تبیان، دستیار زندگی
قالت فاطمه علیها السلام: فما جعل الله لاحد بعد غدیر خم من حجة و لا عذر؛ خداوند بعد از واقعه غدیر خم هیچ عذر و بهانه ای را برای سرپیچی از فرمان پیامبر برای کسی قرار نداد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کتاب الغدیر

قالت فاطمه علیها السلام: فما جعل الله لاحد بعد غدیر خم من حجة و لا عذر؛ خداوند بعد از واقعه غدیر خم هیچ عذر و بهانه ای را برای سرپیچی از فرمان پیامبر برای کسی قرار نداد.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ت
نام كتاب:  الغدیر فى الكتاب و السنه و الادب
موضوع: كلام
زبان: عربی و ترجمه شده به فارسی
تعداد جلد: 22
ناشر: بنیاد بعثت
مكان چاپ: تهران

الغدیر

غدیر همان بركه و گودال آبى است كه در سرزمین موسوم به خم نزدیك منطقه جحفه واقع است، و پیامبر گرامى اسلام هنگام بازگشت از حجة الوداع مردم را در آنجا متوقف ساخت تا پیام الهى« یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك» را براى مردم اعلام دارد.

تنوع مطلب این كتاب مجموعه بى مانندى است شامل فنون مختلف، رموز دانش ها، دقائق تاریخ و شرح حال مردانى نامى، شاید بگوئیم یكى از بزرگ ترین كتاب هاى دائره المعارفى است كه مشتمل بر بسیارى از آراء و نظرات متقن و مستدل دینى است. و اگرچه هدف اصلى واولیه آن اثبات حدیث شریف غدیر و تواتر آن بوده ولى در عین حال هر آنچه را كه براى امت اسلامى حائز اهمیت مى دانسته در این كتاب جمع آورى نموده است.
 عالم جلیل القدر مرحوم میرزا محمّد على اورد آبادى اعلى اللّه مقامه الشریف در مقاله اى تحت عنوان( بین الحقایق و الاوهام) كه در ابتداى جلد سوم« الغدیر» نسخه قدیمى درج گردیده و دقایق فصاحت و بلاغت از مضامین آن آشكار است به این نكته با بیانى زیبا اشاره فرموده كه بخشى از ترجمه آن اینچنین است:
« هر كه در اولین وهله نام این كتاب ( الغدیر) را بشنود گمان خواهد نمود كه این كتاب فقط شامل موضوعى است كه بدان نامیده شده: ولى پس از ورود باین منبع گوارا خواهد یافت كه در آن. پیرامون بسیارى از دلائل و براهین امامت گفتگو و كاوش و بررسى شده و با بیان مستدلّ آن تمام خار و خاشاک هاى اشكالات از جلو راه سالكین طریق حق زدوده گشته و سخنان ناروا و دردناك كه پیوسته موجب شكاف و باعث اختلاف بین ملل مسلمان گردیده همه را ابطال و آنچه نیات سوء و كینه توزیها و عوامل بنیان كن در این میان بوده همه را نابود ساخته و نسبت هاى ناروا و ننگینى كه از قدیم الایام قلمهاى خائن و مزدور به پیروان اهل بیت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله چسبانیده اند همه را از میان برداشته و ملت خود را از آن افتراها مبرّا نموده بطوریكه دیگر مجال و فرصت و دست آویزى براى سود طلبان و ماجرا- جویان و خرافات منفورشان كه بمنظور تفرقه میان امت اسلامى و دامن زدن اختلاف و دشمنى بكار مى بردند باقى نگذارده است».

قالت فاطمه علیها السلام: فما جعل الله لاحد بعد غدیر خم من حجة و لا عذر؛ خداوند بعد از واقعه غدیر خم هیچ عذر و بهانه ای را برای سرپیچی از فرمان پیامبر برای کسی قرار نداد.

و نیز در تقریظى كه به قلم آقاى سید عبد المهدى منتفكى به رشته تحریر در آمده و در ابتداى جلد هشتم كتاب چاپ شده مى فرماید:
 هر روز صدها كتب و نشریات از چاپخانها بیرون آمده و در دسترس ارباب مطالعه قرار گرفته. ولى: بسیار كم است نشریه و كتابى كه مقصود خواننده را در برداشته و از هر حیث و هر جهة اطمینان و میل ارباب مطالعه را تأمین نماید! این كتاب، مجموعه عظیم و گرانبهائى است كه از هر حیث جامع و كامل است، و بمانند چراغ روشنى بخش و راهنماى حساسى است براى اهل بینش و كمال، این كتاب بالاتر از آنست كه ارزشى براى آن تعیین و یا وزن واقعى آن با مقیاس ها سنجیده شود! این مجموعه با كیفیت مخصوص بخود بر هر نسبتى فزونى دارد و اثر و فایده آن از هر نظر بر هر مقیاسى غلبه مینماید! در خور اعجاب و شگفتى نیست! چه؟! این كتاب تراوشى از افكار یک شخصیتى است كه دریائى انباشته از علوم معقول و منقول است. این كتاب از نتایج قریحه فروزانى است كه بدانشمند بزرگوار ما آقاى شیخ عبد الحسین( ابن) احمد امینى اعطاء شده خداوند عمر او را دراز و ما را از آثار گرانبهاى او بهرمند فرماید.


منابع:
(1).غدیر، علامه امینی(ره)
(2).نرم افزار جامع نورالولایة

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.