشریق از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث در سال 1395 به چاپ رسید.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ر

در بخشی از درآمد این کتاب می خوانیم: بی تردید پژوهش درباره تراث روایی و علمی شیعه در نخستین سده های تاریخ آن، در معرفی ابعاد گوناگون اندیشه این مکتب و دست یافتن به زوایای عمیق و گاه ناشناخته و یا کمتر شناخته آن سهمی بسزا دارد، این کار سترگ اگر چه همواره به گونه های مختلفی در کانون توجه بوده و آثار گرانسنگی را پدید آورده است، با این حال گستره اطلاعات حوزه های مختلف آن، کوشش های مجدانه ای می طلبد.

از مهم ترین بخش های این کار، بازیابی و بازشناسی منابع کهن امامیه است که می باید با تدوین روش های مشخص بازیابی متون و بهره گیری از انواع منابع حدیثی و اطلاعات موجود در کتب رجالی، فهرستی، تاریخی و دیگر منابع مربوط انجام پذیرد.

در این میان دو کتاب رجال النجاشی و الفهرست، در زمینه آگاهی بخشی درباره مجموعه های نگاشته شده عصر پیش از خود، جایگاهی ممتاز دارند، از این روی، شایسته است در قبال این دو اثر تمدنی شیعه کارهای درخور و فراوانی انجام شود.

این کتاب در سه فصل «المسائل»، «النسخه» و «رساله و مکاتبه» گردآوری شده است که فصل اول به بیان مسائل ابراهیم بشر، احمد بن عمر الحلال، حسن بن علی بن زیاد، الحسین بن مهران، زکریا بن آدم، سعد بن سعد بن الاحوص، سعد خادم ابی دلف، صباح بن نصر، عبدالله بن محمد بن حصین و یاسرالخادم پرداخته است.

در فصل دوم کتاب نیز نسخ احمد بن عامر ین سلیمان، العباس بن هلال الشامی، عبدالله بن علی بن الحسین بن یزید، عبدالله بن محمد بن علی بن عباس، محمد بن علی بن الحسین بن زید، محمد بن عمرو بن سعید الزیات المدائنی و الحسن بن محمد بن الفضل را مورد بررسی قرار داده است.

فصل سوم کتاب نیز رساله های ابراهیم بن ابی البلاد و محمد بن الحسن بن الجمهور و مکاتبه احمد بن عبدالله مهران را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.

در بخش دیگری از کتاب می خوانیم: دو اثر تمدنی شیعه، کتاب «رجال النجاشی» و «الفهرست» دربردارنده اطلاعاتی پرفایده در پیشینه شناسی، ارزیابی و تحلیل تراث علمی شیعیان هستند. اثر حاضر به بازخوانی آثار گزارش شده از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بر مبنای این دو می پردازد و تلاش دارد تا ضمن معرفی قالب های عرضه این آثار توسط اصحاب امامیه، با خوانش کتاب های حدیثی متقدم همچون کتاب شریف کافی، آثار شیخ صدوق و شیخ طوسی، محتوای آنها را بازیابی نماید.

کتاب میراث مکتوب رضوی نوشته سید مصطفی مطهری و رضا یاری نیاتشریق با شمارگان 500 نسخه و به قیمت 9000 تومان در 212 صفحه از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث در سال 1395 منتشر شده است.


منبع:
رسا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.