تبیان، دستیار زندگی
استاد عندلیب: در حوزه علمیه ای که مکتب امام صادق علیه السلام در آن تدریس می شود، علم و عبادت به هم گره خورده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علم در حوزه علمیه پایان پذیر نیست

استاد عندلیب: در حوزه علمیه‌ای که مکتب امام صادق علیه السلام در آن تدریس می‌شود، علم و عبادت به هم گره خورده‌اند.

استاد عندلیب همدانی

حجت الاسلام والمسلمین عندلیب همدانی استاد حوزه، عصر دیروز در مراسم افتتاح حوزه علمیه مکتب الصادق علیه السلام تهران با اشاره به جایگاه ارزنده علم و دانش در حوزه های علمیه اظهار داشت: امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه یکی از ویژگی های متقین را علم آموزی می شمارند. در فرازی از حدیث « وَقَفوا اَسماعهم علی العلم النّافع لَهم » این امام همام علمی را شایسته دانستن می دانند که نافع و گره گشا برای دنیا و آخرت ما باشد.

وی افزود: امروز دو مقوله علم و عبادت در مراکز علمی و دانشگاهی مطرح است، ممکن است دانشمندی اهل عبادت هم باشد، اما علم و دانش او، از عبادت اش جداست. در حالی که طلبه حوزه کسی است که علم او عبادت و عبادت او علم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه یادآور شد: طلبه نمی تواند بین علم و عبادت جدایی بیاندازد، طلبه کسی است که به همان نیتی که در سجاده می نشیند و نماز می خواند، به همان نیت، در کلاس درس حاضر می شود.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه ای که مکتب امام صادق علیه السلام درآن تدریس می شود، علم و عبادت به هم گره خورده اند؛ و لذا می بینیم کنار خانه خدا و به عنوان جزئی از مسجد، حوزه علمیه برپا می شود تا این ارتباط محکم و تنگاتنگ علم و عبادت روشن شود.

درحوزه فراغت از تحصیل معنا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین عندلیب همدانی با بیان این که در حوزه فراغت از تحصیل معنا ندارد، اظهار داشت: طلبه مکتب امام صادق علیه السلام، فارغ التحصیلی ندارد و زمانی نیست که درس برایش تمام شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه افزود: علم در حوزه علمیه پایان پذیر نیست و تا هنگانم مرگ باید تحصیل نمود، البته فراگیری علم در حوزه های علمیه با اخلاق و ادب عجین  شده است، هستند، کسانی که علم دارند، اما ادب ندارند و یا اخلاقی نا متناسب با علمشان دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی به بیان ویژگی های طلبه موفق  اشاره کرد و گفت: طلبه باید هر چه مطالعه می کند را تنها با دلیل بپذیرد. زندگی علمی طلبه باید با نقد و اشکال و بررسی توام باشد و از کنار مسائل ساده نگذرد. حتی در برخی موارد برای فهم مطلب باید، استاد را به چالش کشید.

وی افزود: اگر مسئله ای از قرآن کریم، و برهان و ائمه اطهار علیهم السلام است، پذیرفتنی است، اما در مورد مطالب دیگر باید با نقادی و بررسی جامع مطلب را فهمید.

مبادا غرور علمی ما را بگیرد

عضو جامعه مدرسین با بیان این که توکل و توسل دو رکن اساسی در حوزه های علمیه هستند، اظهار داشت: عالم حوزه، توکل به خداوند و توسل از ائمه اطهار علیهم السلام می طلبد. نباید به خودمان وابسته باشیم، هرچه داریم از حق تعالی است، مبادا غرور علمی ما را بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیب همدانی خاطرنشان کرد: در این توسل ها، توسل به امام عصر(عج) برای طلاب لازم است، اگر روزی بر ما بگذرد و عرض ارادت خالصانه نداشته باشیم، شکر گذار نعمت سربازی اش نیستیم. زندگی طلبگی همین زندگی با توکل به خدا و توسل به ولی نعمتمان است. البته برای این که جلب نظر آقایمان حاصل شود، توسل به حضرت سید الشهدا(علیه السلام) بر هر طلبه فرض و لازم می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان با اشاره به این که حوزه علمیه تهران، علمای درخشان و بسیار مجاهد و فاضلی داشته است، گفت: باید دقت نمود با توجه به این که تهران سابقه درخشانی در علم و عالمی دارد، آیا سیر تکاملی داشته یا سیر نزولی، لذا وظیفه شما طلاب است با همین قدم های خالص بتوانید، افرادی متدین، دین دار، عالم، و دردشناس جامعه را تربیت نمایید.


خبرگزاری رسمی حوزه

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .