تبیان، دستیار زندگی
ادوارد اسنودن (پیمانکار آژانس امنیت ملی ایالات متحده) متهم به نقض قوانین امنیت ملی امریکاست. او می گوید کاری که کرده، اگرچه خلاف قانون بوده، اما وظیفه اخلاقی خود را انجام داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ادوارد اسنودن مورد عفو قرار می گیرد؟

ادوارد اسنودن (پیمانکار آژانس امنیت ملی ایالات متحده) متهم به نقض قوانین امنیت ملی امریکاست. او می گوید کاری که کرده، اگرچه خلاف قانون بوده، اما وظیفه اخلاقی خود را انجام داده است. آیا ادوارد اسنودن مورد عفو قرار می گیرد؟

بخش ارتباطات تبیان

اسنودن

ادوارد اسنودن در مصاحبه با این نشریه گفته که اگرچه کار وی نقض قانون بوده است، اما از لحاظ اخلاقی، کار درستی انجام داده است. سه سال پیش که اسنودن اسناد آژانس امنیت ملی امریکا را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد، توجهات بین المللی را به سمت حریم خصوصی در اینترنت و مسائل امنیت جلب کرد.

گفته می شود اسناد منتشرشده از طریق اسنودن، از برنامه های مربوط به نظارت مخفی دولت امریکا بر اینترنت، پرده برداری می کردند. همچنین، اسنودن به گاردین گفته است که کارهای او، موجب تشویق دیگران برای سخن گفتن علیه نظارت های دولتی شده است. علاوه بر این، او می گوید که با این کار به کسی آزاری نرسانده است.

اسنودن در ادامه می گوید عفو دولتی، برای مواردی از این دست در نظر گرفته شده است. وی می افزاید: «عفو دولتی برای شرایطی است که روی کاغذ، غیرقانونی به شمار بروند ولی وقتی از دیدگاه اخلاقی به آنها نگاه می کنیم، یا به نتایج می نگریم، به نظر می رسد که این کارها باید انجام می شدند و اتفاقاً کارهایی حیاتی و ضروری بوده اند.»

سه سال پیش که اسنودن اسناد آژانس امنیت ملی امریکا را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد، توجهات بین المللی را به سمت حریم خصوصی در اینترنت و مسائل امنیت جلب کرد.

نظرهای اسنودن درست سه روز پیش از اکران یک فیلم هالیوودی با نام «اسنودن» منتشر می شوند. فیلم «اسنودن» با کارگردانی الیور استون، فیلمی درام در مورد افشاگری ها و نتایج حاصل از آنهاست و به تشریح دگرگونی اسنودن از یک تحلیلگر طرفدار CIA، به یک منتقد دولت ایالات متحده با انگیزه های میهن پرستی می پردازد.  باراک اوباما (رئیس جمهور امریکا) هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر عفو اسنودن از خود نشان نداده و از «میهن پرست» نامیدن وی نیز اکراه دارد. او اعتقاد دارد اسنودن از کارکنان آژانس های اطلاعاتی چهره مناسبی ترسیم نکرده است.

گفتنی است همه افراد در بدنه دولت ایالات متحده با نظر اوباما موافق نیستند. برای مثال، اریک هولدر (دادستان پیشین امریکا) در ماه مه (اردیبهشت) گفته افشاگری اسنودن را یک خدمت عمومی قلمداد کرده بود.   از سوی دیگر، در همایش مطبوعاتی که در روز دوشنبه در کاخ سفید برگزار شد، جاش ارنست (سخنگوی مطبوعاتی این نهاد) گفت که اوباما هنوز هم معتقد است اسنودن باید به امریکا بازگردد و تفهیم اتهام گردد.

او گفت: «روشی که آقای اسنودن برای افشای اطلاعات در پیش گرفته، به خدشه دار کردن چهره ایالات متحده و آسیب رسانی به امنیت ملی پرداخته و مردم امریکا را نیز در معرض ریسک های بیشتر و بزرگ تری قرار داده است.»


منبع: ایتنا