تبیان، دستیار زندگی
اول مهر بود با سرویس در حال رفتن به مدرسه بودیم هوا آفتابی و کمی گرم بود و در راه برگشت کودکانی را دیدم که شیشه ماشین را پایین آورده اند و دست هایشان را از پنجره بیرون آورده اند و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناجی کودکان دستاورد تقدیری دبستان مهرآیین (راهبرد دانش)

ناجی کودکان دستاورد برتر دبستان مهرآیین (راهبرد دانش)

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دبستان
موضوع: ناجی کودکان
نام مدرسه: مهرآیین (راهبرد دانش)
نام استاد: خانم نفیسه طالبی
دانش آموزان: امیر عباس دهقان، آرش غلامیان، خلیلی
 

اهداف و ضرورت های طرح
چگونه به بزرگتر ها در حفظ ایمنی کودکان در هنگام رانندگی کمک کنیم؟
چگونه در هنگام رانندگی از بیرون آوردن سر یا دست کودکان مطلع شویم؟
چگونه از اتفاق افتادن این مهم جلوگیری کنیم؟

ناجی کودکان دستاورد برتر دبستان مهرآیین (راهبرد دانش)

اهداف ما:
کمک کردن به رانندگان و کودکانشان
کمک به پلیس راهنمایی و رانندگی (پلیس ناجا)
حفاظت و ایمنی کودکان در سرویس مدارس و خانواده ها
متمرکز بودن راننده به رانندگی (زیرا بچه ها با بیرون آوردن سر یا دست باعث پرت شدن حواس راننده می شوند)

اول مهر بود با سرویس در حال رفتن به مدرسه بودیم هوا آفتابی و کمی گرم بود و در راه برگشت کودکانی را دیدم که  شیشه ماشین را پایین آورده اند و دست هایشان را  از پنجره بیرون آورده اند و گاهی سرشان را هم از پنجره بیرون می آوردند و این را می دانستم که  این کار چه خطراتی برای بچه ها دارد و به فکر فرو رفتم که  این مشکل را چگونه می توان حل کرد و این جرقه ای  شد در ذهنم.

مدتی گذشت تا اینکه معلم پژوهش گفت کسانی که می خواهند در جشنواره ها شرکت کنند اعلام آمادگی کنند و من هم  چون این موضوع ذهنم را به خود مشغول کرد تصمیم گرفتم که آنچه در ذهنم پرورانده بودم را به ظهور برسانم و چیزی را برای حل این مشکل درست کنم این بود تصمیم به ساخت وسیله ای برای دادن هشدار به راننده در هنگامی که بچه ها  دست  یا سر و یا جسمی را از ماشین بیرون می آورند گرفتم

آمار: سالانه 172 کودک به علت بیرون آوردن سر بدن و بی اعتناعی موتور سواران می مردند.
متاسفانه اطلاعات دقیقی از این موضوع در  دنیای مجازی در دست نیست و باید برای کسب اطلاعات بیشتر به پلیس راه بر مراجع کنم تا بتوانم در مورد این مهم اطلاعاتی کسب کنم و به پلیس راهبر و ناجای منطقه  شمیرانات به همراه پدرم مراجعه کردم و با مسئولین آن جا صحبت کردیم و طرحم را با آن ها در میان گذاشتیم و بسیار استقبال کردند و گفتند بیرون آوردن سر یا دست کودکان بسیار خطرناک است و باعث به وجود آمدن حوادثی وحشتناک می شود اما به دلیل امنیتی آماری از این مهم در سایت ها موجود نیست و من از آن ها تقضا کردم تا مصاحبه کنیم ولی آن ها گفتند باز هم به دلیل مسائل امنیتی قادر به مصاحبه نیستند و من با یک علامت سوال بزرگ در ذهنم از آنجا دور شدم.

ناجی کودکان دستاورد برتر دبستان مهرآیین (راهبرد دانش)

در این طرح از  سنسسور حرکتی که بر روی آینه بقل ماشین نسب می شود استفاده می گردد و این سنسور با سیم به آژیر و لامپ هشدار دهنده به جلوی صفحه کیلومتر ماشین نسب می گردد تا در مواقع لازم هشدار دهد.

سنسور حرکتی باید زاویه دید مناسبی داشته باشد که دامنه دیدش محدود به بدنه ماشین باشد تا هنگام عبور ماشین های دیگر از کنار ماشین مد نظر سنسور اعلام خطر کند تا  وقتی کودکی سر یا  دست خود را از ماشین بیرون آورد سنسور حرکتی عمل کند و باعث روشن شدن لامپ و به صدا در آمدن آژیر شود. برای اجرایی کردن این طرح نیاز به وسایل زیر دارم.

وسایل مورد نیاز:
سنسور حرکتی، سیم، لامپ کوچک، سیستم آژیر، ورقه ی نئون، سشوآر صنعتی، رنگ برای رنگ آمیزی ماشین، سیم چین، دستگاه دریل، لنت برق، پیچ و مهره، چسب مایع، آدابتور، کاتر، فاز متر، آچار فرانسه، متر، آینه بقل پراید، یک دستگاه خودرو پراید برای گرفتن اندازه در ابعاد واقعی، ماژیک  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی