تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله سه راهکار برای داشتن یک ارائه و آموزش خوب ارائه می کنیم، چه برای یک تئاتر چه برای یک دوره آموزشی!...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه راهکار برای داشتن آموزش بی نقص

در این مقاله سه راهکار برای داشتن یک ارائه و آموزش خوب ارائه می کنیم، چه برای یک تئاتر چه برای یک دوره آموزشی!
اگر تا به حال به انیمیشن های کودکان و رفتارهای کودکان هنگام تماشای آن ها دقت کرده باشید، متوجه جذب کودکان به آن ها شده اید. اما چه عاملی باعث جذب کودکان به این انیمیشن ها می شود؟ شاید به جرات بتوان گفت توجه سازندگان به کودکان و نیازهای آن ها، در کمپانی های بزرگ انیمیشن های کودک بسیار سختگیرانه تر از فیلم های بزرگسالانه مورد بررسی قرار می گیرند. 
کلید اصلی جذب مخاطب در آموزش نیز توجه به آنهاست.
سه راهکار برای داشتن آموزش بی نقص

سه راه کار برای ایجاد دوره های آموزشی بهتر برای شما ارائه می کنیم.

1. مخاطبین خود را درک کنید.

تلاش خود را به کار ببندید تا بتوانید میزان دانش، علایق، مهارت ها، تجارب و دیدگاه های فراگیران خود را به درستی بیابید. این تلاش شامل جستجو در دانش سطحی، سابقه کار مرتبط و حتی علایق و احساسات آن ها در هنگام شرکت در دوره آموزشی نیز می شود. متوجه باشید که با چه گروهی در حال آموزش هستید، آیا از نظر جغرافیایی به هم نزدیکند؟ آیا از نظر فرهنگی به هم نزدیک هستند؟ فکر نکنید که تجربه شخصی شما ممکن است برای مخاطبانتان هم مناسب باشد. مسلما خوب است که بتوانید دوره خود را برای هر تغییری آماده کنید، اما باید به نوع تغییر مورد نیاز هم توجه داشته باشید.

تلاش خود را به کار ببندید تا بتوانید میزان دانش، علایق، مهارت ها، تجارب و دیدگاه های فراگیران خود را به درستی بیابید.

2. به مخاطبان خود گوش دهید.

با مشارکت گروه بازبینی هنگام کار، شما می توانید موفقیت خود را تضمین کنید. فراگیران قدیمی و یا کسانی که تازه فارغ التحصیل شده اند، می توانند دیدگاه های خوبی راجع به نحوه آموزش به شما ارائه کنند تا بتوانید طراحی مناسبی داشته باشید. این جزییات معمولا از دید طراح دوره و یا حتی اساتید دوره آموزشی دور میماند. می توانید قبل از شروع دوره یک آزمون از فراگیران بگیرید تا سطح معلومات و هم سطح انتظارات آنها از دوره آموزشی را به درستی دریابید.

3. با مخاطبان خود وفق پیدا کنید.

راهی ایجاد کنید که با مخاطبان خود در ارتباط درستی قرار بگیرید (حتی اگر این راه، راهی نیست که متخصصان طراحی دوره به شما متذکر شده اند). در عین حال، اگر متوجه شده اید که فراگیران شما به طرز یکنواختی متنوع هستند، یک راه پیش فرض ایجاد کنید که فرد متوسط گروه شما با آن ارتباط برقرار کند. سپس با استفاده از یک منطق مناسب راهی پیدا کنید که دانشجویان را با محتوای درست روبه رو کند و یک مسیر سریع برای جلوبری از محتوای تکراری ایجاد کنید. اگر انتخاب یک فرد متوسط کار دشواری است، گروهی از فراگیران را به عنوان گروه متوسط در نظر بگیرید اگر دو یا چند مدل فراگیر در کلاس خود داشتید، ممکن است نیاز باشد تا ماژول های تدریس متفاوتی را برگزینید.
سه راهکار برای داشتن آموزش بی نقص

امیدواریم متوجه نکته اصلی این مقاله شده باشید، تدریس موفق، از درک درست مخاطبین نشات می گیرد. وقتی به شناخت درستی از نیازهای مخاطبین خود برسید، قطعا هم شما تجربه تدریس موفقی دارید و هم شاگردان شما تجربه آموزش به یادماندنی خواهند داشت.

اگر بخواهیم درباره مسائل و مشکلات نرم افزارهای مرتبط با آموزش الکترونیک مثل پاورپوینت و ... صحبت کنیم چندان مشکل نیست اما دلیل واقعی خوب نبودن آموزش عموما نبود تعهد برای خوب برگزار کردن دوره است. معمولا این وظیفه بر دوش طراحان دوره است آنها موظفند دوره آموزشی را جذاب کنند.

صرف نظر از ابزاری که استفاده می کنید شما می توانید آموزش الکترونیک موثری طراحی کنید. به اطلاعات دوره فکر نکنید و ذهن خود را معطوف به مخاطبان کنید. سپس می توانید راه های خلاقانه ای برای قرار دادن مخاطب در مسیر صحیح آموزش پیدا کنید. اگر این دو کار را انجام دهید، قطعا می توانید آموزش جذاب و موثری به فراگیران ارائه نمایید.

آموزش شباهت هایی به خوردن دارد. همانطور که برای هضم و جویدن غذا نیازمند زمان هستیم، باید به فراگیران نیز ابتدا قسمت های کمی از محتوای دوره را ارائه کنیم، سپس آنان خود به دنبال ادامه آموزش می آیند.

به فراگیران دلیلی برای دنبال کردن آموزش ارائه کنید برای مثال، مساله ای طرح کنید. اجازه دهید مخاطبان خود جذب محتوای دوره شما شوند. سپس محتوا را طوری به مخاطب عرضه کنید که بتواند از میان آن، راه حلی برای مساله پیدا کند همچنین می توانید بر اساس راه حل ارائه شده از سوی دانشجویان، آن ها را ارزیابی نمایید.

آموزش شباهت هایی به خوردن دارد. شما نمی توانید قاشق پشت قاشق غذا بخورید بدون اینکه آن را بجوید. سعی نکنید پشت سر هم به دانشجویان دوره آموزشی، مطالب جدید بیاموزید. آنها به زمان نیاز دارند تا مطالب را به خوبی درک کنند و یاد بگیرند. پس مطالب را به درستی به چند بخش کوچک تقسیم کنید تا هم تدریس موفقی داشته باشید و هم مخاطبان را به آموزش جذب کنید.

همانطور که گفتیم، توجه به مخاطب مهم ترین نکته داشتن یک آموزش جذاب است. سعی کنید با روش های خلاقانه براساس علایق مخاطبین، توجه آنان را به محتوای دوره خود جلب کنید.

   
منابع :
elearningindustry.com
eLearning-3-tips-meaningful-context
The Key to Creating Meaningful Context in eLearning

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه: فائزه سید خاموشی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی